display result search
منو
تفسیر آیه 34 سوره نساء

تفسیر آیه 34 سوره نساء

  • 1 تعداد قطعات
  • 14 دقیقه مدت قطعه
  • 3032 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نساء - آیه 34

اَلرِّجَالُ قَوَّ مُونَ عَلَى النِّسَآءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَ بِمَآ أَنْفَقُواْ مِنْ أَمْوَ لِهِمْ فالصَّلِحَتُ قَنِتَتٌ حَفِظَتٌ لِّلْغَیْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ وَالَّتِى تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَکُمْ فَلَا تَبْغُواْ عَلَیْهِنَّ سَبِیلاً إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیّاً کَبِیراً

ترجمه

مردان داراى ولایت بر زنانند از آن جهت که خدا بعضى از ایشان (مردان) را بر بعضى (زنان) برترى داده (قدرت بدنى، تولیدى و اراده بیشترى دارند) و از آن جهت که از اموال خود نفقه مى‏ دهند، پس زنانِ شایسته، فرمان بردارند و نگهدار آنچه خدا (براى آنان) حفظ کرده، (حقوق و اسرار شوهر،) در غیاب اویند. و (امّا) زنانى که از سرپیچى آنان بیم دارید، پس (نخست) آنان را موعظه کنید و (اگر مؤثّر نشد) در خوابگاه از آنان دورى کنید و (اگر پند و قهر اثر نکرد،) آنان را بزنید (وتنبیه بدنى کنید)، پس اگر اطاعت شما را کردند، بهانه ‏اى بر آنان (براى ستم و آزار) مجویید. همانا خداوند بزرگوار و بزرگ مرتبه است.


«قَوّام» به کسى گفته مى‏ شود که تدبیر و اصلاح دیگرى را بر عهده دارد.
«نشوز» از «نشز» به ‏معناى زمین بلند وبه سرکشى و بلندپروازى نیز گفته مى‏ شود.
شرط سرپرستى و مدیریّت، لیاقت تأمین و اداره زندگى است و به این جهت، مردان نه تنها در امور خانواده، بلکه در امور اجتماعى، قضاوت و جنگ نیز بر زنان مقدّمند، «بما فضّل‏اللّه... و بما انفقوا» و به این خاطر نفرمود: «قوّامون على ازواجهم»، زیرا که مسئله‏ زوجیّت مخصوص زناشویى است و خدا این برترى را مخصوص خانه قرار نداده است.
گرچه برخى زنان، در توان بدنى یا درآمد مالى برترند، ولى در قانون و برنامه، باید عموم را مراعات کرد، نه افراد نادر را.
براى جمله «حافظات للغیب بما حفظ اللَّه» معانى گوناگونى است:
الف: زنان، آنچه را خدا خواهان حفظ آن است، حفظ نمایند.
ب: زنان، حقوق شوهران را حفظ کنند، همان‏گونه که خدا حقوق زنان را در سایه تکالیفى که بر مرد نهاده، حفظ کرده است.
ج: زنان حافظ هستند، ولى این توفیق را از حفظ الهى دارند.
وقتى راه هاى مسالمت آمیز سود نبخشید، یا باید دست از انجام وظیفه کشید، یا باید در صورت تأثیر نداشتن موعظه و قهر، خشونت به خرج داد. به گفته‏ روانشناسان، بعضى افراد، حالت مازوشیسم (آزار طلبى) پیدا مى ‏کنند که تنبیه مختصر بدنى، برایشان همچون مرهم است. در تنبیهات بدنى هم، اسلام سفارش کرده که نباید به مرحله کبودى جسم یا زخمى شدن بدن برسد. به علاوه، مرد متخلّف هم گاهى توسط قاضى تنبیه بدنى مى‏شود.
رسول خدا فرمود: کتک شما نباید به نحوى باشد که اثر آن در جسم زن نمودى داشته باشد، یا کتک نشانه خودنمایى و اظهار قدرت مرد باشد که زهره چشمى بگیرد. «ضرباً غیر مبرّج»
امام صادق‏ (ع) فرمودند: نشوز زن آن است که در فراش (همبستر شدن) از شوهر تبعیت نکند و مقصود از «اضربوهنّ»، زدن با چوب مسواک و شبیه آن است، زدنى که از روى رفق و دوستى باشد.


