display result search
منو
تفسیر آیه 45 سوره آل عمران

تفسیر آیه 45 سوره آل عمران

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 129 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران - آیه 45

إِذْ قَالَتِ الْمَلَئِکَةُ یَمَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ یُبَشِّرُکِ بِکَلِمَةٍ مِّنْهُ اسْمُهُ الْمَسِیحُ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ وَجِیهاً فِى الْدُّنْیَا وَ الْأَخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ‏

ترجمه
(به یاد آور) آنگاه که فرشتگان گفتند: اى مریم! همانا خداوند تو را به کلمه و نشانه‏اى از سوى خویش به نام مسیح، عیسى پسر مریم، بشارت مى‏ دهد. او که در دنیا و آخرت آبرومند و از مقرّبان است.

در قرآن، از حضرت عیسى به «کلمة» یاد شده است که در فرهنگ قرآن، به معناى «مخلوق» مى‏ باشد. نظیر آیه 109 سوره کهف که مى ‏فرماید: «قل لو کان البحر مداداً لکلمات ربّى لَنَفد البحر قبل ان تنفد کلمات ربّى» اگر دریاها براى نوشتن کلمات الهى مُرکّب شوند، دریاها تمام مى‏ شوند، ولى کلمات الهى به پایان نمى‏ رسد.
وصف «وجیهاً فى الدنیا و الآخرة» در قرآن تنها براى حضرت عیسى (ع) آمده و در مورد شخص دیگرى این صفت گفته نشده است.

پیام ها

1- مقام زن بدانجا مى ‏رسد که خداوند از طریق فرشتگان با وى سخن مى‏ گوید. «اذ قالت الملائکة یا مریم»
2- فرزند، نعمت است. «یبشّرک»
3- عیسى فرزند خدا نیست، مخلوق خداست، ولى مخلوقى بس بزرگ و ناشناخته. «کلمة منه»
4- خداوند براى اولیاى خود قبل از تولّدشان نامگذارى مى ‏کند. «اسمه المسیح»
5 - کسى که از مریم متولّد شده و دوران جنینى را طى کرده است، چگونه مى‏ تواند فرزند خدا باشد؟ «عیسى‏بن مریم»
6- وجاهت دنیوى نیز یک ارزش است و کسب آن مانعى ندارد. «وجیهاً فى الدنیا»
کلمة» به صورت نکره آمده که رمز عظمت و ناشناختگى است.

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:11

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی