- 5120
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 164 سوره آل عمران
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران - آیه 164
«مَنّ»، به معناى سنگى است که براى وزن کردن اشیا بکار مى رود. و اعطاى هر نعمت سنگین و گرانبهایى را منّت گویند. امّا سنگین و بزرگ جلوه دادنِ نعمت هاى کوچک، ناپسند است. بنابراین بخشیدن نعمت بزرگ، نیکو ولى بزرگ جلوه دادن نعمت هاى کوچک، ناپسند است.
بعثت انبیا از میان مردم داراى برکاتى است:
الف: مردم سابقه او را مى شناسند و به او اعتماد مى کنند.
ب: الگوى مردم در اجراى دستورات و فرامین الهى هستند.
ج: درد آشنا و شریک در غم و شادى مردمند.
د: در دسترس مردم هستند.
همچنان که از فرمایشات حضرت على (ع) در نهج البلاغه استفاده مى شود، در دوره جاهلیّت مردم نه فرهنگ سالم داشتند و نه از بهداشت بهره مند بودند.
برادر ایشان، جعفر طیّار نیز در هجرت به حبشه، در برابر نجاشى اوضاع دوره جاهلى را چنین ترسیم مى کند: «کنّا اهل الجاهلیّة نعبد الاصنام و نأکل المیتة و نأتى الفواحش و نقطع الارحام و نُسىء الجوار، یأکل القوى منا الضعیف حتّى بعث اللّه رسولا...» ما بت پرستانى بودیم که در آن روزها مردارخوار و اهل فحشا و فساد بودیم، با بستگان قطع رابطه و با همسایگان بد رفتارى مى کردیم، قدرتمندان ما حقوق ناتوانان را پایمال مى کردند تا اینکه خداوند پیامبرش را مبعوث کرد...
پیام ها
1- بعثت انبیا، بزرگترین هدیهى آسمانى و نعمت الهى است. «لقد من اللّه»
2- گرچه بعثت براى همه مردم است، ولى تنها مؤمنان شکرگزار این نعمت هستند و از نور هدایت بهره مى گیرند. «لقد منّ اللّه على المؤمنین»
3- انبیا، مردمى بودند. «من انفسهم»
4- تلاوت آیات قرآن، وسیلهى تزکیه و تعلیم است. «یتلوا... یزکّیهم و یعلمهم»
5 - تزکیه بر تعلیم مقدّم است. «یزکیهم و یعلمهم»
6- تزکیه و تعلیم در رأس برنامه هاى انبیاست. «یزکیهم و یعلمهم»
7- رشد و خودسازى باید در سایه مکتب انبیا و آیات الهى باشد. (ریاضت ها و رهبانیّت هایى که سرچشمه اش آیات الهى و معلّمش انبیا نباشند، خود یک انحراف است). «یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم»
8 - براى شناخت بهتر نعمت بعثت انبیا، به تاریخِ مردمان قبل از آنان باید مراجعه کرد. «ان کانوا من قبل لفى ضلال مبین»
9- در محیط هاى گناهآلود وگمراه نیز مىتوان کار کرد. «یزکیهم و یعلمهم... وان کانوا من قبل لفى ضلال مبین»
10- در مکتب انبیا، پرورش روحى و آموزش فکرى، در کنار بینش و بصیرت مطرح است. «یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
«مَنّ»، به معناى سنگى است که براى وزن کردن اشیا بکار مى رود. و اعطاى هر نعمت سنگین و گرانبهایى را منّت گویند. امّا سنگین و بزرگ جلوه دادنِ نعمت هاى کوچک، ناپسند است. بنابراین بخشیدن نعمت بزرگ، نیکو ولى بزرگ جلوه دادن نعمت هاى کوچک، ناپسند است.
بعثت انبیا از میان مردم داراى برکاتى است:
الف: مردم سابقه او را مى شناسند و به او اعتماد مى کنند.
ب: الگوى مردم در اجراى دستورات و فرامین الهى هستند.
ج: درد آشنا و شریک در غم و شادى مردمند.
د: در دسترس مردم هستند.
همچنان که از فرمایشات حضرت على (ع) در نهج البلاغه استفاده مى شود، در دوره جاهلیّت مردم نه فرهنگ سالم داشتند و نه از بهداشت بهره مند بودند.
برادر ایشان، جعفر طیّار نیز در هجرت به حبشه، در برابر نجاشى اوضاع دوره جاهلى را چنین ترسیم مى کند: «کنّا اهل الجاهلیّة نعبد الاصنام و نأکل المیتة و نأتى الفواحش و نقطع الارحام و نُسىء الجوار، یأکل القوى منا الضعیف حتّى بعث اللّه رسولا...» ما بت پرستانى بودیم که در آن روزها مردارخوار و اهل فحشا و فساد بودیم، با بستگان قطع رابطه و با همسایگان بد رفتارى مى کردیم، قدرتمندان ما حقوق ناتوانان را پایمال مى کردند تا اینکه خداوند پیامبرش را مبعوث کرد...
پیام ها
1- بعثت انبیا، بزرگترین هدیهى آسمانى و نعمت الهى است. «لقد من اللّه»
2- گرچه بعثت براى همه مردم است، ولى تنها مؤمنان شکرگزار این نعمت هستند و از نور هدایت بهره مى گیرند. «لقد منّ اللّه على المؤمنین»
3- انبیا، مردمى بودند. «من انفسهم»
4- تلاوت آیات قرآن، وسیلهى تزکیه و تعلیم است. «یتلوا... یزکّیهم و یعلمهم»
5 - تزکیه بر تعلیم مقدّم است. «یزکیهم و یعلمهم»
6- تزکیه و تعلیم در رأس برنامه هاى انبیاست. «یزکیهم و یعلمهم»
7- رشد و خودسازى باید در سایه مکتب انبیا و آیات الهى باشد. (ریاضت ها و رهبانیّت هایى که سرچشمه اش آیات الهى و معلّمش انبیا نباشند، خود یک انحراف است). «یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم»
8 - براى شناخت بهتر نعمت بعثت انبیا، به تاریخِ مردمان قبل از آنان باید مراجعه کرد. «ان کانوا من قبل لفى ضلال مبین»
9- در محیط هاى گناهآلود وگمراه نیز مىتوان کار کرد. «یزکیهم و یعلمهم... وان کانوا من قبل لفى ضلال مبین»
10- در مکتب انبیا، پرورش روحى و آموزش فکرى، در کنار بینش و بصیرت مطرح است. «یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است