display result search
منو
تفسیر آیه 33 سوره مائده

تفسیر آیه 33 سوره مائده

  • 1 تعداد قطعات
  • 22 دقیقه مدت قطعه
  • 393 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مائده- آیه 33

در شأن نزول آیه آمده است که جمعى از مشرکانِ مکّه به مدینه آمده، مسلمان شدند. ولى چون بیمار بودند به فرمان پیامبر اکرم‏ به منطقه‏ خوش آب و هوایى در بیرون مدینه رفته و اجازه یافتند از شیر شترهاى زکات بهره ببرند. امّا چون سالم شدند، چوپان‏ هاى مسلمان را گرفته، دست و پایشان را بریدند و چشمانشان را کور کرده، شتران را به غارت بردند و از اسلام هم دست کشیدند. رسول خدا دستور داد آنان را دستگیر کنند و همان کارى را که با چوپانان کرده بودند، بر سر خودشان آوردند. آیه‏ فوق نازل شد.
کیفرهایى که در آیه آمده، «حقّ اللّه» است و از جانب حکومت یا مردم قابل عفو و تبدیل نیست. و در تفسیر المیزان آمده است که انتخاب یکى از چهار کیفر، با امام مسلمین است و اگر اولیاى مقتول هم عفو کنند، باید یکى از کیفرها اجرا شود.
کلمه‏ «جزاء» به معناى کیفر و پاداش کافى است یعنى حدود و مجازات ‏هاى چهارگانه براى مجرم عادلانه و کافى است.
براى اصلاح جامعه، هم موعظه و ارشاد لازم است، هم شمشیر و برخورد قاطع و انقلابى. (آیه قبل، پیام و هشدار به قاتل بود، واین آیه عقوبت افراد محارب و مفسِد را بیان مى ‏کند)
عقوبت باید همراه با عدالت باشد. چون فسادها و خصوصیّات مفسدان متفاوت است، کیفرها هم یکسان نیست. مثلا اگر فساد، فجیعانه بود، کیفرش قتل است ولى اگر سطحى بود، کیفر آن تبعید است. این معنا از روایات فهمیده مى‏ شود، از جمله آنکه: کیفر قتل، اعدام است، کیفر ارعاب، تبعید است، کیفر راهزنى و سرقت، قطع دست و پا است و کیفر قتل و راهزنى و سرقت مسلحانه، قطع دست و پا و به دار آویختن است.
اجراى احکام و حدود الهى، در سایه‏ى برپایى نظام و حکومت اسلامى میسّر است، پس دین از سیاست جدا نیست.
آنان که بر امام و رهبر مسلمین یا حکومت اسلامى خروج کنند، مشمول «یحاربون اللّه» مى‏ شوند.
طبق آیه 279 سوره‏ بقره، رباخوار، «محارب» خدا و پیامبر است، «فأذنوا بحرب من اللّه و رسوله» چون امنیّت اقتصادى را به هم مى‏زند. همچنین در روایات، توهین به مسلمان، محاربه‏ با خدا به حساب آمده است: «من أهان لى ولیاً فقد بارزنى بالمحاربة».


پیام ها

1- وظیفه نظام و حکومت، حفظ امنیّت شهرها، روستاها، جاده ‏ها و برخورد با متخلّفان است. «انّما جزاء...»
2- جنگ با خلق خدا، جنگ با خداست و آنکه با مردم طرف شود، گویا با خداوند طرف است. «یحاربون اللّه»
3- نافرمانى از دستورات پیامبر و مبارزه با آنها، جنگ با خداوند است. «یحاربون اللّه و رسوله»
4- براى آنان که امنیّت جامعه را بر هم مى‏زنند، چند نوع کیفر مقرر شده است: اعدام، تبعید، قطع دست و پا، به دار آویختن. «یقتّلوا او یصلّبوا...»
5 - عقوبت سخت براى ستم‏پیشگان است، نه آنان که به ندرت مرتکب مى‏ شوند. «یحاربون، یسعون» (فعل مضارع، نشان استمرار کار است)
6- مخالفان ولایت رسول اللّه که قصد براندازى دارند و با نظام الهى در جنگند، باید به سخت‏ترین کیفر مجازات شوند.«یحاربون اللَّه و رسوله... ان یقتّلوا»

منبع:پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 22:44

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی