display result search
منو
تفسیر آیه 32 سوره مائده

تفسیر آیه 32 سوره مائده

  • 1 تعداد قطعات
  • 12 دقیقه مدت قطعه
  • 249 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مائده- آیه 32

در این آیه از کشتن یک نفر به منزله‏ کشتن همه مردم مطرح شده است. براى توضیح این حقیقت چند بیان و معنا مى‏توان عرضه کرد:
الف: قتل یک نفر، کیفرى همچون قتل همه مردم را دارد.
ب: حرمت قتل یک نفر نزد خداوند، به منزله قتل همه‏ى مردم نزد شماست.
ج: قتل یک نفر، بى‏اعتنایى به مقام انسانیّت است.
ه : قتل یک نفر، سلب امنیّت از همه‏ مردم است.
و: چون انسان‏ ها به منزله‏ اعضاى یک پیکرند، پس قتل یکى قتل همه است.
ز: جایگاه دوزخى قاتل یک نفر، جایگاه کسى است که قاتل همه باشد.
ح: قتل یک نفر، زمینه ‏ساز قتل همه است.
ط: یک انسان مى‏ تواند سرچشمه‏ یک نسل باشد، پس قتل او به منزله‏ى قتل یک نسل است. (به نظر مى‏رسد این احتمال بهتر است)
در روایات مى‏خوانیم: فانى‏شدن تمام دنیا نزد خداوند، از کشتن یک‏ مؤمن آسان‏تر است.
امام صادق‏ (ع) فرمودند: کسى که در موضعى که آب یافت نمى‏ شود، تشن ه‏اى را سیراب کند، مانند کسى است که نفسى را زنده کرده باشد.
طبق آیات و روایات، هدایت و ارشاد مردم به راه حقّ، نوعى احیا مى‏ باشد و گمراه کردن مردم، نوعى قتل است. سوره انفال، آیه 24، دعوت پیامبر را مایه‏ حیات مردم مى‏ خواند: «دعاکم لما یحییکم».
امام صادق‏ (ع) نیز فرمودند: «مَن اخرجها من ضلال الى هدى فکانّما أحیاها ومن اخرجها من هدى الى الضلال فقد قتلها» هرکس نفس منحرفى را هدایت کند او را زنده کرده و هر کس دیگرى را منحرف کند او را کشته است.
امام صادق‏ (ع) فرمودند: «نجاها من غرق او حرق او سَبُع او عدوّ» مراد از احیاى نفس، نجات گرفتاران از غرق وآتش سوزى ودرّنده یا دشمن است. و در روایت دیگر آمده است: کسى که به گرسنه ‏اى غذا ندهد، به منزله‏ کشتن اوست وغذا دادن، به منزله زنده کردن اوست.
امام باقر (ع) فرمود: مسرفان همان کسانى هستند که حرام ‏ها را حلال مى‏ شمرند و خون‏ ها را مى‏ ریزند.
این حدیث را در شب جمعه آخر ماه رمضان 1379 مى‏ نویسم که روز جمعه‏ اش روز قدس است و در حالى که تلویزیون‏ هاى دنیا صحنه‏ هاى دلخراشى از کشتن مسلمانان بى ‏پناه فلسطین را به دست صهیونیست ‏ها نشان مى ‏دهند.

پیام ها

1- گاهى حوادث تاریخى، عامل صدور فرمان‏ هاى الهى است. «من أجل ذلک»
2- انسان ‏ها و سرنوشتشان در طول تاریخ به هم پیوند دارند. «من أجل ذلک کتبنا على بنى اسرائیل»
3- احکام الهى حکمت دارد و گزاف نیست. «من اجل ذلک»
4- براى جلوگیرى از سنگدلى و پرهیز از تکرار حادثه، کیفر و مجازات لازم است. «من اجل ذلک کتبنا»
5 - جان همه‏ انسان‏ ها از هر نژاد و منطقه که باشند، محترم است. «نفساً»
6- اعدام مفسد، در قانون بنى ‏اسرائیل نیز بوده است. «کتبنا على بنى‏ اسرائیل انّه من قتل نفساً بغیر نفس او فساد فى الارض»
7- خودکشى و سقط جنین، از نمونه ‏هاى «قتل نفس» و حرام است. «من قتل نفساً...»
8 - جان کسى که در زمین فساد مى‏ کند یا براى جان مردم ارزشى قائل نیست و آنان را به قتل مى‏ رساند، بى‏ارزش است و باید از بین برود. «بغیر نفس او فساد»
9- کشتن انسان در دو مورد جایز است:
الف: به عنوان قصاصِ قاتل. «بغیر نفس»
ب: براى از بین بردن مفسد. «او فساد»
10- ارزش عمل مربوط به انگیزه و هدف است. کشتن یک نفربه قصد تجاوز، به قتل رساندن یک جامعه است؛ «فکانّما قتل النّاس جمیعاً» امّا کشتن به عنوان قصاص، حیات جامعه است. «ولکم فى القصاص حیوة»
11- تجاوز به حقوق یک فرد، تهدید امنیّت جامعه است. «فکانّما قتل النّاس جمیعاً» آنان که کارشان نجات جان انسان‏ هاست، مانند پزشکان، پرستاران، مأموران آتش‏نشانى، امدادگران، داروسازان و... باید قدر خود و ارزش کار خویش را بدانند. «فکانّما قتل النّاس جمیعاً»
12- نشان جامعه‏ زنده، امداد رسانى به گرفتاران و نجات جان هاست. «من أحیاها فکأنّما أحیى النّاس جمیعاً»
13- عدم ایمان و عمل مردم به گفتار رسولان، در طول تاریخ بوده است. «و لقد جائتهم رسلنا بالبیّنات ثمّ انّ کثیراً منهم بعد ذلک فى الارض لمسرفون»
14- انسان مختار است، با آمدن پیامبران هم مى ‏تواند راه خلاف برود. «و لقد جائتهم رسلنا بالبیّنات... بعد ذلک فى الارض لمسرفون»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 12:13

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی