display result search
منو
تفسیر آیه 43 سوره نساء

تفسیر آیه 43 سوره نساء

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 165 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نساء - آیه 43

یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تَقْرَبُواْ الصَّلَو ةَ وَأَنْتُمْ سُکَرَى حَتَّى تَعْلَمُواْ مَا تَقُولُونَ وَلَا جُنُباً إلَّا عَابِرِى سَبِیلٍ حَتَّى تَغْتَسِلُواْ وَإِنْ کُنْتُمْ مَّرْضَى‏ أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَآءَ أَحَدٌ مِّنْکُمْ مِّنَ الْغَآئِطِ أَوْ لَمَسْتُمْ النِّسَآءَ فَلَمْ تَجِدُواْ مَآءً فَتَیَمَّمُواْ صَعِیداً طَیِّباً فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِکُمْ وَأَیْدِیَکُمْ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَفُوّاً غَفُوراً

ترجمه
اى کسانى که ایمان آورده ‏اید! در حال مستى به نماز نزدیک نشوید، تا آنکه بدانید چه مى‏ گویید. و نیز در حال جنابت نزدیک (مکان) نماز، (مسجد) نشوید، مگر به طور عبورى (و بى‏ توقّف) تا اینکه غسل کنید. و اگر بیمار یا در سفر بودید، یا یکى از شما از جاى گودى (کنایه از قضاى حاجت) آمد، یا تماسى (و آمیزش جنسى) با زنان داشتید و (در این موارد) آب نیافتید، پس بر زمین (و خاک) پاک و دلپسندى تیمّم کنید، (دو کف دست بر خاک زنید) آنگاه صورت و دست‏هایتان را مسح کنید، همانا خداوند، بخشنده و آمرزنده است.


چون تحریم شراب، در صدر اسلام به صورت تدریجى انجام گرفت. ابتدا شراب به عنوان نوشابه نامطلوب معرّفى شد؛ «ومن الثمرات النخیل و الاعناب تتّخذون منه سَکراً و رزقاً حسنا» سپس این آیه نازل شد ونماز در حال مستى را نهى کرد، آنگاه زیان آن را بیش از منافعش دانست، «یسئلونک عن الخمر و المیسر قل فیهما اثم کبیر و منافع للنّاس و اثمهما اکبر من نفعهما» سپس از مصرف آن به عنوان عنصرى پلید و شیطانى نهى شد. «انّما الخمر و المیسر... رجس من عمل الشیطان»
در روایات آمده که از نماز در حالت خواب آلودگى و کسالت و سنگینى پرهیز کنید. آیات دیگر نیز، نماز از روى کسالت را از نشانه ‏هاى منافقان دانسته است.
«غائط» یعنى مکان گود. چون در قدیم گودال‏ هایى براى قضاى حاجت فراهم مى‏ کردند، غائط کنایه از رفتن براى تخلّى است.
امام صادق‏ (ع) فرمود: «صَعید»، موضع بلندى است که آب از آنجا جارى شود.
امام صادق‏ (ع) فرمود: مقصود از «لامستم» جماع است، ولى خداوند ستّار است و ستر را دوست دارد.

پیام ها

1- مقام نماز به حدى رفیع است که شرابخوار نباید به آن نزدیک شود. «لاتقربوا الصلوة و انتم سُکارى»
2- در نماز، تنها اذکار و حرکات کافى نیست، توجّه و شعور لازم است. «حتى‏تعلموا...»
3- عبادات ناآگاهانه، بى‏ارزش است، گرچه تکلیف را ساقط مى ‏کند. «حتى تعلموا ما تقولون»
4- در مسجد، نباید با حالت جنابت وارد شد. «ولا جنبا...»
5 - در غسل، شستن تمام بدن لازم است. چون در آیه نام عضو خاصّى برده نشده است. «تغتسلوا»
6- احتمال خطر وضرر، یا تکلیف را از انسان برمى‏ دارد و یا سبب تخفیف تکلیف مى‏ شود. «و ان کنتم مرضى... فتیمّموا»
7- در تعبیرات و گفتار، باید ادب را رعایت کرد. (تعبیر برگشت از گودى براى قضاى حاجت و لمس زنان، کنایه از آمیزش جنسى است وگرنه تنها لمس سبب وضو نم ى‏شود.)«من الغائط او لامستم النار»
8 - احکام خدا، ترخیص دارد ولى تعطیل ندارد. اگر آب نبود، باید تیمم کرد. «فلم تجدوا ماءً فتیمّموا»
9- شرط ارتباط با خدا از طریق نماز، طهارت و پاکى است، وضو یا تیمّم. «فلم‏تجدوا ماء فتیمّموا»
10- تیمّم باید بر خاک پاک باشد. «صعیداً طیّباً»
11- تخفیف احکام، نمودى از رحمت و مغفرت الهى است. «فلم‏تجدوا ماءً فتیمّموا... غفوراً رحیماً»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:48

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی