display result search
منو
تفسیر آیه 25 سوره انعام

تفسیر آیه 25 سوره انعام

  • 1 تعداد قطعات
  • 5 دقیقه مدت قطعه
  • 104 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام - آیه 25

وَ مِنْهُم مَّن یَسْتَمِعُ إِلَیْکَ وَ جَعَلْنَا عَلَى‏ قُلُوبِهِمْ أَکِنَّةً أَن یَفْقَهُوهُ وَ فِى ءَاذَانِهِمْ وَقْراً وَإِنْ یَرَوْاْ کُلَّ ءَایَةٍ لَّا یُؤْمِنُواْ بِهَا حَتَّى‏ إِذَا جَآءُوکَ یُجَدِلُونَکَ یَقُولُ الَّذِینَ کَفَرُواْ إِنْ هَذَآ إِلَّآ أَسَطِیرُ الْأَوَّلِینَ

ترجمه

بعضى از آنها کسانى هستند که (به ظاهر) به سخن تو گوش مى‏ دهند، ولى ما بر دل هایشان پرده ‏هایى قرار داده ‏ایم تا آن را نفهمند و در گوش های شان (نسبت به شنیدن حقّ) سنگینى قرار دادیم و آنان به قدرى لجوجند که اگر هر آیه و معجزه ‏اى را ببینند، باز هم به آن ایمان نمى ‏آورند تا آنجا که چون نزد تو آیند با تو جدال مى‏ کنند و کسانى که کافر شدند مى‏ گویند: این نیست جز افسانه‏ هاى پیشینیان.


در شأن نزول این آیه آمده است که ابوسفیان، ولید بن مغیره، عتبه، شیبه و نضربن حارث، در کنار کعبه به تلاوت قرآن پیامبر گوش مى ‏دادند، به نضر گفتند: چه مى ‏خواند؟ گفت: به خداى کعبه نمى‏ فهمم چه مى‏ خواند، ولى چیزى جز افسانه‏ ها و داستان‏ هاى پیشینیان نیست، من مشابه این داستان‏ ها را براى شما گفته‏ ام. سپس این آیه نازل شد.
«أکنّة» جمع «کنّ» یا «کنان» به معناى پرده است. «وقر» به معناى سنگینى و «أساطیر» جمع «اسطوره» به معناى مطالب پى در پى و خیالى است که شنیدن آن جاذبه دارد.
پرده‏ افکنى بر دل و سنگینى گوش، به خاطر روحیّه‏ لجاجت مشرکان است. قرآن مى‏ فرماید: «فلما زاغوا أزاغ اللّه قلوبهم»
از اینکه در آیه‏ قبل، سخن از مشرکین بود ولى در این آیه درباره همان گروه تعبیر به «الّذین کفروا» نموده است معلوم مى‏ شود مشرکین همان کفّارند.

پیام ها
1- پیامبران و رهبران الهى باید از روحیات کفّار و مخالفین و ترفندهاى آنان آگاه باشند. «و منهم مَن یستمع»
2- از همه‏ کفّار مأیوس نباشید، بعضى از آنان لجوجند. «و منهم»
3- شنیدن صوت قرآن، آنگاه ارزش دارد که در دل اثر کند. «أکنة ان یفقهوه»
4- کفّار بر انکار خود اصرار دارند و پرده افکنى خداوند بر دل کفار، به خاطر همین عناد و اصرار خود آنان است. «ان یَروا کلّ آیة لایؤمنوا»
5 - لجاجت، درد بى درمان است و مثل آینه‏ موج دار، بهترین صورت‏ه ا را هم زشت نشان مى‏ دهد. «ان یروا کل آیة لایؤمنوا»
6- اگر کسى به قصد جدال و با سوء ظن و روح منفى و موضع گیرى قبلى، حتّى با پیامبر هم ملاقات کند، بهره ‏اى نخواهد برد. «جاءک یجادلونک...»
7- کفّار هیچ راه صحیح و منطقى براى مقابله با پیامبر اسلام نداشتند. (پناه به جدال و تهمت نشانه عجز آنان از منطق است) «یجادلونک...»
8 - قرآن، براى کافران و مشرکان نیز جذّاب است. «یقول الذین کفروا ان هذا الاّ اساطیر الاوّلین» («اساطیر»، به معناى سخن زیباست.)

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 5:35

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی