display result search
منو
تفسیر آیه 35 سوره نساء

تفسیر آیه 35 سوره نساء

  • 1 تعداد قطعات
  • 10 دقیقه مدت قطعه
  • 176 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نساء - آیه 35

وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَیْنِهِمَا فَابْعَثُواْ حَکَماً مِّنْ أَهْلِهِ وَحَکَماً مِّنْ أَهْلِهَآ إِنْ یُرِیدَآ إِصْلَحاً یُوَفِّقِ اللَّهُ بَیْنَهُمَآ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیماً خَبِیراً

ترجمه
و اگر از (ناسازگارى و) جدایى میان آن دو (زن و شوهر) بیم داشتید، پس داورى از خانواده‏ شوهر، و داورى از خانواده‏ زن برگزینید (تا به اختلاف آن دو رسیدگى کنند) اگر این دو بناى اصلاح داشته باشند خداوند میان آن دو را به توافق مى ‏رساند، زیرا خداوند، (از نیّات همه) با خبر و آگاه است.




این آیه، براى رفع اختلاف میان زن و شوهر، و پیشگیرى از وقوع طلاق، یک دادگاه خانوادگى را با امتیازات زیر مطرح مى‏ کند:
1- داوران، از هردو فامیل باشند تا سوز، تعهّد و خیرخواهى بیشترى داشته‏ باشند.
2- این دادگاه، نیاز به بودجه ندارد.
3- رسیدگى به اختلاف در این دادگاه، سریع، بدون تراکم پرونده و مشکلات کارِ ادارى است.
4- اسرار دادگاه به بیگانگان نمى‏ رسد و مسائل اختلافى در میان خودشان مى‏ ماند.
5 - چون داوران از خود فامیلند، مورد اعتماد طرفین مى‏ باشند.
براى حل همه مشکلات، انتخاب داور جایز است. امام باقر (ع) در پاسخ اعتراضى که به پذیرش حکمیّت در صفّین براى حضرت على‏ (ع) بود این آیه را تلاوت فرمودند.
از امام صادق‏ (ع) درباره‏ «فابعثوا حَکماً...» سؤال شد، حضرت فرمود: حَکمین نمى‏ توانند به طلاق و جدایى حکم کنند، مگر آنکه از طرفین اجازه داشته ‏باشند.

پیام ها
1- علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. نگرانى از شقاق و جدایى کافى است تا اقدام به گزینش داوران شود. «ان خفتم»
2- قبل از نگرانى از شقاق، در زندگى مردم دخالت نکنیم. «وان خفتم»
3- طلاق و جدایى، سزاوار ترس و نگرانى است. «خفتم شقاق»
4- زن و شوهر، یک روح در دو پیکرند. کلمه «شقاق» در جایى به کار مى‏ رود که یک حقیقت به دو قسمت تقسیم شود.
5 - اقدام براى اصلاح میان زن و شوهر باید سریع باشد. حرف «فاء» در جمله «فابعثوا» براى تسریع است.
6- جامعه در برابر اختلافات خانواده ‏ها، مسئولیّت دارد. «وان خفتم... فابعثوا»
7- بستگان، در رفع اختلاف خانواده ‏ها، مسئولیّت بیشترى دارند. «من اهله»
8 - زن و مرد در انتخاب داور، حقّ یکسان دارند. «حَکماً من اهله و حَکماً من اهلها»
9- در جامعه به افرادى اعتماد کنیم و داورى آنان را بپذیریم. «فابعثوا حکماً...»
10- مشکلات مردم را با کمک خود مردم حل کنیم. «فابعثوا حکماً من اهله»
11- از آشتى دادن ناامید و مأیوس و نسبت به آن بى ‏تفاوت نباشیم. «فابعثوا»
12- بیش از نگرانى، موج ایجاد نکنیم، یک داور براى هر یک کافى است. «حَکماً من اهله و حَکماً من اهلها»
13- اسلام به مسائل شورایى و کدخدامنشى توجّه دارد. «حکماً من اهله و... اهلها»
14- همه مسائل را به قاضى و دادگاه نکشانید، خودتان درون‏ گروهى حل کنید. «فابعثوا حکماً من اهله»
15- هرجا سخن از حقّ و حقوق است، طرفین باید حضور داشته باشند. «حکماً من اهله و حَکماً من اهلها»
16- باید زن و شوهر، داورى داوران انتخاب شده را بپذیرند. (لازمه انتخاب داور، اطاعت از حکم اوست.)
17- در انتخاب داور باید به آگاهى، رازدارى و اصلاح‏ طلبى آنان توجّه کرد. «ان یریدا اصلاحاً»
18- هرجا حسن نیّت و بناى اصلاح باشد، توفیق الهى هم سرازیر مى‏ شود. «ان یریدا اصلاحاً یوفّق اللّه بینهما»
19- دل ها بدست خداست. «یوفّق اللَّه بینهما»
20- به عقل و تدبیر خود مغرور نشوید، توفیق را از خداوند بدانید. «یوفّق اللّه»
21- طرح قرآن براى اصلاح خانواده برخاسته از علم و حکمت الهى است. «علیماً خبیراً»
22- باید حسن نیّت داشت، چرا که خداوند، به انگیزه‏ هاى همه آگاه است. «انّ اللّه کان علیماً خبیراً»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 10:19

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی