- 130
- 1000
- 1000
- 1000
کدام حسین؛ کدام کربلا، فصل سوم، جلسه سی و سوم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «کدام حسین؛ کدام کربلا»، فصل سوم، جلسه سی و سوم، سال 1402
هر چقدر اهمیّت دارد که ما سیّدالشّهداء صلوات الله علیه را بشناسیم و چه بسا بخش زیادی از تمایز ما به تمایز معرفت ما به سیّدالشّهداء صلوات الله علیه است، بخش مهمّی از آن بسته به روایتِ ما از حضرت و تصویرِ ذهنی ما از حضرت است.
بحث دامنهداری را دنبال میکردیم، گوشهای از بحث به اینجا رسید که در پنجاه سال اخیر، در شصت سال اخیر، بعد از انقلابی که امام خمینی رضوان الله تعالی علیه شروع کرد، طرفداران امام چند دسته، و مخالفان امام هم یک یا دو دسته، شروع کردند به بررسی حرکتِ سیّدالشّهداء صلوات الله علیه. عدّهای برای الگوگیری، عدّهای برای پشتوانهسازی، عدّهای برای ردّ الگوگیری. هر کسی در مسیر خود شروع کرد به کتاب نوشتن و تلاش کردن و زحمت کشیدن.
در بین کسانی که طرفدارِ امام خمینی رضوان الله تعالی علیه بودند، یا بهتر بگویم طرفدار مبارزه با طاغوت بودند، که همه اسلامگرای جدّی و اسلامِ فقاهتیخواه نبودند، مثلاً طیف آقای شریعتی هم بودند.
برای اینها مبارزه خیلی جدّی شد، بعضیها اسلام فقاهتی قبول داشتند که بعداً به آنها خواهیم پرداخت، اینها هم نگاه درستی داشتند، ولی ما میخواهیم قدم به قدم بحث کنیم.
آن چیزی که برای من مهم است این است که بتوانم بصورت تصویری و توصیفی نشان بدهم که هر نگاه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی که ما اخذ میکنیم و معتقد هستیم، در توصیف ما از سیّدالشّهداء صلوات الله علیه اثر میگذارد. چون امام حسین علیه السلام خیلی برای ما مهم است، باید خیلی دقّت کنیم که نگاه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تمدّنی ما چیست، و خدا کند قبل از اینکه نگاه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تمدّنی داشته باشیم، اول نگاه ما به سیّدالشّهداء صلوات الله علیه درست بشود، از امام حسین علیه السلام به آن طرف برسیم، وگرنه اگر جای دیگری را محکم کنیم، روی نگاه ما به سیّدالشّهداء صلوات الله علیه اثرِ جدّی دارد، چه انقلابی باشی چه ضدّانقلاب، تفاوتی ندارد، مهم این است که باید دقّت کنیم امام حسینِ تصویرِ ذهنیِ ما به حقیقتِ او ربط داشته باشد، خدای نکرده زمانی یک چیزِ موهومی نباشد.
هر چقدر اهمیّت دارد که ما سیّدالشّهداء صلوات الله علیه را بشناسیم و چه بسا بخش زیادی از تمایز ما به تمایز معرفت ما به سیّدالشّهداء صلوات الله علیه است، بخش مهمّی از آن بسته به روایتِ ما از حضرت و تصویرِ ذهنی ما از حضرت است.
بحث دامنهداری را دنبال میکردیم، گوشهای از بحث به اینجا رسید که در پنجاه سال اخیر، در شصت سال اخیر، بعد از انقلابی که امام خمینی رضوان الله تعالی علیه شروع کرد، طرفداران امام چند دسته، و مخالفان امام هم یک یا دو دسته، شروع کردند به بررسی حرکتِ سیّدالشّهداء صلوات الله علیه. عدّهای برای الگوگیری، عدّهای برای پشتوانهسازی، عدّهای برای ردّ الگوگیری. هر کسی در مسیر خود شروع کرد به کتاب نوشتن و تلاش کردن و زحمت کشیدن.
در بین کسانی که طرفدارِ امام خمینی رضوان الله تعالی علیه بودند، یا بهتر بگویم طرفدار مبارزه با طاغوت بودند، که همه اسلامگرای جدّی و اسلامِ فقاهتیخواه نبودند، مثلاً طیف آقای شریعتی هم بودند.
برای اینها مبارزه خیلی جدّی شد، بعضیها اسلام فقاهتی قبول داشتند که بعداً به آنها خواهیم پرداخت، اینها هم نگاه درستی داشتند، ولی ما میخواهیم قدم به قدم بحث کنیم.
آن چیزی که برای من مهم است این است که بتوانم بصورت تصویری و توصیفی نشان بدهم که هر نگاه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی که ما اخذ میکنیم و معتقد هستیم، در توصیف ما از سیّدالشّهداء صلوات الله علیه اثر میگذارد. چون امام حسین علیه السلام خیلی برای ما مهم است، باید خیلی دقّت کنیم که نگاه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تمدّنی ما چیست، و خدا کند قبل از اینکه نگاه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تمدّنی داشته باشیم، اول نگاه ما به سیّدالشّهداء صلوات الله علیه درست بشود، از امام حسین علیه السلام به آن طرف برسیم، وگرنه اگر جای دیگری را محکم کنیم، روی نگاه ما به سیّدالشّهداء صلوات الله علیه اثرِ جدّی دارد، چه انقلابی باشی چه ضدّانقلاب، تفاوتی ندارد، مهم این است که باید دقّت کنیم امام حسینِ تصویرِ ذهنیِ ما به حقیقتِ او ربط داشته باشد، خدای نکرده زمانی یک چیزِ موهومی نباشد.
تاکنون نظری ثبت نشده است