- 2275
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 277سوره بقره
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیهی 277
این آیه، برابر رباخواران که «کفّار اثیم» هستند، سیماى مؤمنان را ترسیم مى کند که عمل صالح انجام داده و نماز را بر پاى مى دارند و زکات پرداخت مى کنند. تا اشاره به این باشد که زمینه برچیده شدن ربا در جامعه، توجّه به ایمان و عمل صالح و احیاى نماز وزکات است.
مردم چهار گروهند:
1- گروهى ایمان آورده و عمل صالح انجام مى دهند که اینان «مؤمنانند».
2- گروهى، نه ایمان آورده و نه کار شایسته انجام مى دهند که اینان «کافرانند».
3- گروهى ایمان دارند، ولى عمل صالح ندارند که اینان «فاسقانند».
4- گروهى ایمان ندارند، ولى اظهار ایمان مى کنند و در ظاهر کار نیک انجام مى دهند که اینان «منافقانند».
اگر رباخواران از خدا و مردم بریده اند، امّا در مقابل، کسانى هستند که اهل ایمان و عمل صالح بوده و از طریق نماز، با خداوند مرتبط مى باشند و با پرداخت زکات با مردم پیوند دارند.
پیام ها
1- اسلام در کنار مسائل عبادى و فردى، به مسائل اقتصادى و مردمى نیز توجّه دارد. نماز وزکات در کنار هم مطرحند. «اقاموا الصلوة و اتوا الزکاة»
2- ذکر نماز وزکات بعد از عمل صالح، نشانه آن است که در میان کارهاى شایسته حساب این دو جداست. «عملوا الصالحات و اقاموا الصلوة و اتوا الزکاة»
3- تشویق نیکوکاران بدنبال تهدید بدکاران، یک اصل تربیتى است. «لهم اجرهم عند ربّهم»
4- هوشمند کسى است که در محاسبات، تنها به موجودى امروز که در دست دارد ننگرد، بلکه به آینده وذخیرههایى که نزد خداوند است توجّه داشته باشد. «عند ربّهم»
5 - پروردگار، به مؤمنانى که اهل عمل صالح و نماز و زکاتند، نظر ویژه اى دارد. کلمه «ربّهم» اشاره به لطف خاصّ اوست.
6- وعده هاى الهى، انگیزه عمل صالح است. «لهم اجرهم عند ربّهم»
7- امنیّت و آرامش واقعى، در سایه ایمان و عمل صالح و پیوند با خدا و مردم است. «لاخوف علیهم و لا هم یحزنون»
8 - عوامل آرامش، ایمان، عمل صالح، نماز و زکات است. «امنوا و عملوا الصالحات و اقاموا الصلوة و اتوا الزکوة... لاخوف علیهم ولا هم یحزنون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
این آیه، برابر رباخواران که «کفّار اثیم» هستند، سیماى مؤمنان را ترسیم مى کند که عمل صالح انجام داده و نماز را بر پاى مى دارند و زکات پرداخت مى کنند. تا اشاره به این باشد که زمینه برچیده شدن ربا در جامعه، توجّه به ایمان و عمل صالح و احیاى نماز وزکات است.
مردم چهار گروهند:
1- گروهى ایمان آورده و عمل صالح انجام مى دهند که اینان «مؤمنانند».
2- گروهى، نه ایمان آورده و نه کار شایسته انجام مى دهند که اینان «کافرانند».
3- گروهى ایمان دارند، ولى عمل صالح ندارند که اینان «فاسقانند».
4- گروهى ایمان ندارند، ولى اظهار ایمان مى کنند و در ظاهر کار نیک انجام مى دهند که اینان «منافقانند».
اگر رباخواران از خدا و مردم بریده اند، امّا در مقابل، کسانى هستند که اهل ایمان و عمل صالح بوده و از طریق نماز، با خداوند مرتبط مى باشند و با پرداخت زکات با مردم پیوند دارند.
پیام ها
1- اسلام در کنار مسائل عبادى و فردى، به مسائل اقتصادى و مردمى نیز توجّه دارد. نماز وزکات در کنار هم مطرحند. «اقاموا الصلوة و اتوا الزکاة»
2- ذکر نماز وزکات بعد از عمل صالح، نشانه آن است که در میان کارهاى شایسته حساب این دو جداست. «عملوا الصالحات و اقاموا الصلوة و اتوا الزکاة»
3- تشویق نیکوکاران بدنبال تهدید بدکاران، یک اصل تربیتى است. «لهم اجرهم عند ربّهم»
4- هوشمند کسى است که در محاسبات، تنها به موجودى امروز که در دست دارد ننگرد، بلکه به آینده وذخیرههایى که نزد خداوند است توجّه داشته باشد. «عند ربّهم»
5 - پروردگار، به مؤمنانى که اهل عمل صالح و نماز و زکاتند، نظر ویژه اى دارد. کلمه «ربّهم» اشاره به لطف خاصّ اوست.
6- وعده هاى الهى، انگیزه عمل صالح است. «لهم اجرهم عند ربّهم»
7- امنیّت و آرامش واقعى، در سایه ایمان و عمل صالح و پیوند با خدا و مردم است. «لاخوف علیهم و لا هم یحزنون»
8 - عوامل آرامش، ایمان، عمل صالح، نماز و زکات است. «امنوا و عملوا الصالحات و اقاموا الصلوة و اتوا الزکوة... لاخوف علیهم ولا هم یحزنون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است