- 5375
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 264 سوره بقره
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه 264
این آیه نیز تشبیه را با خود دارد و نمایانگر باطن اشخاصى است که به قصد ریا و تظاهر انفاق مى کنند. ظاهر عمل اینان همچون خاک، نرم ولى باطن آن چون سنگ، سفت است که قابلیّت نفوذ ندارد. به خاطر سفتى و سختى دل هاى سنگین شان، از انفاق خود بهره اى نمى برند.
پیام ها
1- منّت گذارى و آزار فقیر، پاداش انفاق و صدقات را از بین مى برد. «لا تبطلوا»
2- ریا، نشانه عدم ایمان واقعى به پروردگار و قیامت است. «ینفق ماله رئاء النّاس و لایؤمن باللّه»
3- انفاق مهم نیست، انگیزه و روحیّه انفاق کننده مهم است. «رئاء الناس»
4- اعمال شخص منّت گذار، ریاکار و کافر، تباه است. کلمه ى «فمثله» قابل تطبیق با هر سه گروه است.
5 - ریاکار، عاقبت رسوا مى شود و حوادث، کاشف حقایق است. «فترکه صلداً»
6- ریاکار نه تنها از پاداش آخرت محروم است، بلکه رشد روحى را نیز کسب نکرده است. «لا یقدرون على شیىء»
7- منّت گذار و ریاکار، در مدار کفر و مورد تهدید قرار مى گیرد. «لایهدى القوم الکافرین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
این آیه نیز تشبیه را با خود دارد و نمایانگر باطن اشخاصى است که به قصد ریا و تظاهر انفاق مى کنند. ظاهر عمل اینان همچون خاک، نرم ولى باطن آن چون سنگ، سفت است که قابلیّت نفوذ ندارد. به خاطر سفتى و سختى دل هاى سنگین شان، از انفاق خود بهره اى نمى برند.
پیام ها
1- منّت گذارى و آزار فقیر، پاداش انفاق و صدقات را از بین مى برد. «لا تبطلوا»
2- ریا، نشانه عدم ایمان واقعى به پروردگار و قیامت است. «ینفق ماله رئاء النّاس و لایؤمن باللّه»
3- انفاق مهم نیست، انگیزه و روحیّه انفاق کننده مهم است. «رئاء الناس»
4- اعمال شخص منّت گذار، ریاکار و کافر، تباه است. کلمه ى «فمثله» قابل تطبیق با هر سه گروه است.
5 - ریاکار، عاقبت رسوا مى شود و حوادث، کاشف حقایق است. «فترکه صلداً»
6- ریاکار نه تنها از پاداش آخرت محروم است، بلکه رشد روحى را نیز کسب نکرده است. «لا یقدرون على شیىء»
7- منّت گذار و ریاکار، در مدار کفر و مورد تهدید قرار مى گیرد. «لایهدى القوم الکافرین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است