display result search
منو
تفسیر آیه 166 و 167 سوره آل عمران

تفسیر آیه 166 و 167 سوره آل عمران

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 340 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران - آیه 167 و 166

وَمَآ أَصَبَکُمْ یَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ فَبِإِذْنِ اللَّهِ وَ لِیَعْلَمَ الْمُؤْمِنِینَ‏

ترجمه
و آنچه روز مقابله‏ دو گروه (کفر و ایمان در احد) به شما وارد شد، به اذن خدا بود (تا شما را آزمایش کند) و مؤمنان را مشخّص کند.

وَلِیَعْلَمَ الَّذِینَ نَافَقُواْ وَقِیلَ لَهُمْ تَعَالَوْاْ قَتِلُواْ فِى سَبِیلِ اللَّهِ أَوِ ادْفَعُواْ قَالُواْ لَوْ نَعْلَمُ قِتَالاً لَّاتَّبَعْنَکُمْ هُمْ لِلْکُفْرِ یَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلإِیمَنِ یَقُولُونَ بِأَفْوَهِهِم مَّا لَیْسَ فِى قُلُوبِهِمْ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا یَکْتُمُونَ‏

ترجمه
و چهره‏ى منافقان معلوم شود، (کسانى که چون) به آنها گفته شد: بیایید شما (هم مثل دیگران) در راه خدا بجنگید و یا (لااقل از حریم خود) دفاع کنید، گفتند: اگر (فنون) جنگى را مى‏ دانستیم، حتماً از شما پیروى مى‏ کردیم. آنها در آن روز، به کفر نزدیک‏تر بودند تا به ایمان. با دهانشان چیزى مى‏ گویند که در دلشان نیست و خداوند به آنچه کتمان مى‏ کنند آگاه‏ تر است.

خداوند براى هر کارى، علّتى را مقرّر کرده است و هر یک از شکست و پیروزى دلیلى دارند. علّت شکست شما در اُحد این بود که سست شده و ناهماهنگى کردید و براى جمع آورى غنائم حرص ورزیدید، که در آیه قبل فرمود: «هو من عند انفسکم» این آیه مى ‏فرماید: هر یک از انتخاب‏هاى شما، میان اتحاد یا تفرقه، جدّى بودن یا سست شدن، در مدار اراده‏ الهى است. اوست که به شما قدرت انتخاب مى ‏دهد و هر راهى برگزینید، به همان نتیجه ‏اش مى‏ رسید. «ما اصابکم... فباذن اللَّه»

پیام ها
1- شکست‏ها و پیروزى‏ها، به اراده‏ى خداوند محقّق مى‏شود که همان سنّت‏هاى اوست. «فباذن اللّه»
2- حوادث تلخ وشیرین، میدان آزمایش وشناسایى انسان‏هاست. «لیعلم المؤمنین»

براى جمله‏ «لو نعلم قتالا» سه معنا شده است:
الف: حرکت شما براى اُحد در خارج از شهر، جنگ برابر نیست، بلکه یک نوع خودکشى است و لذا ما این را جنگ نمى ‏دانیم و شرکت نمى ‏کنیم.
ب: ما اگر فنون نظامى مى‏ دانستیم شرکت مى‏ کردیم.
ج: ما یقین داریم که جنگى رخ نخواهد داد ولذا شرکت در جبهه ضرورتى ندارد.



روسفیدى و روسیاهى در قیامت، در حقیقت تجسّم همان حالات و روحیّات انسان در دنیاست. کسانى که در دنیا ولایت خدا را پذیرفته‏اند، خداوند آنها را از ظلمات به نور مى‏برد ودر آن روز با چهره ‏اى نورانى حاضر مى‏ شوند، ولى آنان که به ولایت طاغوت گردن نهاده ‏اند، طاغوت‏ها آنان را از نور به ظلماتِ هوس و تفرقه وشرک وجهل سوق مى ‏دهند و در قیامت در سیاهى و تاریکى محشور مى‏ شوند.
در قرآن شانزده مرتبه کفرِ بعد از ایمان، دوبار کفرِ بعد از اسلام، سه‏بار گوساله پرستى بعد از خداپرستى، و بیست و هفت مرتبه انکار بعد از علم و بیّنه، مطرح شده که همه‏ این موارد نشان ‏دهنده خطر ارتداد براى همه ما، و هشدارى جدّى است.

3- جهاد، گاهى ابتدایى و براى برداشتن طاغوت‏ هاست و گاهى دفاعى و براى حفظ جان و مال مسلمانان است. «قاتلوا فى سبیل اللَّه او ادفعوا»
4- انگیزه‏ ها و درجات و ارزش آنها متفاوت است. «قاتلوا فى سبیل اللّه او ادفعوا»
5 - دفاع از وطن و جان، یک ارزش است. «او ادفعوا»
6- منافقان، موضع‏‌گیرى‏ هاى خودشان را توجیه مى‏ کنند. «لو نعلم قتالاً لاتبعناکم»
7- سر باز زدن از جبهه، نشانه‏ کفر است. «هم للکفر یومئذ اقرب منهم للایمان»
8 - ایمان انسان در شرایط و زمان‏هاى مختلف فرق مى‏ کند. «هم للکفر یومئذ اقرب منهم للایمان»
9- همه‏ اصحاب پیامبر عادل نبودند. «هم للکفر یومئذ أقرب منهم للایمان»
10- خداوند در باره‏ منافقان، هم تهدید مى‏ کند و هم افشاگرى. «هم للکفر یومئذ اقرب... یقولون بافواههم ما لیس فى قلوبهم»
11- آنچه در اُحد براى همه کشف شد، گوش ه‏اى از نفاق بود، بخش بیشترش را خدا مى ‏داند. «واللَّه اعلم بما یکتمون»
شکست‏ ها و پیروزى‏ ها، به اراده‏ خداوند محقّق مى‏ شود که همان سنّت‏ هاى اوست. «فباذن اللّه»
حوادث تلخ و شیرین، میدان آزمایش و شناسایى انسان‏ هاست. «لیعلم المؤمنین»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:51

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی