display result search
منو
تفسیر آیه 19سوره انعام

تفسیر آیه 19سوره انعام

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 134 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انعام - آیه 19

قُلْ أَىُّ شَىْ‏ءٍ أَکْبَرُ شَهَدَةً قُلِ اللَّهُ شَهِیدٌ بَیْنِى وَ بَیْنَکُمْ وَ أُوحِىَ إِلَىَّ هَذَا الْقُرْءَانُ لِأُنذِرَکُم بِهِ وَ مَن بَلَغَ أَئِنَّکُمْ لَتَشْهَدُونَ أَنَّ مَعَ اللَّهِ ءَالِهَةً أُخْرَى‏ قُل لَّآ أَشْهَدُ قُلْ إِنَّمَا هُوَ إِلَهٌ وَحِدٌ وَإِنَّنِى بَرِى‏ءٌ مِّمَّا تُشْرِکُونَ‏

ترجمه

بگو: چه موجودى در گواهى برتر و بزرگتر است؟ بگو: خداوند میان من و شما گواه است. و این قرآن به من وحى شده تا با آن شما را و هر که را که این پیام به او برسد هشدار دهم. آیا شما گواهى مى‏ دهید که با خداوند، خدایان دیگرى هست؟ بگو: من گواهى نمى‏ دهم. بگو: همانا او خداى یکتاست و بى تردید من از آنچه شما شرک مى ‏ورزید، بیزارم.


مشرکان مکّه، از پیامبر اسلام براى رسالتش شاهد مى‏ طلبیدند و نبوّت آن حضرت را نمى‏ پذیرفتند و مى‏ گفتند: حتّى یهود و نصارا تو را پیامبر نمى ‏دانند. این آیه در زمان غربت اسلام، خبر از آینده ‏اى روشن و رسالت جهانى اسلام مى ‏دهد.
حضرت على (ع) در تفسیر عبارت «انّما هو اله واحد» فرمودند: اگر خدایان دیگرى بودند، آنها هم پیامبرانى مى‏ فرستادند.
عدّه ‏اى را به عنوان اسیر نزد پیامبراکرم‏ آوردند، حضرت از آنان پرسید: آیا تاکنون دعوت به اسلام شده‏ اید؟ گفتند: نه، حضرت فرمود: همه را به محل اَمن برسانند و آزادشان کنند، زیرا کسى که هنوز نداى اسلام را نشنیده است نباید اسیر نمود، سپس این آیه را تلاوت فرمود: «لانذرکم به و من بلغ»
امام صادق (ع) فرمودند: انذار همیشگى باید همراه با منذر همیشگى باشد. پس امامت و رهبرى الهى نیز تا ابد باید همراه قرآن باشد.
معمولاً در انسان ‏ها انگیزه‏ دفع ضرر، قوى‏تر از جلب منفعت است. لذا قرآن، به مسأله‏ انذار تأکید کرده است. «لانذرکم» در آیات دیگر نیز مى ‏خوانیم: «ان أنت الاّ نذیر»، «انّما أنا نذیر مبین»
در احادیث متعدّدى «مَن بَلَغ» به ائمّه معصوم تفسیر شده است.
امام صادق‏ (ع) نیز درباره «مَن بَلغ» فرمودند: مقصود کسى است که وظیفه امامت به او رسیده است و او همانند پیامبر، مردم را با قرآن انذار می کند.


پیام ها
1- براى حقّانیت پیامبر اسلام، گواه بودن خداوند کافى است. «قل اللَّه شهید»
2- طرح و بیان حقایق به شکل سؤال و جواب از شیوه‏ هاى تبلیغى قرآن است. «قل اىّ شى‏ء...قل اللَّه»
3- غفلت و سهو و فراموشى و محدودیّت، هم قدرت خبرگیرى انسان را کم مى‏ کند، هم قدرت گواه بودن او را، و چون خدا از این عوارض دور است، پس بزرگ‏ ترین شاهدها خداوند است. «أکبر شهادة قل اللَّه»
4- قرآن، بزرگ‏ترین گواه بر رسالت پیامبر است. «اللَّه شهید بینى و... هذا القرآن»
5 - براى مردم غافل، سخن گفتن از زاویه‏ انذار مؤثّرتر است. «لانذرکم»
6- رسالت حضرت محمد جهانى و جاودانى و براى همه‏ مردم در همه‏ى عصرها و نسل‏هاست. «لانذرکم به و مَن بلغ»
7- تا قانون به مردم ابلاغ نشود، توبیخ و مسئولیّتى در کار نیست. «و من بلغ» و به اصطلاح علم اصول، عِقاب بدون بیان، قبیح است.
8 - از جمله شرایط لازم براى رهبر آسمانى: ایمان به مکتب: «اوحى الى هذا القرآن»، امید به آینده «و مَن بَلَغ»، صلابت «قل لا أشهد» و برائت از شرک است. «انّنى برى‏ء ممّا تشرکون»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:59

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی