display result search
منو
تفسیر آیه 216 سوره بقره

تفسیر آیه 216 سوره بقره

  • 1 تعداد قطعات
  • 4 دقیقه مدت قطعه
  • 923 دریافت شده
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ی 216

کلمه «کُره» به مشقّتى گفته مى‏ شود که انسان از درون خود احساس کند، مانند ترس از جنگ. و «کَره» به مشقتى گویند که از خارج به انسان تحمیل شود، مانند حکم اجبارى در آیه‏ ى «اتینا طَوعاً او کَرهاً قالَتا اَتینا طائعین» به آسمان ‏ها و زمین گفتیم: یا با رغبت بیایید یا با اکراه، گفتند: ما با رغبت مى‏ آییم.
آیه قبل مربوط به مال دادن بود واین آیه مربوط به جان دادن است.
اکراه از جنگ، یا به خاطر روحیّه ‏ى رفاه ‏طلبى است ویا به جهت انسان دوستى و رحم به دیگران و یا بخاطر عدم توازن قوا و برترى دشمن است. قرآن مى‏ فرماید: شما آثار و نتایج جهاد را نمى‏ دانید و فقط به زیان‏ هاى مادّى و ظاهرى آن توجّه مى‏ کنید، در حالى که خداوند از اسرار و آثار امروز و فرداى کارها در ابعاد مختلفش آگاه است.
جنگ با همه ‏ى سختى‏ هایى که دارد، آثار مثبت و فوایدى نیز دارد. از جمله:
الف: توان رزمى بالا مى ‏رود.
ب: دشمن جسور نمى‏ شود.
ج: روح تعهّد و ایثار در افراد جامعه بوجود مى ‏آید.
د: قدرت و عزت اسلام و مسلمین در دنیا مطرح مى‏ شود.
ه: امدادهاى غیبى سرازیر مى‏ گردد.
و: روحیّه‏ى استمداد از خدا پیدا مى‏ شود.
ز: اجر و پاداش الهى بدست مى‏آید.
ح: روحیّه‏ى ابداع و اختراع و ابتکار بوجود مى ‏آید.
جهاد در ادیان دیگر برخلاف تبلیغاتى که دنیا براى صلح و علیه خشونت دارد، مسئله جهاد در راه دین، در تمام ادیان آسمانى بوده و یک ضرورت حتمى است.
در تورات مى‏ خوانیم:
* ساکنان شهر را بدم شمشیر بکش و اموالشان را جمع نماى.
* همگى ایشان را هلاک ساز و ترحّم منما.
* چون براى مقاتله بیرون روى و دشمن را زیاد بینى، نترس.
* برادر و دوست و همسایه خود را بکشد تا کفّاره گوساله ‏پرستى باشد.
* موسى جمعیّتى را به سوى جنگ حرکت داد و مقاتله مهمّى صورت گرفت.
در انجیل متى‏ آمده است:
* گمان مبرید که آمده‏ام تا سلامتى بر زمین بگذارم، نیامده‏ام تا سلامتى بگذارم، بلکه شمشیر را.
* هرکه جان خود را دریابد (و به جنگ نیاید) آنرا هلاک سازد و هرکه جان خود را به خاطر من هلاک کرد آنرا خواهد یافت.
در انجیل لوقا مى‏ خوانیم:
* دشمنان را که نخواستند من بر ایشان حکمرانى کنم، در اینجا حاضر ساخته، پیش من به قتل رسانید.
* هرکس شمشیر ندارد، جامه خود را فروخته آنرا بخرد.
در قرآن نیز در سوره‏ هاى آل عمران، مائده و بقره از وجود جنگ و جهاد در ادیان گذشته، سخن به میان آمده است.


پیام ها

1- ملاک خیر و شر، آسانى و سختى و یا تمایلات شخصى نیست، بلکه مصالح واقعى ملاک است و نباید به پیش داورى خود تکیه کنیم. «عسى ان تکرهوا شیئاً و هو خیر لکم»
2- کراهت و محبّت نفسانى، نشانه‏ ى خیر و شرّ واقعى نیست. «تکرهوا... و هو خیر لکم... تحبوا... و هو شرّ لکم»
3- جنگ و جهاد در راه دین، مایه ‏ى خیر است. «کُتب علیکم القتال... و هو خیر لکم»
4- تسلیم فرمان خدایى باشیم که بر اساس علم بى‏ نهایت به ما دستور مى‏ دهد، گرچه ما دلیل آنرا ندانیم. «واللّه یعلم و انتم لا تعلمون»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 4:51

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی