display result search
منو
تفسیر آیه 29 و 30سوره مائده

تفسیر آیه 29 و 30سوره مائده

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 308 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مائده - آیه 29 و 30

إِنِّى أُرِیدُ أَن تَبُوأَ بِإِثْمِى وَإِثْمِکَ فَتَکُونَ مِنْ أَصْحَبِ النَّارِ وَذَ لِکَ جَزَ ؤُاْ الظَّلِمِینَ‏
فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِیهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخَسِرِینَ‏

ترجمه

همانا من مى ‏خواهم تو با بار گناه من (که پس از کشتنم بر عهده تو قرار مى ‏گیرد) و گناه خودت (به سوى خدا) بازگردى و از دوزخیان باشى، و این است کیفر ستمکاران.
پس نفس او (با وسوسه ‏اى برخاسته از حسد) کشتن برادرش را برایش آسان و رام ساخت و او را کشت، در نتیجه از زیانکاران گشت.


امام باقر (ع) به دنبال تلاوت آیه «فطوّعت له نفسه» فرمود: ابلیس به قابیل گفت: قربانى تو قبول نشد و قربانى برادرت هابیل قبول شد، اگر او زنده بماند در طول تاریخ نسل او بر نسل تو افتخار خواهند کرد که قربانى پدر ما پذیرفته شد واز پدر شما پذیرفته نشده است، بنابراین بهتر آن است که او را به قتل برسانى تا نسل تو ذلّت نکشد.
امام باقر (ع) فرمود: «من قتل مؤمناً متعمّداً أثبت اللّه على قاتله جمیع الذنوب وبرء المقتول منها، و ذلک قوله تعالى: «انّى ارید أن تبوأ...»» هر که عمداً مؤمنى را بکشد، خداوند همه گناهان را به حساب قاتل ثبت مى‏کند و مقتول را از گناهان پاک مى‏ کند.
معناى آیه، سکوت در مقابل ظالم به امید بخشش گناهان نیست.
در حدیثى از پیامبر اکرم‏ مى‏ خوانیم که محل حادثه، کوه قاسِیون در دمشق است.
امام سجاد (ع) فرمودند: نحوه‏ کشتن را ابلیس به قابیل یاد داد.

پیام ها

1- گناهان مقتول، به قاتل منتقل مى‏ شود. «تبوء باثمى»
2- در درگیرى‏ ها مسئول خسارت آغازگر است. «اثمى واثمک»
3- برادرکشى همان و دوزخى شدن همان. «فتکون من اصحاب النّار»
4- ایمان به معاد، جزو عقاید اوّلیه انسان‏ هاى روى زمین بوده است. «اصحاب النّار»
5 - قاتل، هم به خود ظلم مى‏ کند، هم به مقتول، هم به خانواده مقتول و هم به جامعه. «الظالمین»
6- نفس انسان، با وسوسه، تلقین و تزیین، انسان را رام و خام مى‏ کند و به گناه مى ‏کشد. «فطوّعت له نفسه»
7- هواى نفس مى ‏تواند عواطف برادرى را نیز سرکوب کند. «فطوّعت له نفسه قتل اخیه»
8 - فطرت پاک انسانى، از آدم کشى بیزار است، ولى نفس، این کار را خوب جلوه داده و انسان را به قتل وامى‏ دارد. «فطوّعت»
9- جنگ حقّ و باطل، از آغاز تاریخ زندگى بشر بوده است. «فقتله»
10- مرگ انسان در زمین، با شهادت آغاز شد. «فقتله»
11- پیروى از هواى نفس، خسارت است. «فقتله فأصبح من الخاسرین»
12- قاتل، هم از درون گرفتار عذاب وجدان است و هم از بیرون مورد انتقاد مردم و هم گرفتار قصاص و عدل مى ‏شود و کامى نمى‏ گیرد. «فقتله فأصبح من الخاسرین»
13- تسلّط و غلبه بر مخالف، همیشه نشانه‏ سرافرازى نیست. «فقتله فأصبح من الخاسرین»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:36

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی