- 4195
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 37 سوره انعام
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام - آیه 37
وَقَالُواْ لَوْلَا نُزِّلَ عَلَیْهِ ءَایَةٌ مِّن رَّبِّهِ قُلْ إِنَّ اللَّهَ قَادِرٌ عَلَى أن یُنَزِّلَ ءَایَةً وَلَکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لَا یَعْلَمُونَ
ترجمه
و گفتند: چرا بر او (محمّد) معجزهاى (که ما مىخواهیم) از سوى پروردگارش نازل نشده؟ بگو: بى تردید خداوند قادر است که نشانه و معجزهاى (که مىخواهید) بیاورد، ولى بیشتر (این بهانهجویان) نمىدانند.
در شأن نزول آیه گفته اند: برخى از رؤساى قریش، دست به تبلیغات سوء و جوسازى زده و از روى بهانه جویى به پیامبر اسلام مى گفتند که تنها قرآن به عنوان معجزه کافى نیست بلکه باید معجزاتى چون معجزات عیسى و موسى و صالح و... بیاورد.
البتّه پیامبرى که یادآور معجزات انبیاى پیشین است، حتماً خودش هم مى تواند نظیر آنها را بیاورد، وگرنه مردم را به یاد آن معجزات نمى اندازد تا تقاضاى امثال آن را داشته باشند. به علاوه، طبق روایات شیعه و سنّى، پیامبر معجزات دیگرى غیر از قرآن هم داشته است.
هدف از آوردن معجزه، اعلام رابطه خاص میان خدا و رسول، و نشان قدرت بى انتهاى الهى است، نه برآوردن تمایلات بى پایان مردم لجوج. البتّه گاهى براى اتمام حجّت، معجزه درخواستى مردم را مى آورده اند.
به شهادت تاریخ، معجزات پیاپى، سبب هدایت لجوجان نشده، بلکه موجب قهر و عقاب الهى گشته است. قرآن مى فرماید: اگر ما فرشتگان را بر مردم نازل کنیم، یا مردگان با آنان سخن بگویند، باز گروهى از لجوجان ایمان نمى آوردند.
پیام ها
1- به بهانه جویى هاى مخالفان پاسخ دهید. «قالوا... قل»
2- خداوند قادر است، ولى حکیم هم مى باشد و قدرتش آنگاه جلوه مى کند که کار و تقاضا حکیمانه باشد. «انّ اللَّه قادر... اکثرهم لا یعلمون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَقَالُواْ لَوْلَا نُزِّلَ عَلَیْهِ ءَایَةٌ مِّن رَّبِّهِ قُلْ إِنَّ اللَّهَ قَادِرٌ عَلَى أن یُنَزِّلَ ءَایَةً وَلَکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لَا یَعْلَمُونَ
ترجمه
و گفتند: چرا بر او (محمّد) معجزهاى (که ما مىخواهیم) از سوى پروردگارش نازل نشده؟ بگو: بى تردید خداوند قادر است که نشانه و معجزهاى (که مىخواهید) بیاورد، ولى بیشتر (این بهانهجویان) نمىدانند.
در شأن نزول آیه گفته اند: برخى از رؤساى قریش، دست به تبلیغات سوء و جوسازى زده و از روى بهانه جویى به پیامبر اسلام مى گفتند که تنها قرآن به عنوان معجزه کافى نیست بلکه باید معجزاتى چون معجزات عیسى و موسى و صالح و... بیاورد.
البتّه پیامبرى که یادآور معجزات انبیاى پیشین است، حتماً خودش هم مى تواند نظیر آنها را بیاورد، وگرنه مردم را به یاد آن معجزات نمى اندازد تا تقاضاى امثال آن را داشته باشند. به علاوه، طبق روایات شیعه و سنّى، پیامبر معجزات دیگرى غیر از قرآن هم داشته است.
هدف از آوردن معجزه، اعلام رابطه خاص میان خدا و رسول، و نشان قدرت بى انتهاى الهى است، نه برآوردن تمایلات بى پایان مردم لجوج. البتّه گاهى براى اتمام حجّت، معجزه درخواستى مردم را مى آورده اند.
به شهادت تاریخ، معجزات پیاپى، سبب هدایت لجوجان نشده، بلکه موجب قهر و عقاب الهى گشته است. قرآن مى فرماید: اگر ما فرشتگان را بر مردم نازل کنیم، یا مردگان با آنان سخن بگویند، باز گروهى از لجوجان ایمان نمى آوردند.
پیام ها
1- به بهانه جویى هاى مخالفان پاسخ دهید. «قالوا... قل»
2- خداوند قادر است، ولى حکیم هم مى باشد و قدرتش آنگاه جلوه مى کند که کار و تقاضا حکیمانه باشد. «انّ اللَّه قادر... اکثرهم لا یعلمون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است