- 8781
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 222 سوره بقره
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیهی 222
درباره برخورد با زنان در ایام حیض، یهود بسیار سختگیر و نصارى بى تفاوتند. در تورات مى خوانیم: هرکس زن را در حال حیض لمس کند، تا شام نجس است. رختخواب آن زن نجس و هر کجا بنشیند نجس است. هرکس بستر او را لمس کند باید لباس خود را بشوید. و هرکس چیزى را که او بر آن نشسته لمس کند باید خود را بشوید و تا شام نجس است. و اگر مرد با او هم بستر شود تا هفت روز نجس است. و اگر روزهاى بیشتر از قاعده خون ببیند، نجس است.
در مقابل این حکمِ سخت تورات، نصارى حتّى آمیزش جنسى را در ایّام حیض جایز مى دانند.
امّا اسلام، راه میانه و اعتدال را برگزیده و در ایّام حیض، تنها آمیزش جنسى را ممنوع دانسته است، و هرگونه معاشرت و نشست و برخاست با زنان هیچگونه مانعى ندارد.
اسلام، دین جامعى است و براى هر یک از سؤال هاى مورد طرح در زندگى بشرى پاسخى دارد. در آیات قبل بارها با جمله ى «یسئلونک» سؤالات مردم از رسول اکرم را نقل و پاسخ هاى آن را بیان نمود. گاهى سؤال از جنگ است و گاهى از قمار و شراب، و گاهى از انفاق. و در این آیه نیز سؤال از مسائل زنان. این نشانه ى جامعیّت یک مکتب است که حتّى در مورد آمیزش جنسى، احکام دارد و مىفرماید: «من حیث امرکم اللّه» یعنى خداوند در تمام مسائل جزئى و کلّى، مادّى و معنوى فرمان دارد.
زن در ایام حیض به لحاظ جسمى، آمادگى آمیزش جنسى ندارد و کسالت و اختلال مزاج که براى زن پیش مى آید، او را نسبت به آمیزش بى نشاط مى سازد. همچنین در این ایام که رحم زن در حال تخلیه خون است، آمادگى پذیرش نطفه را ندارد و طبق اظهار نظر دانشمندان، ممکن است انتقال آلودگى هاى خون از مجراى مرد، او را براى همیشه عقیم سازد.
در روایات نیز آمده است: اگر فرزندى در این ایام نطفه اش منعقد شود، به لحاظ جسمى و روحى مشکلاتى خوهد داشت.
پیام ها
1- انبیا، مرجع و پاسخگوى سؤالات مردم هستند. «یسئلونک عن المحیض»
2- در سؤال کردن، حیا بىمعنا است. «یسئلونک عن المحیض»
3- بیان دلیل و فلسفه احکام، در پذیرش آن مؤثر است. در این آیه ابتدا دلیل حرمت مقاربت را بیان فرموده و سپس دستور به عدم نزدیکى مى دهد. «هو اذىً فاعتزلوا النساء»
4- احکام الهى بر اساس حفظ مصالح ودفع مفاسد مى باشد. «هو اذًى فاعتزلوا النساء فى المحیض»
5 - قاعدگى، دورهاى سخت براى زن است. «هو اذىً»
6- کسب لذّت از همسر هم حدّ و مرزى دارد. «فاعتزلوا النساء فى المحیض»
7- همسر باید مراعات همسر را بکند. اکنون که او در ناراحتى است، شما کامگیرى نکنید. «فاعتزلوا النساء فى المحیض»
8 - آمیزش جنسى باید همراه با رعایت بهداشت باشد. «حتى یطهرن»
9- در آمیزش با همسر، باید احکام الهى مراعات شود. «فاذا تطهّرن فاتوهنّ من حیث امرکم اللّه»
10- اگر مقاربتى انجام گرفت و توبه کردید، خداوند شما را مى بخشد. «انّ اللّه یحبّ التّوابین»
11- توبه و برگشت از لغزش، راه محبوبیّت نزد خداوند است. «یحبّ التوّابین»
12- علاقه و محبّت خود را نسبت به نادمان و توبه کنندگان اظهار کنیم. «انّ اللّه یحبّ التوابین»
منبع: پایگاه درس های از قرآن
درباره برخورد با زنان در ایام حیض، یهود بسیار سختگیر و نصارى بى تفاوتند. در تورات مى خوانیم: هرکس زن را در حال حیض لمس کند، تا شام نجس است. رختخواب آن زن نجس و هر کجا بنشیند نجس است. هرکس بستر او را لمس کند باید لباس خود را بشوید. و هرکس چیزى را که او بر آن نشسته لمس کند باید خود را بشوید و تا شام نجس است. و اگر مرد با او هم بستر شود تا هفت روز نجس است. و اگر روزهاى بیشتر از قاعده خون ببیند، نجس است.
در مقابل این حکمِ سخت تورات، نصارى حتّى آمیزش جنسى را در ایّام حیض جایز مى دانند.
امّا اسلام، راه میانه و اعتدال را برگزیده و در ایّام حیض، تنها آمیزش جنسى را ممنوع دانسته است، و هرگونه معاشرت و نشست و برخاست با زنان هیچگونه مانعى ندارد.
اسلام، دین جامعى است و براى هر یک از سؤال هاى مورد طرح در زندگى بشرى پاسخى دارد. در آیات قبل بارها با جمله ى «یسئلونک» سؤالات مردم از رسول اکرم را نقل و پاسخ هاى آن را بیان نمود. گاهى سؤال از جنگ است و گاهى از قمار و شراب، و گاهى از انفاق. و در این آیه نیز سؤال از مسائل زنان. این نشانه ى جامعیّت یک مکتب است که حتّى در مورد آمیزش جنسى، احکام دارد و مىفرماید: «من حیث امرکم اللّه» یعنى خداوند در تمام مسائل جزئى و کلّى، مادّى و معنوى فرمان دارد.
زن در ایام حیض به لحاظ جسمى، آمادگى آمیزش جنسى ندارد و کسالت و اختلال مزاج که براى زن پیش مى آید، او را نسبت به آمیزش بى نشاط مى سازد. همچنین در این ایام که رحم زن در حال تخلیه خون است، آمادگى پذیرش نطفه را ندارد و طبق اظهار نظر دانشمندان، ممکن است انتقال آلودگى هاى خون از مجراى مرد، او را براى همیشه عقیم سازد.
در روایات نیز آمده است: اگر فرزندى در این ایام نطفه اش منعقد شود، به لحاظ جسمى و روحى مشکلاتى خوهد داشت.
پیام ها
1- انبیا، مرجع و پاسخگوى سؤالات مردم هستند. «یسئلونک عن المحیض»
2- در سؤال کردن، حیا بىمعنا است. «یسئلونک عن المحیض»
3- بیان دلیل و فلسفه احکام، در پذیرش آن مؤثر است. در این آیه ابتدا دلیل حرمت مقاربت را بیان فرموده و سپس دستور به عدم نزدیکى مى دهد. «هو اذىً فاعتزلوا النساء»
4- احکام الهى بر اساس حفظ مصالح ودفع مفاسد مى باشد. «هو اذًى فاعتزلوا النساء فى المحیض»
5 - قاعدگى، دورهاى سخت براى زن است. «هو اذىً»
6- کسب لذّت از همسر هم حدّ و مرزى دارد. «فاعتزلوا النساء فى المحیض»
7- همسر باید مراعات همسر را بکند. اکنون که او در ناراحتى است، شما کامگیرى نکنید. «فاعتزلوا النساء فى المحیض»
8 - آمیزش جنسى باید همراه با رعایت بهداشت باشد. «حتى یطهرن»
9- در آمیزش با همسر، باید احکام الهى مراعات شود. «فاذا تطهّرن فاتوهنّ من حیث امرکم اللّه»
10- اگر مقاربتى انجام گرفت و توبه کردید، خداوند شما را مى بخشد. «انّ اللّه یحبّ التّوابین»
11- توبه و برگشت از لغزش، راه محبوبیّت نزد خداوند است. «یحبّ التوّابین»
12- علاقه و محبّت خود را نسبت به نادمان و توبه کنندگان اظهار کنیم. «انّ اللّه یحبّ التوابین»
منبع: پایگاه درس های از قرآن
کاربر مهمان