display result search
منو
تفسیر آیه 125 سوره نساء

تفسیر آیه 125 سوره نساء

  • 1 تعداد قطعات
  • 6 دقیقه مدت قطعه
  • 365 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نساء - آیه 125

در دو آیه‏ قبل، اصل را بر «عمل» دانست، نه انتساب به اسلام یا مسیحیّت. این آیه براى جلوگیرى از این است که پنداشته نشود همه‏ ادیان وعقاید یکسانند.
مخفى نماند که تسلیم خدا بودن از رضا به قضاى او بالاتر است. چون در رضا، انسانِ راضى خود را کسى مى‏داند ولى در تسلیم، انسان براى خود ارزشى در برابر خدا قائل نیست.
«حَنیف» یعنى کسى که از راه انحرافى به حقّ گرویده است، بر عکس «جنیف» که کسى را گویند که از حقّ به باطل گرویده است.
«خَلیل» یا از ریشه‏ «خُلَّت» به معناى دوستى است، یا از «خَلَّت» به معناى نیاز است، ولى معناى اوّل مناسب‏تر است.
طبق روایات، مقام خلیل اللّهى ابراهیم، به خاطر سجده‏ هاى بسیار، اطعام مساکین، نماز شب، رد نکردن سائل و مهمان نوازى او بوده است.
پیامبر اسلام‏ تابع آیین ابراهیم است. «اوحینا الیک ان اتبع ملة ابراهیم حنیفاً»
ابراهیم، «خلیل اللّه» است و محمّد، «حبیب اللّه».
کسانى که وجهه‏ خود را الهى کنند، برنده‏اند. چون «کل شى‏ءهالک الا وجهه» جز وجه الهى، همه چیز فانى است.

پیام ها
1- برترین آیین، پیروى از دین ابراهیم است. «و من احسن دیناً»
2- تسلیم در برابر خداوند واحسان به مردم از اصول ادیان الهى است. «اَسلم... و هو محسن»
3- مکتب، بر پایه ایمان و عمل، هر دو استوار است و هر کدام بدون دیگرى ناقص است. «اسلم...و هو محسن»
4- بهترین الگوهاى مردم کسانى هستند که خداوند آنان را براى خود برگزیده است. «و اتّبع ملّة ابراهیم حنیفاً و اتّخذ اللَّه ابراهیم خلیلاً»
5 - هر کس از باطل روى گرداند خود را آماده مقام خلیل اللّهى مى ‏کند. «حنیفاً و اتّخذ اللَّه ابراهیم خلیلاً»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 6:24

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی