display result search
منو
تفسیر آیه 94 سوره نساء

تفسیر آیه 94 سوره نساء

  • 1 تعداد قطعات
  • 11 دقیقه مدت قطعه
  • 336 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نساء - آیه 94

پس از نبرد خیبر، رسول خدا «اُسامة بن زید» را همراه گروهى از مسلمانان به سوى یهودیان در یکى از روستاهاى فدک اعزام کرد تا آنان را به اسلام یا قبول شرایط ذمّه دعوت کنند. یکى از یهودیان به نام «مرداس» با آگاه شدن از آمدن سپاه اسلام، اموال و خانواده‏ خود را در پناه کوهى قرار داد و در حالى که به توحید و نبوّت پیامبر گواهى مى ‏داد، به استقبال مسلمانان آمد. اُسامه به خیال آنکه او از روى ترس اظهار اسلام مى‏ کند، او را کشت و اموالش را به غنیمت گرفت. پیامبر خدا از این رفتار که به کشتن یک مسلمان انجامید، ناراحت شد.
انگیزه‏ى مادّى و کسب غنائم در جهاد، چیزى است که اسلام آن را نکوهش کرده و از اقدام شتابزده و کشتن بى تحقیق، زیر عنوان حرکت انقلابى و قاطعیّت، انتقاد نموده است.
جمله‏ «کذلک کنتم من قبل» هم مى‏ تواند اشاره به این باشد که شما خودتان هم در آغاز، به ظاهر ادّعاى اسلام مى‏ کردید و هم مى ‏تواند (آن گونه که در المیزان آمده است) اشاره به این باشد که خود شما نیز در جاهلیّت با انگیزه‏ هاى مادّى و براى رسیدن به غنائم مى‏ جنگیدید و اسلام آن انگیزه ‏ها را از میان برد.
ممکن است مراد از «القى الیکم السلام» اظهار اسلام و گفتن شهادتین باشد که با شأن نزول موافق است و یا مراد از القاء سلام، پیشنهاد آتش ‏بس و ترک جنگ و تسلیم باشد نه اسلام آوردن، که معناى آیه این مى‏ شود: به کسى که پیشنهاد عدم تعرّض مى‏ کند و اظهار تسلیم و ترک جنگ دارد، نگویید: تو به حرفت ایمان ندارى و دروغ مى‏ گویى تا بتوانید او را بکشید و غنائمى به دست آورید.
البتّه ممکن است مراد از جمله «تبیّنوا» در آخر آیه، تحقیق در تاریخ جاهلیّت باشد. یعنى شما قبل از اسلام براى دنیا جنگ مى‏ کردید پس تحقیق کنید یعنى تاریخ را بررسى کنید که چگونه اسلام به شما رشد داد، پس از تازه مسلمانان توقّع بالا نداشته باشید.

پیام ها

1- جهاد باید بر اساس اطلاعات و آگاهى از وضعیّت و اهداف دشمن باشد. «فتبیّنوا»
2- کسانى را که اظهار اسلام مى ‏کنند، با آغوش باز بپذیرید. «لاتقولوا... لست مؤمناً»
3- در جبهه‏ جهاد، از قدرت خود سوء استفاده نکنید. «لا تقولوا... لستَ مؤمناً»
4- بر چسبِ بى‏دینى به دیگران زدن و عجله در نسبت دادن کفر به افراد مشکوک ممنوع. «لا تقولوا... لستَ مؤمناً»
5 - ما مأمور به ظاهریم، نه درون افراد، اگر گفتارشان را نمى ‏پذیریم، فورى هم ردّ نکنیم. «لا تقولوا... لستَ مؤمناً»
6- نه تنها ادّعا دلیل مى‏ خواهد، بلکه ردّ مطلب نیز دلیل مى‏ خواهد. «لاتقولوا... لستَ مؤمناً»
7- با انگیزه ‏هاى مادّى دیگران را تکفیر نکنید. «تبتغون عرض الحیاة الدنیا»
8 - در جنگ‏ ها، اهداف مادّى را کنار بگذارید و قداست جهاد را با غنیمت طلبى نشکنید. «تبتغون عرض الحیاة الدنیا»
9- جاذبه‏ دنیا، رزمندگان جان بر کف را هم رها نمى‏ کند. «اذا ضربتم فى سبیل اللّه... تبتغون عرض الحیاة الدنیا»
10- هدف از جهاد، پیوستن دیگران به اسلام است، نه کسب غنائم. پس به خاطر غنائم، دیگران را متّهم به بى‏دینى نکنیم. «لا تقولوا... لستَ مؤمناًتبتغون عرض الحیاة الدنیا»
11- خطر عوض شدن انگیزه‏ها در جهاد، بسیار مهم است.«تبتغون»
12- دنیا، عارضى، ناپایدار و زودگذر است. «عرض الحیاة الدینا»
13- زهد و بى‏اعتنایى به دنیا، باید اخلاق رزمنده‏ مؤمن باشد. «تبتغون عرض الحیاة الدنیا»
14- شما بى‏تحقیق و بى‏پروا گام برندارید، خداوند مسائل مادّى را حل مى‏کند. «فعنداللّه مغانم کثیرة»
15- یاد پاداش‏هاى الهى، دنیا را در نظر کوچک مى‏کند. «فعنداللَّه مغانم کثیرة»
16- نعمت ‏هاى مادّى را هم از خدا بخواهیم. «فعندالله مغانم»
17- انسان فطرتاً دنبال منافع مادّى است و باید به نحوى تأمین شود، چه بهتر که با شناساندن ارزش هاى بهتر و جهت دادن به این خواسته فطرى او را از سقوط در ورطه سودهاى کم و ناروا باز داریم. «فعندالله مغانم کثیرة»
18- دنیاگرایى، خصلتى جاهلى است. «کذلک کنتم من قبل»
19- خود را به جاى دیگران بگذارید، بعد قضاوت کنید. شما هم روزى چنین بودید. «کذلک کنتم من قبل»
20- مغرور نشوید، که ایمانتان از خداست. «فمنّ الله علیکم»
21- هدایت‏ هاى الهى، منّت خداوند بر ماست. «فمنّ الله علیکم»
22- نعمت‏ها مسئولیّت آورند. «منّ اللهّ علیکم فتبیّنوا»
23- خطر و ضرر قتل نابجا، بیش از احتمال نفاق از سوى دشمنان و از دست دادن غنائم است. عهده ‏داران مال و جان و آبروى مردم، باید اصل احتیاط و تحقیق را فراموش نکنند. «فتبیّنوا... فتبیّنوا»
24- نه ساده ‏اندیش باشید، نه زود باور. نه بد اندیش و نه کینه‏توز. «فتبیّنوا»
25- در حوادث جنگ که زمینه و بهانه براى قتل بى گناهان است، با عقل و حوصله برخورد کنید، نه با احساسات، که خداوند، آگاه و بیناست. «ان اللّه کان بما تعملون خبیراً»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 11:49

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی