display result search
منو
تفسیر آیه 93 سوره نساء

تفسیر آیه 93 سوره نساء

  • 1 تعداد قطعات
  • 7 دقیقه مدت قطعه
  • 323 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نساء - آیه 93

در شرایط بحرانى جنگ احد، یکى از مسلمانان، مسلمان دیگرى را به خاطر خصومت‏ هاى شخصى دوران جاهلیّت کشت. پیامبر اکرم از طریق وحى آگاه شد و در بازگشت از اُحد، در محلّه‏ «قُبا» به قصاص قتل مؤمن دستور داد، آن مسلمان قاتل را بکشند و به پشیمانى او توجّهى نکرد.
اسلام براى جان مسلمان و حفظ امنیّت افراد، اهمیّت بسیار قائل شده و کیفر عذاب ابدى را براى آن مقرّر داشته تا جلوى قتل و جرائم سنگین گرفته شود. تعبیراتى که در این آیه براى «قتل عمدى مؤمن» به کار رفته، درباره‏ هیچ گناهى نیامده است. امام صادق (ع فرمود: توبه‏ کسى که از روى عمد مؤمنى را بکشد قصاص است.
«تعمّد» از «عمود» است و از آنجا که ستون کارها نیّت است، به کارى که با انگیزه‏ قبلى باشد، عمدى گویند.
در روایات متعدّدى به بزرگى گناه قتل تصریح شده، از جمله:
1- در قیامت، قتل بى‏گناهان اوّلین مسأله ‏اى است که از آن سؤال مى‏ شود.
2- یاغى‏ترین افراد، کسى است که انسانى را بکشد یا بزند.
3- علاوه بر گناه قتل، گناهان مقتول هم به دوش قاتل مى‏ افتد.
4- اگر اهل آسمان و زمین در قتل مؤمنى شریک شوند، همه عذاب مى ‏شوند.
5 - اگر همه دنیا فنا شود، آسان‏ تر از قتل یک بى‏گناه است.

پیام ها

1- در نظام اسلامى، هیچ مقامى حقّ قتل و اعدام بى جهت دیگران را ندارد. «من یقتل... متعمّداً»
2- ارزش انسان به افکار و عقاید صحیح اوست. «مؤمناً»
3- در کیفر، حساب لغزش هاى آگاهانه و مغرضانه جداست. «متعمداً»
4- قتل و خونریزى از گناهان کبیره است. «فجزاؤه جهنّم»
5 - مجازات و کیفر سنگین، از عوامل بازدارنده فساد در جامعه و عامل ایجاد و حفظ امنیّت اجتماعى است. «من یقتل... فجزاؤه جهنّم»
ولى در نظام طاغوتى شعار «انَا اُحیى و اُمیت» هست. بقره، 258.

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 7:35

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی