display result search
منو
تفسیر آیه 96 سوره آل عمران

تفسیر آیه 96 سوره آل عمران

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 346 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران - آیه 96

إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِى بِبَکَّةَ مُبَارَکاً وَهُدىً لِّلْعَلَمِینَ‏

ترجمه
همانا اوّلین که براى (عبادت) مردم مقرّر شد، همان است که در سرزمین مکّه است، که مایه‏ برکت و هدایت جهانیان است.


«بَکّة» به معناى محلّ ازدحام و اجتماع مردم است.
یکى از ایرادهاى بنى‏اسرائیل این بود که چرا مسلمانان با توجّه به قدمت بیت‏ المقدّس که هزار سال قبل از میلاد توسط حضرت سلیمان ساخته شده است، آن را کنار گذاشته و کعبه را قبله‏ خود قرار داده ‏اند. این آیه در پاسخ آنان مى‏ فرماید: کعبه از روز نخستین، اوّلین خانه‏ عبادت بوده و قدمت آن بیشتر از هر جاى دیگر است.
امام صادق‏ (ع) با توجّه به جمله‏ «اوّل بیت» فرمودند: چون مردم مکّه بعد از کعبه گرد آن جمع شده ‏اند، پس حقّ اولویّت با کعبه است و لذا براى توسعه‏ مسجدالحرام مى ‏توان خانه‏ هاى اطراف کعبه را به نفع حرم خراب کرد.
تفسیر المیزان مى‏ گوید: روایات «دَحوُ الارض»بسیار است و هیچ دلیل علمى که مغایر آن باشد، پیدا نشده و با قرآن نیز مخالفتى ندارد.
حضرت على (ع) در نهج ‏البلاغه خطبه 192 مى‏ فرماید: خداوند تمام مردم را از آدم (ع) تا آخرین نفر با همین سنگ‏ هاى کعبه آزمایش مى ‏کند. امام باقر (ع) فرمود: حضرت آدم و سلیمان و نوح‏ (ع) نیز دور همین کعبه، حج انجام داده ‏اند. در قرآن، از کعبه تعابیر متعدّدى شده است.

پیام ها
1- کعبه، اوّلین خانه‏اى است که براى عبادت و نیایش مردم بنا نهاده شده است. «اوّل بیت وضع للناس»
2- سابقه تاریخى معابد، یکى از ملاک‏ هاى ارزشى آن است. «انّ اوّل بیت وضع...»
3- خیر و برکت کعبه، تنها براى مؤمنان یا نژاد خاصّى نیست، بلکه براى همگان است. «وضع للناس»
4- مردمى بودن براى کعبه، یک ارزش است. «وضع للناس»
5 - کعبه، مایه‏ هدایت مردم است. «هدى للعالمین»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:00

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی