display result search
منو
تفسیر آیه 181 و 182 سوره آل عمران

تفسیر آیه 181 و 182 سوره آل عمران

  • 1 تعداد قطعات
  • 4 دقیقه مدت قطعه
  • 320 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران - آیه 181 و 182

لَقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذِینَ قَالُواْ إِنَّ اللَّهَ فَقِیرٌ وَنَحْنُ أَغْنِیَآءُ سَنَکْتُبُ مَا قَالُواْ وَ قَتْلَهُمُ الْأَنْبِیَآءَ بِغَیْرِ حَقٍّ وَنَقُولُ ذُوقُواْ عَذَابَ الْحَرِیقِ‏
ذَ لِکَ بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیکُمْ وَأَنَّ اللَّهَ لَیْسَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِیدِ

ترجمه

همانا خداوند سخن کسانى را که گفتند: خدا فقیر است و ما توانگریم، شنید. به زودى این سخن آنان، و به ناحق کشتن آنان پیامبران را، خواهیم نوشت و به آنان خواهیم گفت: بچشید عذاب آتش سوزان را.
آن (عذاب) به سبب دست آورد قبلى خودتان است و همانا خداوند نسبت به بندگان، ستمگر نیست.



در تفاسیر مى‏ خوانیم که رسول خدا نام ه‏اى به یهود بنى‏ قینقاع نوشت و آنان را به ایمان، نماز، زکات و انفاق، دعوت کرد. وقتى این نامه به دست دانشمند یهودیان به نام «فتحاص» در محل تدریس او رسید، رو به شاگردان و حاضران کرد و با استهزا گفت: طبق این دعوت، خدا فقیر است و ما غنى هستیم. او از ما قرض مى‏ خواهد و وعده ربا و اضافه مى‏ دهد!
یهودیان زمان رسول خدا چون به رفتار نیاکان خود در مورد قتل انبیا راضى بودند، خداوند نسبت قتل را به آنان نیز مى‏ دهد. «و قتلهم الانبیاء»
امام باقر (ع) درباره‏ این آیه فرمودند: کسانى که امام را نسبت به آنچه به او مى‏ دهند فقیر مى ‏دانند، نظیر کسانى هستند که مى‏ گویند: «انّ اللَّه فقیر»

پیام ها

1- خدا همه‏ گفته ‏ها را مى‏شنود، پس هر حرفى را بر زبان نیاوریم. «لقد سمع‏اللَّه»
2- جهل و غرور، مرز و نهایت ندارد، تا آنجا که بشر ناتوان نیازمند مى‏ گوید: خداوند فقیر است و ما غنى هستیم. «ان اللَّه فقیر و نحن اغنیاء»
3- احساس غنا و بى‏نیازى، زمینه‏ سرپیچى از فرامین الهى و استهزاى آنهاست. «نحن اغنیاء»
4- برخى کوته ‏فکر، گمان مى کنند ریشه‏ دستورات الهى نیاز است. «انّ اللَّه فقیر»
5 - همه‏ى گفتارها و کردارها ثبت مى‏شود. «سنکتب ما قالوا و قتلهم»
6- گناهِ یاوه گویى درباره‏ى خداوند، هم سنگِ گناه کشتن انبیاست. «قالوا ان اللَّه فقیر... و قتلهم الانبیاء»
7- ملاک ارزیابى گفتار و کردار، از هرکس که باشد، حقّ است. حتّى کشتن پیامبران چون ناحق است مورد کیفر واقع مى‏شود. «قتلهم الانبیاء بغیر حق»
8 - انسان در انجام عمل آزاد است، لذا کارها به خود او نسبت داده مى‏شود. «قدّمت ایدیکم»
9- پاداش و کیفر الهى، بر طبق عدالت و بر اساس اعمال آزادانه و آگاهانه خود انسان است. «ذلک بما قدّمت ایدیکم»
10- کیفرهاى الهى، ظلم خدا بر بشر نیست، بلکه ظلم بشر بر نفس خویشتن است. «انّ اللّه لیس بظلام للعبید»
11- اگر خداوند افراد بخیل و قاتلان انبیا را مجازات نکند، به فقرا و انبیا ظلم کرده است. «انّ اللّه لیس بظلام للعبید»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 4:43

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی