display result search
منو
نفسیر آیه 89 سوره مائده

نفسیر آیه 89 سوره مائده

  • 1 تعداد قطعات
  • 11 دقیقه مدت قطعه
  • 351 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مائده - آیه 89

سوگندهاى لغو، آنهاست که بدون قصد و توجّه یا بى‏ هدف و از روى عادت یا در حال هیجان و غضب، یا بر پایه‏ مطالب نادرست، یا براى انجام کارهاى خلاف باشد. اینها کفّاره ندارد. ولى سوگند از روى قصد و براى کار مفید، الزام‏آور است و باید طبق آن عمل کرد، وگرنه کفاره دارد.
امام صادق (ع) در تفسیر واژه «لغو» در سوگند فرمود: گفتن «لا واللَّه» و «بلى واللَّه» بدون آنکه قصد جدّى داشته باشد، سوگند لغو است.
کلمه‏ «اوسط» را برخى به بهترین نوع غذا تفسیر کرده‏ اند. نظیر آیه‏ سوره‏ قلم که «قال أوسطهم» یعنى بهترین و برترینشان چنین گفت.
لباس پوشاندن به محرومان که در کفّاره‏ى قسم است، شامل هر نوع پوشش زمستانى، تابستانى، زنانه و مردانه مى ‏شود.
یک آئین جهانى و همیشگى باید مقرّرات و مجازاتش قابل توسعه باشد، مثل آزادکردن برده، یا اطعام فقیر، یا پوشاندن بینوا که هر زمان براى هر فردى در هر جا قابل عمل است.
امام صادق‏ (ع) فرمود: بعضى بیش از ده سیر غذا مى‏ خورند و بعضى کمتر از ده سیر بنابراین حد وسط براى مقدار یک غذا را ده سیر (یک مُد) حساب کنید.
امام کاظم‏ (ع) در توضیح آیه فوق فرمود: کسى که بیش از قوت عیال خود ندارد مصداق جمله «لم یجد» است.

پیام ها

1- برداشتن جریمه از سوگندهاى بى‏ هدف، یک تفضّل و لطف الهى است. «لایؤاخذکم اللَّه بالّلغو...» (ما نیز براى جسارت‏هاى مردم که در حال عصبانیّت به ما مى کنند حسابى باز نکنیم)
2- اسلام، دین آسان است و براى سوگندهاى غیر جدّى کفّاره قرار نداده است. «لایؤاخذکم...» (ملاک در گفته‏ ها و کردارها قصد و نیّت است)
3- در اسلام، جریمه‏ مالى هم وجود دارد. «اطعام...أو کسوتهم...»
4- قوانین اسلام در مسیر فقرزدایى است و احکام فردى اسلام با مصالح جامعه هماهنگ است. (اطعام یا پوشاندن یا برده آزاد کردن) «فکفّارته اطعام عشرة مسکین...»
5 - میانه روى و عدالت، در همه جا حتّى در نوع جریمه، یک ارزش است. «من أوسط...» (بنابر اینکه مراد از «اوسط» متوسط باشد نه بهترین)
6- جریمه باید با وضع مالى افراد متناسب باشد. «ما تطعمون أهلیکم»
7- انجام تکلیف منوط به توان و قدرت است. «فمن لم یجد...»
8 - در جریمه و کفاره، باید حد وسط زندگى روزمرّه و معمولى افراد را به حساب آورد، نه روزهاى استثنایى. «من أوسط» (بنابر اینکه مراد از «اوسط» متوسّط باشد)
9- در پرداخت کفّاره، روحیّه و شخصیّت فقرا را نشکنیم و آنان را مانند خانواده‏ خود حساب کنیم. «تطعمون أهلیکم»
10- جرأت سوگند شکنى خود را با سختى روزه یا پرداخت جریمه، جبران کنید. (پرداخت جریمه و کفاره در اسلام، یک برنامه‏ خودسازى است.) «فکفّارته...»
11- اسلام از هر فرصتى براى آزادى بردگان استفاده کرده است. «تحریر رقبة» (حتّى براى جبران و کفّاره‏ى برخى اعمال، دستور به آزادى برده داده است.)
12- براى نام مقدّس خداوند، حریم قائل شویم. یا سوگند نخوریم، یا حتماً عمل کنیم یا با پرداخت کفّاره جبران کنیم. «واحفظوا أیمانکم»
13- بعضى خیال نکنند که حقّ دارند هر لحظه قسم بخورند و جریمه بپردازند. «واحفظوا أیمانکم» (ما در برابر سوگندهایمان مسئولیم)
14- کسى که توان مالى ندارد، باید از توانایى جسمى خود مایه بگذارد. «فصیام ثلاثة أیام»
15- باز بودن راه جبران کوتاهى‏ ها، نعمتى الهى و شایسته سپاسگزارى است. «ذلک کفّارة ایمانکم... یبیّن اللَّه... لعلّکم تشکرون»
16- عمل به احکام بهترین شکر است. «لعلّکم تشکرون» (از اینکه به جاى «یبیّن اللَّه لکم آیاته لعلّکم تعملون» فرمود: «لعلّکم تشکرون»، استفاده مى‏ شود که عمل بهترین شکر است.)

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 11:40

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    در آخر صوت، آقای قرائتی به اشتباه میگن کفاره شکستن قسم غذا دادن به ۶۰ فقیر و یا دو ماه روزه گرفتن است، پیشنهاد میکنم آخر صوت را حذف کنید با تشکر از برنامه خوبتان

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی