display result search
منو
تفسیر آیه 93 و 94 سوره آل عمران

تفسیر آیه 93 و 94 سوره آل عمران

  • 1 تعداد قطعات
  • 3 دقیقه مدت قطعه
  • 353 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران - آیه 93 و 94

کُلُّ الْطَّعَامِ کَانَ حِلّاً لِبَنى إِسْرَ ءِیلَ إِلّا مَا حَرَّمَ إِسْرَ ءِیلُ عَلَى‏ نَفْسِهِ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ الْتَّوْرَیةُ قُلْ فَأْتُواْ بِالْتَّوْرَیةِ فَاتْلُوهَآ إِنْ کُنْتُمْ صَدِقِینَ‏
فَمَنْ افْتَرى‏ عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ مِنْ بَعْدِ ذَ لِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْظَّلِمُونَ‏

ترجمه
همه‏ غذاها و خوارکى‏ها براى بنى‏ اسرائیل حلال بود، مگر آنچه را اسرائیل (یعقوب) پیش از نزول تورات بر خود حرام کرده بود، بگو: اگر راست مى ‏گویید (که اینها از قبل در تورات حرام بوده است،) تورات را بیاورید و آن را تلاوت کنید (تا ببینید بسیارى از چیزها را بدون نزول وحى از پیش خود، بر خودتان حرام کرده‏ اید).
پس بعد از این، هر کسى بر خدا به دروغ افترا ببندد، آنان ستمگران هستند.

در تفاسیر آمده است که بنى ‏اسرائیل به پیامبر اسلام اشکال مى‏ کردند که اگر تعالیم او موافق تعالیم انبیاى پیشین همچون ابراهیم(ع)، موسى(ع) و عیسى‏ (ع) است، پس چرا گوشت و شیر شتر را حرام نمى ‏داند؟! این آیه در جواب آنها نازل شد، که تمام غذاها براى بنى‏ اسرائیل حلال بوده است وتنها حضرت یعقوب بعضى از غذاها را بر خود تحریم نموده بود. و دلیل این تحریم نیز چنانکه در بعضى تفاسیر آمده، آن است که وقتى حضرت یعقوب گوشت شتر را استفاده مى‏ نمود، موجب ناراحتى جسمى او مى‏شد، او از این غذا پرهیز مى‏ کرد و بنى‏ اسرائیل گمان مى‏بردند که این یک تحریم شرعى و ابدى است.
«طَعام» به چیزى گفته مى‏ شود که به ذائقه‏ انسان طعم دارد و کلمه‏ى «حِلّ» در برابر «عَقد»، به معناى آزادى و رهایى است.

پیام ها

1- حلال بودن غذاها، یک اصل ثابت در ادیان آسمانى است. «کلّ الطعام کان حلاً»
2- بدون دلیل و تحریم شرعى، حلال‏ها را حرام نپندارید. «حَرّم اسرائیلُ على نفسه»
3- بهترین نوع استدلال، استدلال بر اساس عقاید و کتاب آسمانى طرف مقابل است. «فأتوا بالتوراة»


منع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 3:14

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی