display result search
منو
تفسیر آیه 81و 82 سوره آل عمران

تفسیر آیه 81و 82 سوره آل عمران

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 419 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران - آیه 81 و 82

وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَقَ الْنَّبِیِّینَ لَمَآ ءَاتَیْتُکُمْ مِّنْ کِتَبٍ وَحِکْمَةٍ ثُمَّ جَآءَکُمْ رَسُولٌ مُّصَدِّقٌ لِّمَا مَعَکُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنْصُرُنَّهُ قَالَ ءَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَى‏ ذَلِکُمْ إِصْرِى قَالُواْ أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُواْ وَ أَنَاْ مَعَکُم مِّنَ الْشَّهِدِینَ‏
فَمَنْ تَوَلَّى‏ بَعْدَ ذَ لِکَ فَأُولَئِکَ هُمُ الْفَسِقُونَ‏

ترجمه
و(بیاد آور) هنگامى که خداوند از پیامبرانِ (پیشین) پیمان گرفت که هرگاه به شما کتاب و حکمتى دادم، سپس پیامبرى به سوى شما آمد که آنچه را با شماست تصدیق مى‏ کرد، باید به او ایمان آورید واو را یارى کنید. (سپس خداوند) فرمود: آیا به این پیمان اقرار دارید و بار سنگین پیمان مرا (بر دوش) مى‏ گیرید؟ (انبیا در جواب) گفتند: (بلى) اقرار داریم، (خداوند) فرمود: خود شاهد باشید ومن هم با شما از جمله گواهانم.
پس کسانى که بعد از این (پیمان محکم،) روى برگردانند، آنان همان فاسقانند.



تفاوت مکتب انبیا، مانند تفاوت برنامه‏ دو استاد یا دو استاندار است که در اصول مسائل علمى و سیاسى، داراى جهت واحدى هستند، ولى در مسائل جزئى، به جهت تفاوت‏ هاى فردى دانش آموزان یا شرایط منطقه‏ اى، برنامه‏ هاى گوناگون ارائه مى ‏دهند.
حضرت على (ع) فرمودند: خداوند از انبیاى پیشین پیمان گرفت که مردم را به بعثت پیامبر اسلام و صفات او خبر و بشارت دهند و به آنان فرمان تصدیق آن حضرت را بدهند. امام صادق‏ (ع) فرمود: مراد از «جائکم رسول مصدّق» پیامبر اسلام است.

پیام ها

1- در مدیریّت الهى، لازمه‏ى سپردن مسئولیّت‏ ها، گرفتن پیمان است. «اخذ اللّه میثاق النبیین»
2- هر جا کار سخت است، پیمان گرفتن لازم است. دست برداشتن از آئین و سنّت موجود، و ایمان و حمایت از شخص نوظهور، ساده نیست. لذا خداوند میثاق مى‏گیرد. «اخذ اللّه میثاق...»
3- آمدن پیامبر خاتم قطعى است، لذا از همه‏ انبیا پیمان گرفته شده، نه بعضى از آنها. «میثاق النبیین... جائکم رسول»
4- جریان نبوّت، مایه‏ وحدت است، نه اسباب تفرقه و انشعاب. «رسول مصدّق لما معکم لتؤمننّ به»
5 - انبیا داراى هدفى مشترک هستند. لذا پیامبران قبلى، آمدن انبیاى بعدى را بشارت مى‏ دادند و نسبت به آنان پیمانِ ایمان و نصرت دارند، و پیامبران بعدى، انبیاى قبل را تصدیق مى‏کردند. «مصدّق لما معکم لتؤمننّ»
6- قدیمى ‏ها، جدیدى‏ ها را تحویل بگیرند، آنها را به مردم معرّفى کنند و زمینه‏ رشد بعدى‏ ها را فراهم آورند. «لتؤمننّ... لتنصرنّه»
7- ایمان به تنهایى کفایت نمى‏ کند، بلکه حمایت نیز لازم است. «لتومنن به ولتنصرنه»
8 - در میان انبیا، سلسله مراتب است و خاتم‏ النبیّین اشرف آنهاست، زیرا همه‏ انبیا باید مؤمن به او و حامى او باشند. «لتؤمننّ به و لتنصرنّه»
9- وقتى انبیاى پیشین موظّف به ایمان و حمایت از پیامبر اسلام هستند، پس پیروان آنها نیز باید به او ایمان آورده و از او اطاعت کنند. «لتؤمننّ به و لتنصرنّه»
10- حمایتى ارزشمند است که از ایمان سرچشمه گرفته باشد. «لتؤمننّ به ولتنصرنّه»
11- مهم، داشتن روح تسلیم و پذیرفتن حقّ است، چه بسا در عمل، شرایط لازم به وجود نیاید. انبیاى قبل، زمان پیامبر اسلام را درک نکردند، ولى این روحیه را داشتند. «لتؤمننّ به ولتنصرنّه»
12- پیمان‏‌شکن فاسق است. «فمن تولّى... هم الفاسقون»
مثلاً شهید شدن یک مسأله است و آمادگى براى شهادت مسأله ‏اى دیگر. چنانکه خداوند نمى ‏خواهد خون اسماعیل ریخته شود، ولى مى‏ خواهد ابراهیم آمادگى کامل براى قربانى کردن فرزند داشته باشد. ممکن است ما زمان ظهور حضرت مهدى (عج) را درک نکنیم، ولى انتظار ظهور، و عشق و علاقه و انس و آمادگى براى حضورش، مسأله‏ اى است که در ده ها آیه و روایت سفارش شده است.


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:07

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی