- 4557
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیات 226 و 227 سوره بقره
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیات 227 و 226
کلمه ى «ایلاء» به معناى سوگند خوردن براى ترک آمیزش جنسى است. این کار را بعضى از مردان در زمان جاهلیّت براى در تنگنا قرار دادن همسران مى کردند و بدینوسیله آنان را در فشار روحى و غریزى قرار مى دادند. نه خود همسرِ مفیدى بودند و نه آنان را با طلاق دادن آزاد مى کردند. این آیه به مردان چهار ماه فرصت مى دهد که تکلیف همسران خود را روشن کنند، یا از سوگند خود برگشته و با همسر خویش زندگى کنند و یا رسماً او را طلاق دهند. البتّه این مدّت چهار ماه، نه به خاطر احترام به سوگند نارواست، بلکه به جهت آن است که هر مردى در شرایط عادّى نیز تا چهار ماه بیشتر حقّ عدم آمیزش را ندارد.
آیه ى 227، در عین اینکه طلاق را بلامانع مى داند، ولى در مفهوم آن، این هشدار و تهدید نیز وجود دارد که اگر مردان تصمیم بر طلاق گرفتند، دیگر وعده ى مغفرت و رحمت در کار نیست و خداوند نسبت به کردار آنان شنوا و آگاه است و مىداند که آیا هواپرستى، شوهر را وادار کرده تا از قانون طلاق سوء استفاده کند و یا اینکه براستى وضعیّت خانوادگى چنان اقتضا مى کرد که از همدیگر جدا شوند؟
پیام ها
1- اسلام، حامى مظلومان است. زنان، در طول تاریخ مورد ظلم و تضییع حقوق قرار گرفته اند و قرآن بارها از آنها حمایت نموده است. « للذینیؤ لونمننسائهم»
2- مبارزه با بساط سنّتهاى خرافى و جاهلى، از اصول وظایف انبیا است. «للذین یؤلون»
3- انسان براى بدترین کارها، گاهى مقدّسترین نامها را دستاویز قرار مىدهد. «یؤلون»
4- توجّه به حقوق و نیازهاى روحى و غریزى زن، یک اصل است. «تربّص اربعة اشهر»
5 - براى بازگشت افراد و اتخاذ تصمیم عاقلانه، فرصتى لازم است. «اربعة اشهر»
6- به جاى دعوت به طلاق، باید مردم را به ادامه زندگى تشویق کرد. مرد و زن بدانند بازگشت به زندگى، رمز دریافت مغفرت و رحمت خداوندى است. «فان فاءُو فانّ اللّه عفور رحیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کلمه ى «ایلاء» به معناى سوگند خوردن براى ترک آمیزش جنسى است. این کار را بعضى از مردان در زمان جاهلیّت براى در تنگنا قرار دادن همسران مى کردند و بدینوسیله آنان را در فشار روحى و غریزى قرار مى دادند. نه خود همسرِ مفیدى بودند و نه آنان را با طلاق دادن آزاد مى کردند. این آیه به مردان چهار ماه فرصت مى دهد که تکلیف همسران خود را روشن کنند، یا از سوگند خود برگشته و با همسر خویش زندگى کنند و یا رسماً او را طلاق دهند. البتّه این مدّت چهار ماه، نه به خاطر احترام به سوگند نارواست، بلکه به جهت آن است که هر مردى در شرایط عادّى نیز تا چهار ماه بیشتر حقّ عدم آمیزش را ندارد.
آیه ى 227، در عین اینکه طلاق را بلامانع مى داند، ولى در مفهوم آن، این هشدار و تهدید نیز وجود دارد که اگر مردان تصمیم بر طلاق گرفتند، دیگر وعده ى مغفرت و رحمت در کار نیست و خداوند نسبت به کردار آنان شنوا و آگاه است و مىداند که آیا هواپرستى، شوهر را وادار کرده تا از قانون طلاق سوء استفاده کند و یا اینکه براستى وضعیّت خانوادگى چنان اقتضا مى کرد که از همدیگر جدا شوند؟
پیام ها
1- اسلام، حامى مظلومان است. زنان، در طول تاریخ مورد ظلم و تضییع حقوق قرار گرفته اند و قرآن بارها از آنها حمایت نموده است. « للذینیؤ لونمننسائهم»
2- مبارزه با بساط سنّتهاى خرافى و جاهلى، از اصول وظایف انبیا است. «للذین یؤلون»
3- انسان براى بدترین کارها، گاهى مقدّسترین نامها را دستاویز قرار مىدهد. «یؤلون»
4- توجّه به حقوق و نیازهاى روحى و غریزى زن، یک اصل است. «تربّص اربعة اشهر»
5 - براى بازگشت افراد و اتخاذ تصمیم عاقلانه، فرصتى لازم است. «اربعة اشهر»
6- به جاى دعوت به طلاق، باید مردم را به ادامه زندگى تشویق کرد. مرد و زن بدانند بازگشت به زندگى، رمز دریافت مغفرت و رحمت خداوندى است. «فان فاءُو فانّ اللّه عفور رحیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان