display result search
منو
تفسیر آیات 1 و2 سوره آل عمران

تفسیر آیات 1 و2 سوره آل عمران

  • 1 تعداد قطعات
  • 4 دقیقه مدت قطعه
  • 327 دریافت شده
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران آیات 1و2

‏الم
اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَىُّ الْقَیُّومُ‏

ترجمه
الف لام میم
خداوند که معبودى جز او نیست، زنده وپاینده است.

در جلد اوّل تفسیر، درباره‏ آیه «بِسم اللّه الرّحمن الرّحیم» گفته شد که از جایگاه خاصّى برخوردار و خود آیه ‏اى مستقل است. گفتن آن در اوّل هر کار سفارش شده و تکرار آن در ابتداى هر سوره، نشانه‏ اهمیّت آن است. «بسم‏ اللَّه» مخصوص اسلام نیست و پیامبران دیگر نیز این آیه را با همین عبارت بکار برده ‏اند. اینکه «بسم ‏اللَّه» با حرف «باء» شروع شده که به معناى استمداد و کمک‏ خواهى است، نشانه‏ آن است که بدون خواست و اراده او هیچ ‏کارى صورت نمى‏ گیرد.
استعانت از خدا، یعنى کمک گرفتن از تمام صفات او. او رحمن و رحیم است و چشم امید ما به رحمت اوست، رحمتى گسترده و عمومى براى این جهان و آن جهان. آرى! دیگران یا رحم ندارند و یا رحمشان محدود به افراد خاص و یا زمان و مکان خاصّى است و هدفشان از رحم کردن بازگشت آن است، نظیر علفى که به حیوان یا دانه ‏اى که به مرغ مى‏ دهند تا از او بهره‏ مند شوند. رحمتى گسترده و ابدى براى همه بدون قصد بازگشت مخصوص خداوند است. پس از چنین خداى رحمن و رحیمى استمداد کنیم و بگوییم: «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم»
چنانکه در سوره‏ بقره ذکر شد «الم» از حروف مقطعه است. شاید مشهورترین و بهترین نظر درباره حروف مقطعه همین باشد که بگوییم رمزى است میان خدا و پیامبرش. و یا اعلام این موضوع باشد که قرآن، کلام الهى نیز از همین حروف الفبا تألیف یافته، ولى با این حال معجزه است. اگر شما هم مى ‏توانید از همین حروف، کتابى همچون قرآن بیاورید. همان‏ گونه که قدرت الهى از خاک، انسان مى‏ آفریند ولى بشر از خاک، سفال و آجر و کوزه مى‏ سازد. این تفاوت قدرت الهى با قدرت بشرى است.
حروف مقطّعه «الم» در ابتداى شش سوره بقره، آل‏عمران، عنکبوت، روم، لقمان و سجده آمده است.
امام صادق (ع) فرمودند: «الم» در اوّل سوره آل‏ عمران، رمز این جمله است: «اَنا اللّه المجید» یعنى منم خداى مجید.

«قَیّوم» به کسى گفته مى‏ شود که خود به دیگرى تکیه نداشته باشد، ولى دیگران به او تکیه دارند و یا قوام‏ بخش همه چیز است.
خداوند در آفریدن، تدبیر و تسلّط کامل دارد. عوامل و اسباب مادّى وسیله‏ پیدایش مى‏ شوند، ولى مستقل نیستند و سبب بودنشان از خودشان نیست. موجودات دیگر، علم، حیات و قدرت مستقلّى ندارند. تنها او زنده‏ اى است که زندگى هر موجود زنده وابسته به اوست.
در دعاى جوشن‏ کبیر مى‏ خوانیم: او قبل از هر زنده ‏اى زنده و بعد از هر زنده‏ اى زنده است. هیچ زنده‏ اى شریک او نیست و به کسى نیاز ندارد. جان همه‏ى زنده‏ ها و رزق آنها به دست اوست. او زنده ‏اى است که زنده بودن خود را از کسى ارث نبرده است.


سیماى سوره آل‏عمران‏
سوره آل‏عمران داراى دویست آیه است و آیات آن از یک نظام و هماهنگى خاصّى برخوردارند. این سوره در مدینه نازل شد و نزول آن زمانى بود که نداى دعوت اسلام درجهان آن روز بلند و دشمنان حساس و گوش به زنگ شده بودند.
چنانکه در تفسیر المیزان آمده است، عدّه‏اى از مسیحیان منطقه‏ نجرانِ یمن، براى شنیدن سخنان پیامبر به مدینه آمدند که هشتاد وچند آیه اوّل این سوره براى توضیح معارف‏اسلام به آنان یکجا نازل گردید و با ماجراى مباهله به انجام رسید.
همچنین ماجراى جنگ اُحد و دعوت مسلمانان به صبر و پایدارى، در این سوره مطرح شده است. نام این سوره بر اساس آیات 33 و 35 آن مى‏باشد که ماجراى تولّد مریم فرزند عِمران را بیان مى‏دارد. لذا مراد از آل‏عمران در این سوره، حضرت مریم و حضرت عیسى‏ مى ‏باشند، گرچه نام پدر حضرت موسى نیز، عمران بوده است.

پیام ها

1- توحید، سرلوحه‏ کتب آسمانى است. «لااله الاّ هو»
2- شرط معبود شدن، داشتن کمالات ذاتى است و تنها خداوند است که قائم به ذات خویش و بى‏نیاز مطلق است. «الحىّ القیّوم»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 4:08

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی