display result search
منو
تفسیر آیه 247 سوره بقره

تفسیر آیه 247 سوره بقره

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 430 دریافت شده
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ی 247

کلمه «واسع» یعنى خداوند بى‏نیازى است که از هیچگونه بخششى عاجز نیست.
گرچه بنى ‏اسرائیل از پیامبرشان فرمانده نظامى براى رهبرى جنگ خواستند؛ «مَلکاً نقاتل فى سبیل اللّه» ولى از آنجا که آنان بهانه گرفته و گفتند: طالوت را به سلطنت چه کار؟ معلوم مى‏ شود که او علاوه بر فرمانده نظامى، سلطان آنان نیز قرار گرفت. این گروه ستمدیده بنى ‏اسرائیل با آنکه براى رهایى از چنگال ظالمان، از پیامبرشان درخواست تعیین فرمانده کرده بودند، ولى وقتى پیامبرشان طالوت را که جوانى چوپان و فقیر و گمنام بود، به فرماندهى و زمامدارى آنان تعیین نمود، گفتند: چگونه او مى‏ تواند فرمانده ما باشد در حالى که شهرت و ثروتى ندارد؟ و ما به جهت ثروت و دارایى که داریم، از او لایق‏تریم!
پیامبر وقتى بهانه‏ گیرى آنها را به خاطر فقر و ندارى طالوت شنید، فرمود: بى ‏گمان خدا او را بر شما برگزیده است و او توانایى علمى و قدرت بدنى و نیروى لازم براى فرماندهى جنگ را دارد. خداوند هرکس را که بخواهد بخاطر لیاقت و استعدادهاى نهفته ‏اش فرماندهى مى‏ بخشد.
آرى، اگر نظر او به سنگى تعلق گیرد، جواهر مى‏ شود و اگر به خارى افتد، گل و اگر به فقیرى نظر کند فرمانده مى‏ شود.
آیا چوپانى که گوسفندانش گم مى‏ شوند، لیاقت فرماندهى دارد؟ در روایات آمده است: طالوت چوپانى بود که در پى گوسفندان گمشده ‏اش از اطراف به سوى شهر آمده بود و به خدمت پیامبر رسید و خداوند به پیامبر وحى کرد که همین چوپان لیاقت فرماندهى دارد و او را به مردم معرفى کن.
شاید مراد از جمله‏ بسطة فى‏العلم» جامعیّت علوم باشد. یعنى او در بسیارى از علوم، اطلاعات گسترده ‏اى داشت.

پیام ها

1- پیامبران بر اساس وحى، جانشین خود را انتخاب مى‏کنند. «ان اللّه قد بعث»
2- رهبرى که خداوند تعیین کند، به نفع مردم است. «بعث لکم»
3- اگر مى ‏خواهید به آزادى و نجات برسید، باید رهبر الهى را بپذیرید. «انّ اللّه قد بعث لکم طالوت ملکا»
4- دین از سیاست جدا نیست. انبیا مستقیماً در مسائل نظامى دخالت و فرمانده نظامى عزل و نصب مى ‏کردند. «انّ اللّه قد بعث لکم»
5 - از استعدادهاى نهفته در افراد گمنام و فقیر، غافل نباشید. «قد بعث لکم»
6- نشانه ایمان واقعى، تسلیم خدا و رسول بودن است و بنى‏اسرائیل به خاطر پندار غلط تسلیم نبودند. «انّى یکون له الملک‏علینا»
7- یکى از امتحانات الهى، نحوه برخورد ما با رهبر الهى است. «قالوا انّى یکون...»
8 - خودبرتربینى، محکوم است. «نحن احقّ بالملک منه»
9- نام و مقام و شهرنشینى، نشانه برترى نیست. در این آیه از کسانى که ملاک برترى را مال و مقام دانسته ‏اند، انتقاد شده است. «لم یؤت سعة من المال»
10- انتخاب الهى، بر اساس لیاقت است، نه گزاف و بیهوده.«ان اللّه اصطفاه علیکم وزاده بسطة فى العلم والجسم»
11- قدرت علمى و توانایى جسمى، دو شرط لازم براى فرماندهى لشکر است. «بسطة فى العلم و الجسم»
12- توانایى علمى، مهم‏تر از توانایى جسمى است. «زاده بسطة فى العلم و الجسم» ابتدا کلمه‏ى «علم» آمد، سپس «جسم».
13- اعلم بودن، در گزینش یک اصل است. «بسطة فى العلم»
14- رهبر و مدیر باید زیر دستان خود را توجیه کند و دلیل کار و انتخاب خود را بازگو کرده و ابهامات را برطرف کند و نگوید این حقّ من است که هر کارى بخواهم انجام دهم. پیامبر دلیل انتخاب طالوت را توانایى علمى وجسمى او بیان کرد. «زاده بسطة فى العلم و الجسم»
15- نه فقر و گمنامى، مانع لطف الهى است و نه ثروت و شهرت، باعث آن. «واللّه واسعٌ علیم»
16- سرچشمه ‏ى اکثر اعتراضات مردم، کوته نظرى و کوته فکرى است، ولى علم خداوند بى‏ نهایت و نامحدود است. «واسع علیم»
چنانکه شیطان گفت: انا خیرٌ منه

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:10

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی