display result search
منو
تفسیر آیه 105 و 106 سوره نساء

تفسیر آیه 105 و 106 سوره نساء

  • 1 تعداد قطعات
  • 13 دقیقه مدت قطعه
  • 379 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نساء - آیه 105 و 106

شخصى از یک قبیله‏ معروف، مرتکب سرقتى شد. چون موضوع به اطلاع پیامبر رسید، آن سارق، گناه را به گردن شخص دیگرى انداخت که در خانه‏ او زندگى مى‏ کرد. متّهم، با شمشیر به او حمله کرد و خواستار اثبات این ادّعا شد. او را آرام کردند ولى یکى از سخنوران قبیله را همراه جمعى براى تبرئه‏ خود خدمت پیامبر فرستاد. پیامبر، طبق ظاهر و بر اساس گواهى آنان، سارق واقعى را تبرئه کرد و خبر دهنده‏ سرقت را (به نام قتاده) سرزنش نمود، ولى قتاده که مى‏ دانست گواهى آنان دروغ است به شدّت ناراحت بود. این آیه نازل شد و مظلومیّت قتاده و صحنه‏ سازى و گواهى دروغ آنان را روشن ساخت.
نقل دیگر در شأن نزول آن است که در یکى از جنگ‏ ها، یکى از مسلمانان زرهى سرقت کرد. چون در آستانه‏ رسوایى قرار گرفت، زره را به خانه‏ یک یهودى انداخت و افرادى را مأمور کرد که بگویند: یهودى سارق است، نه فلانى. پیامبر، طبق ظاهر، حکم به تبرئه آن مسلمان کرد. امّا نزول این آیه، آن یهودى را تبرئه کرد.
«خَصیم» به کسى گفته مى‏ شود که از ادّعایى طرفدارى مى‏ کند و خائن به کسى گفته مى‏ شود که در محضر قاضى ادعاى امرى باطل مى کند.
رسول خدا (ص) فرمودند: من طبق ظاهر حکم مى ‏کنم، امّا چنانچه حقّ با شما نیست به اتکاى قضاوت من چیزى از کسى نگیرید که قطعه‏ اى از دوزخ است.
امام صادق (ع) فرمود: جانشینان بر حقّ پیامبر اکرم‏ (ص) همانند خود آن حضرت باید بر اساس قرآن قضاوت نمایند.

پیام ها

1- قرآن، پایه‏ قضاوت و عدالت میان مردم است. «انا انزلنا الیک الکتاب»
2- قاضى باید از قانونِ قرآن، آگاهى کامل داشته باشد. «انزلنا الیک الکتاب لتحکم»
3- فراگیرى قرآن و سنّت شرط قاضى شدن است. «انزلنا الیک الکتاب... لتحکم... اراک اللَّه»
4- چون نزول قرآن بر اساس حقّ است، قضاوت‏ها هم باید بر مبناى حقّ باشد، نه وابستگى‏هاى حزبى، گروهى، منطقه‏اى و نژادى. «بما اریک اللَّه»
5 - رفتار به عدالت، حتّى نسبت به غیر مسلمانان هم ضرورى است. (با توجّه به شأن نزول دوّم) «لتحکم... بما اریک اللّه»
6- قضاوت، از شئون انبیاست. تنها ابلاغ احکام کافى نیست، اجراى احکام نیز وظیفه است. «لتحکم بین النّاس»
7- کفر اشخاص، دلیل تهمت به آنان نمى‏ شود. (با توجّه به شأن نزول)
8 - پیامبر، علاوه بر قانون و کتاب، از امدادهاى الهى برخوردار است. «اراک الله»
9- خداوند علاوه بر قرآن برنامه‏ هاى دیگرى به پیامبرش نشان داد. «اراک اللَّه» و نفرمود: «لتحکم بین الناس به»
10- خداوند، پیامبرش را حفظ مى‏ کند و توطئه‏ ها و صحنه ‏سازى‏ ها را فاش مى‏ سازد. «اراک اللَّه»
11- قانون محترم است، ولى براى جلوگیرى از سوء استفاده‏ ها باید چاره‏ اى جست. در اینجا، امداد الهى چاره‏ کار شد. «بما اراک اللَّه»
12- دفاع و حمایت از خائن ممنوع است. «و لا تکن للخائنین خصیماً»
13- خائنان نباید امیدى به حمایت رهبران دینى داشته باشند. «و لاتکن للخائنین خصیماً»
14- قضاوت، مقامى است که متصدى آن، اگر معصوم هم باشد باز استغفار مى‏ طلبد. «واستغفرالله»
15- از افتخارات اسلام این است که حتّى اگر به یک یهودى ظلم شود، شخص اوّل اسلام براى مسلمانانى که سوء قصدى داشته ‏اند باید استغفار کند. «واستغفرالله»
16- اگر قرآن، ساخته و پرداخته‏ خود پیامبر بود، هرگز آیاتش فرمان استغفار به رسول خدا نمى‏ داد. «و استغفر اللَّه»
17- قاضى باید همواره براى دورى از هواى نفس استغفار کند. «استغفر اللَّه»
18- استغفار، مایه‏ بهره‏ گیرى از مغفرت و رحمت پروردگار است. «غفوراً رحیماً»
19- خداوند علاوه بر بخشیدن گناه مهربان است. «غفوراً رحیماً»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 13:40

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی