display result search
منو
تفسیر آیه 171 سوره نساء

تفسیر آیه 171 سوره نساء

  • 1 تعداد قطعات
  • 10 دقیقه مدت قطعه
  • 317 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نساء - آیه 171

«کلمة اللّه» به انبیا و اولیا گفته مى‏ شود، چون همانطور که کلمه، بیانگر مطالبى است که در ذهن گوینده است، پیامبران و اولیا بیانگر کمالات پروردگارند. چنانکه در حدیث آمده است: «نحن کلمات اللّه التّامات» ما کلمات کامل الهى هستیم.
شاید هم مراد از کلمه، همان جمله‏ «کن فیکون» باشد که قول خداوند است و مانند هر سخن دیگر، محصول آن کلمه است. چنان که در جاى دیگر، خداوند آفرینش عیسى (ع) را به آفرینش آدم‏ (ع) تشبیه نموده و مى‏ فرماید: «انّ مثل عیسى عنداللّه کمثل آدم خلقه من تراب ثمّ قال له کن فیکون»
از امام صادق‏ (ع) درباره‏ «روح منه» سؤال شد، حضرت پاسخ دادند: مقصود روح خداست که خداوند آن را در آدم و عیسى‏ (ع) قرار داد.
مسیحیان عقیده به تثلیث دارند و اللّه را خداى پدر، مسیح را خداى پسر و جبرئیل را واسطه‏ این دو خدا مى‏دانند، که نوعى کفر است. قرآن هم مى‏ فرماید: «لقد کفر الّذین قالوا انّ اللّه ثالث ثلاثة» آنانکه خدا را یکى از خدایان سه ‏گانه مى‏ دانند، کافرند. البتّه گروهى از آنان نیز حضرت مریم را به جاى جبرئیل، یکى از خدایان سه‏ گانه مى‏ دانند که قرآن در این باره مى ‏فرماید: «یا عیسى‏ بن مریم ءانت قلت للناس اتّخذونى و امّى الهَین من دون اللّه»اى عیسى! آیا تو به مردم گفته‏ اى که مرا و مادرم را دو خدا قرار دهید؟
در روایات، به غلوّ کنندگان نفرین شده و آنان از بدترین اقسام کفّار و مشرکان به شمار آمده ‏اند.
اگر نداشتن پدر، دلیل بر الوهیّت باشد، حضرت آدم باید به طریق اولى الوهیّت داشته باشد، چون نه پدر داشت و نه مادر.

پیام ها

1- غلوّ نشانه‏ى تعصّب نابجا است و در همه‏ ادیان ممنوع مى‏ باشد. یهود، «عُزیر» را فرزند خدا مى ‏دانستند و مسیحیان «عیسى» را. «لاتغلوا فى دینکم»
2- یکى از آفات ادیان آسمانى، غلوّ درباره رهبران دینى است. «لاتغلوافى‏دینکم»
3- میانه روى و اعتدال در همه جا لازم است و عشق به اولیاى خدا نباید سر از غلوّ درآورد. «لاتغلوا فى دینکم»
4- غلوّ کردن درباره‏ انسان‏ها، گرچه پیامبر باشند، توهین به خداوند و نسبت ناروا دادن به اوست. «لاتقولوا على‏الله الاالحقّ»
5 - در قرآن و انجیل، حضرت عیسى پیامبر خدا معرفى شده است، نه خدا یا فرزند خدا. «عیسى‏ بن مریم رسول اللّه»
6- آفرینش غیر طبیعى عیسى، آیه و نشانه‏ خداست، آن گونه که کلمه، تابلو و نشانه‏ى معناست. «کلمته القاها»
7- عیسى جزیى از خدا نیست، بلکه پرتوى از قدرت حیات بخش الهى است. «روح منه»
8 - قرآن، بیانگر عقیده‏ صحیح و نافى عقاید باطل است. «لاتغلوا...لاتقولوا ثلاثة...»
9- خداوند جسم نیست تا فرزند داشته باشد. «سبحانه ان یکون له ولد» (تعبیراتى چون ثارالله، یدالله، کلمةالله که در متون دینى آمده، تعبیرات مجازى است)
10- خدایى که آسمان‏ ها ملک اوست، چه نیازى به فرزند و شریک دارد؟ «سبحانه ان یکون له ولد له ما فى السموات»
11- هر چیزى از خداست، پس باید بنده‏ او بود و تنها به او توکّل کرد. «له ما فى ‏السموات و ما فى الارض و کفى باللّه وکیلا»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 10:41

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    با سلام و قبولی طاعات و عبادات . متوجه تفسیر زیاد نشدم

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی