- 5482
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 82 سوره مائده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مائده- آیه 82
«قِسّیس»، به معناى کشیش است و به عالمان دینى که عهده دار ریاست مذهبى مسیحیان هستند، گفته مى شود. و «رُهبان» به معنى تَرسا به عابدان مسیحى گفته مى شود.
شأن نزول این آیه تا آیه 85، خوشرفتارى نجاشى، پادشاه حبشه و مسیحیان آن کشور را با مسلمانان مهاجرى گفته اند که به ریاست جعفربن ابىطالب در سال پنجم بعثت از مکّه به آن دیار هجرت کردند و در حمایت نجاشى، از تعرّض مشرکان و فرستادگانشان به حبشه مصون ماندند. در همان حال که یهودیان مدینه با دیدن معجزات و اخلاق والاى پیامبر، ایمان نمى آوردند و در توطئه ها علیه مسلمانان شرکت مى کردند، پیمان مى شکستند و فتنه بر مى انگیختند، روحانیون مسیحى در حبشه، با شنیدن آیات سوره مریم، گریستند و از مسلمانان جانبدارى کردند.
امام صادق (ع) پس از تلاوت این آیه فرمود: «اولئک کانوا قوما بین عیسى و محمّد و ینتظرون محمّد (ص) این علماى مسیحى و راهبان گروهى بودند که در زمانى میان حضرت عیسى (ع) و حضرت محمّد زندگى مى کردند و منتظر آمدن پیامبر اسلام بودند.
پیام ها
1- دشمنى یهود با مسلمانان، تاریخى و ریشه دار است. «لتجدنّ اشدّ النّاس عداوة... الیهود»
2- با دشمنان اسلام و غیر مسلمانان، باید با هر یک برخوردى مناسب با رفتار خودشان شود. «اشدّ النّاس عداوة... اقربهم مودّة»
3- دوستان و دشمنان خود را همراه با تحلیل صحیح و عوامل روحى و اجتماعى آنان بشناسیم. «اشدّ الناس عداوة... اقربهم مودةّ...»
4- زمینه هاى رشد در جامعه، سه چیز است: دانشمند بودن، خداترسى و نداشتن روحیّه استکبارى. «قسّیسین و رهباناً و انّهم لایستکبرون»
5 - عالمان دینى و عابدان خداترس در اصلاح عقائد و اخلاق جامعه، نقش مؤثر دارند. «ذلک بان منهم قسیسین و رهباناً و انّهم لایستکبرون»
6- اگر علم و عبادت و اخلاق به هم پیوند خورد انسان حقّگرا مى شود و تعصب را کنار مى گذارد. «ذلک بانّ منهم قسیسین و رهبانا و انّهم لایستکبرون»
7- اسلام تعصّب نابجا ندارد و از علماى سایر ادیان که خدا ترس و با انصاف باشند، منصفانه تمجید مى کند. «ذلک بانّ منهم قسیسین و رهبانا و انّهم لایستکبرون»
8 - تبلیغ اسلام در بین مسیحیان مؤثّرتر است. «انّهم لایستکبرون»
(با آنکه مسیحیان، عقیده انحرافى «تثلیث» دارند، ولى به خاطر روحیه سالم تر، آمادگى بیشترى براى حقّ پذیرى دارند.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
«قِسّیس»، به معناى کشیش است و به عالمان دینى که عهده دار ریاست مذهبى مسیحیان هستند، گفته مى شود. و «رُهبان» به معنى تَرسا به عابدان مسیحى گفته مى شود.
شأن نزول این آیه تا آیه 85، خوشرفتارى نجاشى، پادشاه حبشه و مسیحیان آن کشور را با مسلمانان مهاجرى گفته اند که به ریاست جعفربن ابىطالب در سال پنجم بعثت از مکّه به آن دیار هجرت کردند و در حمایت نجاشى، از تعرّض مشرکان و فرستادگانشان به حبشه مصون ماندند. در همان حال که یهودیان مدینه با دیدن معجزات و اخلاق والاى پیامبر، ایمان نمى آوردند و در توطئه ها علیه مسلمانان شرکت مى کردند، پیمان مى شکستند و فتنه بر مى انگیختند، روحانیون مسیحى در حبشه، با شنیدن آیات سوره مریم، گریستند و از مسلمانان جانبدارى کردند.
امام صادق (ع) پس از تلاوت این آیه فرمود: «اولئک کانوا قوما بین عیسى و محمّد و ینتظرون محمّد (ص) این علماى مسیحى و راهبان گروهى بودند که در زمانى میان حضرت عیسى (ع) و حضرت محمّد زندگى مى کردند و منتظر آمدن پیامبر اسلام بودند.
پیام ها
1- دشمنى یهود با مسلمانان، تاریخى و ریشه دار است. «لتجدنّ اشدّ النّاس عداوة... الیهود»
2- با دشمنان اسلام و غیر مسلمانان، باید با هر یک برخوردى مناسب با رفتار خودشان شود. «اشدّ النّاس عداوة... اقربهم مودّة»
3- دوستان و دشمنان خود را همراه با تحلیل صحیح و عوامل روحى و اجتماعى آنان بشناسیم. «اشدّ الناس عداوة... اقربهم مودةّ...»
4- زمینه هاى رشد در جامعه، سه چیز است: دانشمند بودن، خداترسى و نداشتن روحیّه استکبارى. «قسّیسین و رهباناً و انّهم لایستکبرون»
5 - عالمان دینى و عابدان خداترس در اصلاح عقائد و اخلاق جامعه، نقش مؤثر دارند. «ذلک بان منهم قسیسین و رهباناً و انّهم لایستکبرون»
6- اگر علم و عبادت و اخلاق به هم پیوند خورد انسان حقّگرا مى شود و تعصب را کنار مى گذارد. «ذلک بانّ منهم قسیسین و رهبانا و انّهم لایستکبرون»
7- اسلام تعصّب نابجا ندارد و از علماى سایر ادیان که خدا ترس و با انصاف باشند، منصفانه تمجید مى کند. «ذلک بانّ منهم قسیسین و رهبانا و انّهم لایستکبرون»
8 - تبلیغ اسلام در بین مسیحیان مؤثّرتر است. «انّهم لایستکبرون»
(با آنکه مسیحیان، عقیده انحرافى «تثلیث» دارند، ولى به خاطر روحیه سالم تر، آمادگى بیشترى براى حقّ پذیرى دارند.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است