display result search
منو
نفسیر آیه 94 سوره مائده

نفسیر آیه 94 سوره مائده

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 206 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مائده - آیه 94

در ایّام حج و حالت احرام، حاجى حقّ شکار ندارد. همان ایّام گاهى شکار تا نزدیکى انسان مى‏ آید و مى‏ توان به راحتّى به آن دست یافت، ولى آزمایش الهى به این است که دست به شکار نزنیم. در حدیث مى ‏خوانیم: در عمره‏ حُدیبیه حیوانات شکارى فراوانى براى مسلمانان ظاهر شدند که مسلمانان مى توانستند به راحتى آنان را صید کنند.
در قرآن، مسأله شکم و غذا، به عنوان یکى از اسباب آزمایش الهى مطرح شده است، به نمونه ‏هاى زیر توجّه کنید:
الف: آدم و حوا در مسأله‏ غذا شکست خوردند. «لا تقربا هذه الشجرة»
ب: بنى‏ اسرائیل در تحریم صید ماهى در شنبه‏ ها، شکست خوردند. «ولقد علمتم الّذین اعتدوا منکم فى السبت»
ج: یکى از فرماندهان بنى ‏اسرائیل هنگام عبور سربازانش از یک منطقه و رسیدن به نهر، فرمان داد که از آب آن ننوشند، ولى یارانش جز اندکى، خوردند. «فشربوا منه الاّ قلیلاً»
د: روزه گرفتن، خود یک آزمایش بزرگ است.
ه : نزدیک آمدن شکار به حجاج در حالت احرام، که حقّ صید ندارند. «تناله أیدیکم»
سؤال: انسان که چیزى را آزمایش مى‏ک ند، براى اطلاع و علم است، امّا خداوند که همه چیز را مى ‏داند چرا آزمایش مى‏ کند؟
پاسخ: حضرت على (ع) در نهج ‏البلاغه مى‏ فرماید: آزمایشات الهى براى آن است تا انسان در برابر حوادث تلخ و شیرین عکس ‏العمل نشان دهد و در برابر آن، استحقاق کیفر یا پاداش داشته باشد. آرى، خداوند بر اساس عمل، کیفر و پاداش مى‏ دهد نه بر اساس علم خود، همان گونه که ما نیز به خاطر علم به هنر و کارآیى فردى به او پاداش نمى‏ دهیم، بلکه باید براى ما کارى از خود نشان دهد تا مزد بگیرد.
سؤال: آیا مهمان وزائر خانه خدا، به خاطر شکار حیوانى باید به عذاب دردناک گرفتار شود؟
پاسخ: خود شکارکردن، عذاب دردناک ندارد، بلکه عذاب به خاطر شکستن قداست حرم و اِحرام و قانون‏ شکنى اوست. «مَن اعتدى بعد ذلک فله عذاب الیم»

پیام ها
1- آزمایش مؤمنان، یک سنّت قطعى پروردگار است. «یا ایّها الّذین آمنوا لیبلونّکم» (حرف «لام» و فعل مضارع و نون تأکید، نشانه‏ قطعى بودن است)
2- خداترسى آنجا آشکار مى‏ شود که زمینه‏ گناه فراهم باشد و انسان خطا نکند. «تناله أیدیکم»
3- نعمت‏ هاى در دسترس، وسیله‏ آزمایشند. «لیبلونّکم اللّه بشى‏ء... تناله ایدیکم»
4- هر چیزى که دست ما به آن مى‏ رسد، رزق و حلال نیست. «تناله أیدیکم»
5 - ملاک تقوا، خوف باطنى است، نه تنها حیاى ظاهرى. «یخافه بالغیب»
6- تکلیف و مسئولیّت، بعد از ابلاغ است. «بعد ذلک»
7- حاجى‏ که فرسنگ‏ ها در بیابان ‏ها به عشق حقّ مى ‏رود، گاهى یک شکار کوچک او را از پا در مى ‏آورد و به نافرمانى مى‏ کشد که نتیجه‏ آن عذاب الهى است. «مَن اعتدى بعد ذلک فله عذاب الیم»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:30

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی