- 2320
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 49 سوره مائده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مائده- آیه 49
مراد از فتنه در یفتنوک»، توطئه چینى براى انحراف پیامبر اکرم است.
در شأن نزول آیه گفته اند: جمعى از دانشمندان یهود، به رسول خدا گفتند: اگر در فلان مسأله اختلافى میان ما و دیگران، به نفع ما داورى کنى، ما ایمان مى آوریم و در پى ما همه یهود نیز ایمان خواهند آورد. این آیه نازل شد و پیامبر را از این توطئه آگاه ساخت.
پیام ها
1- داورى و قضاوت از شئون پیامبرى است. و ان احکم بینهم
2- اساس قضاوت و حکومت، قانون خداست. وان احکم بینهم بما انزل اللَّه
3- پیامبر اسلام علاوه بر مسلمانان، بر یهود ونصارى نیز ولایت دارد. و ان احکم بینهم...
4- در مسائل مهم وحیاتى، تکرار تذکّر ضرورى است. (تنها به حکم خدا داورى کن واز هوس هاى مردم پیروى مکن در این آیه و آیه قبل تکرار شده است)
5 - توجّه به خواسته هاى نفسانى مردم یکى از خطرهاى بزرگ براى قاضى و حاکم است. و لاتتّبع اهواءهم
6- هشدارهاى الهى، عامل مصونیّت و عصمت انبیاست. واحذرهم
7- مراقب نفوذ فرهنگى دشمنان باشیم. واحذرهم أن یفتنوک
8 - وقتى رسول خدا باید از توطئه هاى کفّار در بیم باشد، تکلیف دیگران روشن است. واحذرهم أن یفتنوک
9- حتّى دست برداشتن از بعضى احکام الهى نشانه پیروى از هوس هاى مردم است. أن یفتنوک عن بعض...
10- مخالفان هم بعضى از دستورهاى الهى را مى پسندند. خطر اعراض و تحریف در بعضى احکام است. عن بعض ما انزل اللّه
11- باید طبق وحى داورى کنیم، گرچه احتمال اِعراض مردم را بده م. وان احکم بینهم بما انزل اللَّه... فان تولّوا
12- هدف وسیله را توجیه نمى کند. نباید به خاطر مسلمان شدن گروهى، از داورى و قضاوت ناروا کمک گرفت. (با توجّه به شأن نزول)
13- هشدارهاى تند همچون لا تتّبع، احذرهم، یفتنوک ... نشان صداقت پیامبر در ابلاغ وحى الهى است وگرنه کسى به خودش این همه تند خطاب نمىکند.
14- روىگردانى از داورى پیامبر، عامل سقوط و سبب عذاب الهى است. ان یصیبهم ببعض ذنوبهم
15- ریشه اعراض کافران فسق است، وگرنه در آیین الهى نقصى نیست. فان تولّوا فاعلم... لفاسقون
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
مراد از فتنه در یفتنوک»، توطئه چینى براى انحراف پیامبر اکرم است.
در شأن نزول آیه گفته اند: جمعى از دانشمندان یهود، به رسول خدا گفتند: اگر در فلان مسأله اختلافى میان ما و دیگران، به نفع ما داورى کنى، ما ایمان مى آوریم و در پى ما همه یهود نیز ایمان خواهند آورد. این آیه نازل شد و پیامبر را از این توطئه آگاه ساخت.
پیام ها
1- داورى و قضاوت از شئون پیامبرى است. و ان احکم بینهم
2- اساس قضاوت و حکومت، قانون خداست. وان احکم بینهم بما انزل اللَّه
3- پیامبر اسلام علاوه بر مسلمانان، بر یهود ونصارى نیز ولایت دارد. و ان احکم بینهم...
4- در مسائل مهم وحیاتى، تکرار تذکّر ضرورى است. (تنها به حکم خدا داورى کن واز هوس هاى مردم پیروى مکن در این آیه و آیه قبل تکرار شده است)
5 - توجّه به خواسته هاى نفسانى مردم یکى از خطرهاى بزرگ براى قاضى و حاکم است. و لاتتّبع اهواءهم
6- هشدارهاى الهى، عامل مصونیّت و عصمت انبیاست. واحذرهم
7- مراقب نفوذ فرهنگى دشمنان باشیم. واحذرهم أن یفتنوک
8 - وقتى رسول خدا باید از توطئه هاى کفّار در بیم باشد، تکلیف دیگران روشن است. واحذرهم أن یفتنوک
9- حتّى دست برداشتن از بعضى احکام الهى نشانه پیروى از هوس هاى مردم است. أن یفتنوک عن بعض...
10- مخالفان هم بعضى از دستورهاى الهى را مى پسندند. خطر اعراض و تحریف در بعضى احکام است. عن بعض ما انزل اللّه
11- باید طبق وحى داورى کنیم، گرچه احتمال اِعراض مردم را بده م. وان احکم بینهم بما انزل اللَّه... فان تولّوا
12- هدف وسیله را توجیه نمى کند. نباید به خاطر مسلمان شدن گروهى، از داورى و قضاوت ناروا کمک گرفت. (با توجّه به شأن نزول)
13- هشدارهاى تند همچون لا تتّبع، احذرهم، یفتنوک ... نشان صداقت پیامبر در ابلاغ وحى الهى است وگرنه کسى به خودش این همه تند خطاب نمىکند.
14- روىگردانى از داورى پیامبر، عامل سقوط و سبب عذاب الهى است. ان یصیبهم ببعض ذنوبهم
15- ریشه اعراض کافران فسق است، وگرنه در آیین الهى نقصى نیست. فان تولّوا فاعلم... لفاسقون
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است