- 63
- 1000
- 1000
- 1000
عرض ارادت به پیشگاه رسول اعظم صلیاللهعلیهوآله
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «عرض ارادت به پیشگاه رسول اعظم صلیاللهعلیهوآله»، سال 1404
امیرالمؤمنین صلوات الله علیه که پدر باعظمت ایشان حضرت ابوطالب علیه الصلاة و السلام ابیاتی در وصف حضرت خاتم فرموده است، دوست داشتند کتاب اشعار پدرشان جمع شود و در یک نظم و نسقی نوشته شود و استنساخ شود که معلوم شود پدر او مادحِ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است. یعنی امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در میان این همه دغدغه، این دغدغه را داشتند که مردم متوجّه شوند حضرت ابوطالب علیه السلام موحد هستند و مادحِ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم. امیرالمؤمنین صلوات الله علیه که اهل زهد هستند و به دنبال این حرف¬های ما نیستند، این موضوع برای این فوز عظیم است.
به چند آیه¬ی قرآن کریم اشاره می¬کنم.
یکی از مجلدات تفسیر آیات موضوعی آیت الله جوادی حفظه الله راجع به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است، اگر کسی خواست می¬تواند بعنوان نمونه به آنجا هم مراجعه کند.
ما با کسی طرف هستیم که خدای متعال در قرآن کریم اوصافی در مورد او فرموده است که بیچاره¬هایی مثل من که الآن در محضر شما هستم، نمی¬توانیم معنای آن¬ها را بفهمیم. بلندای کلمات خدای متعال برای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم آنقدریست که ما متوجّه شویم او را نمی¬فهمیم.
قبلاً هم این مثال را عرض کرده¬ام، وقتی هر آدمی اوصافی استفاده می¬کند، اوصاف به حسب شأن خود اوست. مثلاً وقتی یک بچه¬ی خردسال از «خیلی زیاد» استفاده کند، شما فکر می¬کنید منظور او از «خیلی زیاد» چقدر است؟ درواقع «خیلی زیاد» یک بچه¬ی سه ساله معدود است، اما تعریف پدر او از «خیلی زیاد» مانند این بچه نیست، حال اگر نفر اول ثروت دنیا از «خیلی زیاد» استفاده کند، وصف او از این کلمه متفاوت است.
حال اگر خدای متعال «خیلی زیاد» بگوید، منظور او چقدر است؟ اشخاص قبلی بخاطر محدودیت¬هایی که دارند، حتّی «خیلی زیاد»شان هم محدود است، اما خدای متعال محدودیت ندارد. از نظر بنده برای خدا چیزی زیاد نیست، اگر زمانی خدا از اوصافی مانند «زیاد» یا «بزرگ» استفاده کند، قابل فهم نیست که منظور چقدر است، چون خدای متعال محدودیت ندارد. اگر شما پنج هزار تانکر آب از اقیانوس آرام بردارید، ملتفت نمی¬شوید و حس نمی¬کنید.
امیرالمؤمنین صلوات الله علیه که پدر باعظمت ایشان حضرت ابوطالب علیه الصلاة و السلام ابیاتی در وصف حضرت خاتم فرموده است، دوست داشتند کتاب اشعار پدرشان جمع شود و در یک نظم و نسقی نوشته شود و استنساخ شود که معلوم شود پدر او مادحِ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است. یعنی امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در میان این همه دغدغه، این دغدغه را داشتند که مردم متوجّه شوند حضرت ابوطالب علیه السلام موحد هستند و مادحِ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم. امیرالمؤمنین صلوات الله علیه که اهل زهد هستند و به دنبال این حرف¬های ما نیستند، این موضوع برای این فوز عظیم است.
به چند آیه¬ی قرآن کریم اشاره می¬کنم.
یکی از مجلدات تفسیر آیات موضوعی آیت الله جوادی حفظه الله راجع به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است، اگر کسی خواست می¬تواند بعنوان نمونه به آنجا هم مراجعه کند.
ما با کسی طرف هستیم که خدای متعال در قرآن کریم اوصافی در مورد او فرموده است که بیچاره¬هایی مثل من که الآن در محضر شما هستم، نمی¬توانیم معنای آن¬ها را بفهمیم. بلندای کلمات خدای متعال برای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم آنقدریست که ما متوجّه شویم او را نمی¬فهمیم.
قبلاً هم این مثال را عرض کرده¬ام، وقتی هر آدمی اوصافی استفاده می¬کند، اوصاف به حسب شأن خود اوست. مثلاً وقتی یک بچه¬ی خردسال از «خیلی زیاد» استفاده کند، شما فکر می¬کنید منظور او از «خیلی زیاد» چقدر است؟ درواقع «خیلی زیاد» یک بچه¬ی سه ساله معدود است، اما تعریف پدر او از «خیلی زیاد» مانند این بچه نیست، حال اگر نفر اول ثروت دنیا از «خیلی زیاد» استفاده کند، وصف او از این کلمه متفاوت است.
حال اگر خدای متعال «خیلی زیاد» بگوید، منظور او چقدر است؟ اشخاص قبلی بخاطر محدودیت¬هایی که دارند، حتّی «خیلی زیاد»شان هم محدود است، اما خدای متعال محدودیت ندارد. از نظر بنده برای خدا چیزی زیاد نیست، اگر زمانی خدا از اوصافی مانند «زیاد» یا «بزرگ» استفاده کند، قابل فهم نیست که منظور چقدر است، چون خدای متعال محدودیت ندارد. اگر شما پنج هزار تانکر آب از اقیانوس آرام بردارید، ملتفت نمی¬شوید و حس نمی¬کنید.


تاکنون نظری ثبت نشده است