پیام ها

1- در یک اجتماع دو نفرى هم، یکى باید مسئول و سرپرست باشد. مدیر خانه مرد است. «الرّجال قوّامون على‏النساء»
2- در اداره امور زندگى، باید تعقّل و تدبیر، بر احساسات و عواطف حاکم باشد. «الرّجال قوّامون على ‏النساء»
3- نظام حقوقى اسلام با نظام تکوین و آفرینش هماهنگ است. حقّ مدیریّت مرد، به خاطر ساختار جسمى و روحى اوست. «الرّجال قوّامون على ‏النساء»
4- برترى‏ هاى طبیعى فضل الهى است. «بما فضّل اللَّه»
5 - هزینه زندگى، بر عهده مرد است. «بما انفقوا»
6- قانونگذار باید در وضع قانون، به تفاوت‏ هاى طبیعىِ زن و مرد در آفرینش، توجه داشته باشد. «الرّجال قوّامون... بما فضّل اللّه»
7- نشانه شایستگى زن اطاعت و تواضع او نسبت به شوهر است. «قانتات»
8 - نشانه همسر شایسته، حفظ خود در غیاب شوهر است. «حافظات للغیب»
9- اطاعت زن از شوهر و حفظ حقوق وى، مشروط به تأمین زندگى او از سوى مرد است. «بما انفقوا...فالصالحات قانتات حافظات»
10- علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد. پیش از آنکه زن ناشزه شود، چاره‏اى بیندیشید. «تخافون نشوزهنّ»
11- مرد هیچ حقّى در آزار همسر مطیع خود ندارد. «فان اطعنکم فلاتبغوا علیهنّ سبیلاً»
12- سه مرحله موعظه، ترک هم‏خوابى وتنبیه، براى مطیع کردن زن است. پس اگر از راه دیگرى زن مطیع مى‏شود، مرد حقّ برخورد ندارد. جمله‏ى «فان اطعنکم» نشانه آن است که هدف اطاعت است، گرچه از طریق دیگرى باشد.
13- تواضع زن، ضعف نیست، ارزش است. «فالصالحات قانتات»
14- نشانه‏ همسر شایسته، رازدارى، حفظ مال و آبرو و ناموس شوهر در غیاب اوست. «فالصالحات ... حافظات للغیب»
15- برخورد با منکرات باید گام به گام و مرحله به مرحله باشد. موعظه، قهر تنبیه. «فعظوهنّ واهجروهنّ...»
16- تا موعظه مؤثر باشد، قهر و خشونت ممنوع و تا قهر و جدایى موقت اثر کند، تنبیه بدنى ممنوع است. «فعظوهنّ واهجروهنّ... واضربوهنّ»
17- برخورد خشن و تنبیه، تنها براى انجام وظیفه است، نه انتقام و کینه و بهانه. «فان اطعنکم فلاتبغوا علیهن»
18- برترى مردان، نباید سبب غرور شود، چون خدا از همه برتر است. «ان اللّه کان علیاً کبیراً»
19- توجّه به برترى خداوند، کلید تقوى و پرهیز از ستم بر همسران است. «ان اللَّه کان علیاً»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 14:55

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    همه اینها مشروط به سرپرست بودن مرده ، اگه زن سرپرست باشه برعکس میشه همه اینا؟
  • کاربر مهمان
    ⁣در مورد تنبیه از امام باقر ع همین موضوع را پرسیدند امام فرمود مراد از تنبیه کردن..ضرب و شتم نیست و فرمودند مثلا برای تنبیه همسر متمرد چند شاخه گندم به دست گیرید و با ان ضربه ای به بدن همسر بزنید که نه درد داشته باشد نه تورم و سرخی در اصل منظور تنبیه کردن در این ایه با این تفسیر امام ع نشان دادن اوج عصبانیت و تنفر از تمرد و سرکشی همسر است در اسلام بیشترین سفارش به مرد مدارا کردن با همسر است
  • کاربر مهمان
    چی بگم چرا همیشه زن یه وسیله هست.چرا خداوند مستقیم گفته مرد از زن برتر هست و زن را مایه آرامش مرد قرار دادیم...
  • کاربر مهمان
    احسنت چقدر خوب توضیح دادید. 🌹
  • کاربر مهمان
    یعنی چی که مردزنشو کتک بزنه ،،،مردها حق ندارن دست درازی کنن حالا اگه خودشون یه کاربدی کردن خانما کتکشون بزنن
  • کاربر مهمان
    اصلا منطقی به نظر نمیاد ای کاش بیشتر توضیح میدادین تا سو تفاهم نشه ینی چی که نشان شایستگی زن اطاعت و تواضع او نسبت به شوهر است ... :)))))
  • کاربر مهمان
    موفق
  • کاربر مهمان
    ممنون
  • کاربر مهمان
    قران شناخت بیشتری داره زن های بد رفتار خیلی زیاد شدن
  • کاربر مهمان
    صوتش باز نمیشه چرااا
  • کاربر مهمان
    چرا فکر می کنید قوامون علی النساء یعنی برتری جویی مرد به زن خدا زن را به مثابه مروارید در صدف می داند که مرد حمالون علی النساء است یعنی نگهدارنده و محافظ زن
  • کاربر مهمان
    این که قرآن درآیه 34 سوره نساء فرموده زنان را بزنید منظور زنان ناشزه( زنی که به وظیفه شرعی ) خود عمل نمی کند، می باشد، نه هر زنی را ، آن هم درمرحله سوم یعنی زنی که به همسرش تمکین نمی کنه مرد باید: اول او را نصیحت کند بعد از بستر او دور شود وسپس درصورت عدم اصلاح او را کتک زند آن هم درحدی که زخم وکبودی و... نباشد والّا درجاهای دیگر قرآن ارزش زیادی به زن قایل است. این تنبیه برای بقای خانواده است.
  • کاربر مهمان
    دوستانی که نوشتن منطقی نیست و کاش توضیح بیشتر بود و این‌ها، لطفا فایل صوتی رو حتما با دقت و تا آخر گوش بدین. من به عنوان یه آقا هم حتی اول یه برداشت نادرست داشتم و نگاه خوشایندی به این موضوع نداشتم (بالاخره مادر و خواهر خودمون هم خانم هستن دیگه) اما با فایل صوتی متوجه شدم که کلا منظور رو اشتباه برداشت کرده بودم. یعنی اصلا این‌طور نیست که بخواد توجیه کنه که صرفاً بپذیریم؛ اصلا نگاهمون نگاهِ اشتباهیه دوستان. حتماً به فایل گوش بدید راضی می‌شید :).
  • کاربر مهمان
    میشه بگید چرا تو قران گفته زنانمان را تنبیه بدنی کنیم این دور از انصاف نیست؟
  • کاربر مهمان
    کاربر مهمان
    صوتش باز نمیشه چرااا
    مشکلی ندارد

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی