display result search
منو
تفسیر آیه 30 و 29 سوره انعام

تفسیر آیه 30 و 29 سوره انعام

  • 1 تعداد قطعات
  • 10 دقیقه مدت قطعه
  • 138 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام- آیه 29 و 30

وَقَالُواْ إِنْ هِىَ إِلَّا حَیَاتُنَا الدُّنْیاَ وَمَا نَحْنُ بِمَبْعُوثِینَ
وَلَوْ تَرَى‏ إِذْ وُقِفُواْ عَلَى‏ رَبِّهِمْ قَالَ أَلَیْسَ هَذَا بِالْحَقِّ قَالُواْ بَلَى‏ وَ رَبِّنَا قَالَ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا کُنْتُمْ تَکْفُرُونَ‏

ترجمه

و گفتند: جز زندگى دنیوى ما، هیچ زندگى دیگرى نیست و ما (پس از مرگ) برانگیحته نمى‏ شویم.
و اگر ببینى آنگاه که در برابر پروردگارشان بازداشته شده ‏اند، (خدا) مى ‏فرماید: آیا این (رستاخیز) حقّ نیست؟ مى‏ گویند: بلى، به پروردگارمان سوگند (که حقّ است). او مى‏فرماید: پس به کیفر کفرورزى‏ ها و کفران‏ هایتان، عذاب را بچشید.



در آیه 27 و 30، دو بار کلمه‏ «و لو ترى» تکرار شده است تا صحنه‏ هاى سخت قیامت را ترسیم و گامى براى هدایت مردم باشد.
طبق آیه‏ 30 خداوند با مجرم سخن مى‏ گوید. ولى بعضى آیات، سخن گفتن خدارا با آنان نفى مى‏ کند. «لایکلّمهم اللَّه»، این مطلب یا اشاره به مواقف و صحنه‏ هاى مختلف در قیامت است، و یا آنکه مراد آن است که خداوند با آنان کلام طیّب و دلشادکننده نمى‏ گوید.
در آیه‏ 22، خداوند کفّار را در برابر نفى توحید مؤاخذه نمود: «أین شرکاؤکم» و در آیه 27 به خاطر تکذیب نبوّت مؤاخذه کرد: «لانکذّب بایات ربّنا» و در آیه 30 به سبب انکار قیامت مؤاخذه مى‏ کند. «ألیس هذا بالحقّ»
اسلام براى انسان‏ ها چند نوع حیات را ترسیم مى‏ کند:
1- حیات دنیا. «زهرة الحیاة الدّنیا»
2- حیات برزخى. «من ورائهم برزخ الى یوم یبعثون»
3- حیات معنوى و هدایت. «دعاکم لما یحییکم»
4- حیات اجتماعى. «ولکم فى القصاص حیاة»
5 - حیات طیبه (در سایه‏ قلب آرام و قناعت). «فلنحیّینه حیاة طیّبة»

پیام ها

1- مشرکین، افرادى سطحى‏نگر و مادّى هستند و محدوده‏ حیات را تنها در همین دنیا مى‏بینند و منکر رستاخیزند. «اِن هى الاّ حیاتنا الدّنیا» (اگر در جاى دیگر قرآن مشرکین بت را شفیع خود مى‏ دانند: «هؤلاء شفعاؤنا» مرادشان شفاعت در دنیاست.)
2- خداوند، پیامبرش را تسلیت و دلجویى مى ‏دهد که همه‏ لجاجت‏ها بى‏پاسخ نخواهد ماند. «و لوترى‏»
3- مجرمان، همانند اسیران ذلیل، بازداشت و نگه‏داشته مى‏شوند. «اذ وقفوا»
4- در قیامت قاضى و بازپرس در درجه‏ اوّل خود خداوند است. «قال ألیس هذا بالحقّ»
5 - اعترافات کفّار و مشرکان در قیامت، سودى ندارد. «قالوا بلى‏... فذوقوا»
6- کفّار، در قیامت بارها سوگند یاد مى‏ کنند. «واللّه ربّنا ما کنّا مشرکین - قالوا بلى‏ و ربّنا»
7- کیفرهاى قیامت، به خاطر مداومت در کفر و انکار معاد در دنیاست. «و مانحن بمبعوثین... فذوقوا العذاب بما کنتم تکفرون»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 10:38

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی