- 3943
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 84 سوره آل عمران
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران - آیه 84
قُلْ یَأَهْلَ الْکِتَبِ تَعَالَوْا إِلى کَلِمَةٍ سَوَآءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئاً وَلَا یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَاباً مِّنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ
ترجمه
بگو: اى اهل کتاب! به سوى سخنى بیایید که میان ما و شما مشترک است. جز آنکه خداوند را نپرستیم و چیزى را شریک او قرار ندهیم و بعضى از ما بعضى دیگر را بجاى خدا ارباب نگیرد. پس اگر (از این پیشنهاد) سرباز زدند، بگویید: گواه باشید که ما مسلمان و تسلیم خدائیم.
این آیه، به غیر از یکى دو کلمه، کاملاً شبیه آیه 136 سوره بقره است.
شکل کار اصل نیست، بلکه اصل، آن هدف غایى و نهایى است. در هر زمانى ممکن است شکل کار و دعوت انبیا فرق کند، مثلاً حضرت موسى (ع) به سراغ فرعون برود و یا حضرت سلیمان، فرمانروایى مانند بلقیس را دعوت کند، ولى هدف نهایى یکى است. درست مانند حرکت هاى گوناگون امامان معصوم علیهم السلام.
اگر از انبیاى گذشته براى معرّفى و یارى پیامبر آینده پیمان گرفته شده، پیامبر آینده نیز مأمور است به نمایندگى از تمام پیروانش، ایمان خود را نسبت به پیامبران گذشته اعلام نماید.
پیام ها
1- ایمان خود را اظهار کنید. «قل»
2- ایمان به انبیا، در کنار ایمان به خداوند است. «آمنا باللّه و ما انزل... والنبیّون»
3- خدمات پیشینیان را نادیده نگیریم. «وما انزل على ابراهیم... و ما اوتى موسى»
4- آمدن انبیا، جلوه اى از ربوبیّت الهى است. «والنّبیّون من ربّهم»
5 - دین و هدایت الهى، همواره همراه بشر بوده است. انبیا همچون معلّمان یک مدرسه اند که به طور زنجیره اى مأمور ارشاد مردم هستند. «ابراهیم واسماعیلو...»
6- تمام انبیا، داراى هدف واحد هستند. «لانفرّق بین احد منهم»
7- برترى بعضى از انبیا بر برخى دیگر؛ «فضّلنا بعض النبییّن على بعض»هرگز مانع ایمان ما به همه آنها نیست. «لانفرّق بین احد منهم»
8 - پیامبر اسلام، با اظهار ایمان خود به سایر انبیا، پیروان آنها را به وحدت دعوت مى کند. «لانفرّق بین احد منهم»
9- پیامبر اسلام، تسلیم مطلق حقّ است. «نحن له مسلمون»
10- کسى که میان انبیا فرق بگذارد، در حقیقت تسلیم خدا نیست. «لا نفرّق... نحن له مسلمون»
11- مؤمنان، هماهنگ با تمام موجودات، تسلیم خدا هستند. «له اسلم من فى السموات و الارض... و نحن له مسلمون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قُلْ یَأَهْلَ الْکِتَبِ تَعَالَوْا إِلى کَلِمَةٍ سَوَآءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئاً وَلَا یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَاباً مِّنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ
ترجمه
بگو: اى اهل کتاب! به سوى سخنى بیایید که میان ما و شما مشترک است. جز آنکه خداوند را نپرستیم و چیزى را شریک او قرار ندهیم و بعضى از ما بعضى دیگر را بجاى خدا ارباب نگیرد. پس اگر (از این پیشنهاد) سرباز زدند، بگویید: گواه باشید که ما مسلمان و تسلیم خدائیم.
این آیه، به غیر از یکى دو کلمه، کاملاً شبیه آیه 136 سوره بقره است.
شکل کار اصل نیست، بلکه اصل، آن هدف غایى و نهایى است. در هر زمانى ممکن است شکل کار و دعوت انبیا فرق کند، مثلاً حضرت موسى (ع) به سراغ فرعون برود و یا حضرت سلیمان، فرمانروایى مانند بلقیس را دعوت کند، ولى هدف نهایى یکى است. درست مانند حرکت هاى گوناگون امامان معصوم علیهم السلام.
اگر از انبیاى گذشته براى معرّفى و یارى پیامبر آینده پیمان گرفته شده، پیامبر آینده نیز مأمور است به نمایندگى از تمام پیروانش، ایمان خود را نسبت به پیامبران گذشته اعلام نماید.
پیام ها
1- ایمان خود را اظهار کنید. «قل»
2- ایمان به انبیا، در کنار ایمان به خداوند است. «آمنا باللّه و ما انزل... والنبیّون»
3- خدمات پیشینیان را نادیده نگیریم. «وما انزل على ابراهیم... و ما اوتى موسى»
4- آمدن انبیا، جلوه اى از ربوبیّت الهى است. «والنّبیّون من ربّهم»
5 - دین و هدایت الهى، همواره همراه بشر بوده است. انبیا همچون معلّمان یک مدرسه اند که به طور زنجیره اى مأمور ارشاد مردم هستند. «ابراهیم واسماعیلو...»
6- تمام انبیا، داراى هدف واحد هستند. «لانفرّق بین احد منهم»
7- برترى بعضى از انبیا بر برخى دیگر؛ «فضّلنا بعض النبییّن على بعض»هرگز مانع ایمان ما به همه آنها نیست. «لانفرّق بین احد منهم»
8 - پیامبر اسلام، با اظهار ایمان خود به سایر انبیا، پیروان آنها را به وحدت دعوت مى کند. «لانفرّق بین احد منهم»
9- پیامبر اسلام، تسلیم مطلق حقّ است. «نحن له مسلمون»
10- کسى که میان انبیا فرق بگذارد، در حقیقت تسلیم خدا نیست. «لا نفرّق... نحن له مسلمون»
11- مؤمنان، هماهنگ با تمام موجودات، تسلیم خدا هستند. «له اسلم من فى السموات و الارض... و نحن له مسلمون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است