- 257
- 1000
- 1000
- 1000
سیر تکوّن عقاید شیعه، جلسه شصت و چهارم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «سیر تکوّن عقاید شیعه»، جلسه شصت و چهارم، سال 1403
عرض کردیم از آن دلایلِ امامتِ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه که قطعی بنظر میرسید، طهارتِ اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین بود، که الآن در این بحثِ طهارت هستیم.
از بین تمام مسلمین هم تقریباً فقط ما هستیم که قائل به نص هستیم، یعنی بیانِ روشنِ واضحِ خدشهناپذیر. بقیه در این نص یک گیر دارند، یا اصل آن را انکار میکنند، یا نص را توصیفی میبینند، که خودِ مردم بروند و بگردند و پیدا کنند. هیچ کسی به اینطور نصّی که ما قائل هستیم قائل نیست، علّت این امر هم این است که اصلاً برای دیگران چنین مطالبی نبوده است.
به بحث طهارتِ اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین رسیدیم. اگر طهارت اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین مطرح شود و تبیین شود، دیگر اصلاً جایی برای غیرطاهری وجود ندارد.
شما تفسیر طبری را که از قدیمیترین تفاسیر مورد اعتناست و وهابیها و ابن تیمیه و… خیلی این کتاب را قبول دارند، ذیل همین آیه تطهیر حدود شش صفحه بحث میکند و در هر صفحه چند روایت میآورد که بحث کند در این آیهی تطهیر منظور از «اهل بیت» کیست؟
نظر بعدی گفته است که روایات دال بر اینکه آیه تطهیر راجع به همسران پیغمبر است گفته است «إکرِمه» میگفت من حاضر هستم مباهله کنم که راجع به همسرانِ پیغمبر است.
بیش از بیست روایت را میآورد که همه قائل به پنج تن هستند، یک نقل هم از «إکرِمه» نقل میکند که میگویند همسران پیامبر است!
اگر جای دیگر بود اصلاً آیا این دو مقابل یکدیگر قرار میگرفتند؟
عمدهی آن بیست روایت از پیغمبر است، اینطرف هم یک «إکرِمِه» است که اگر از این «إکرِمِه» در صحیح بخاری روایتی نبود، دیگر هیچ چیزی نداشت. پسر ابن عباس این «إکرِمِه» را در سرویس بهداشتی حیاط خانه حبس کرده بود و او را کتک میزد و میگفت اینقدر به بابای من دروغ نبند.
«سعید بن مُسَیّب» که سیّدالتّابعین است و از اعاظم است و میگویند برجستهترین فرد بعد از اصحاب پیغمبر است، میگفت «إکرِمِه» کذاب است. «مالک بن أنس» که امام مالکیهاست میگفت روایت کردن از «إکرِمِه» حرام است. بعد این «إکرِمِه» را در مقابل بیش از بیست روایت پیامبر قرار داده است! جز اینجا کجای دنیا قول چنین شخصی را جلوی سی روایت قرار میدهند؟ چون بنا بر این باشد که اهل بیت این پنج تن میبودند، این جریان نمیپسندیدند.
علمای ما مانند ابن شهرآشوب، مانند کراجکی و قدمای ما، هزار سال قبل اشکالی به این آقایان کردهاند و گفتهاند شما ادّعای محبّت اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین دارید اما هر کسی با اهل بیت دشمنتر است را بیشتر دوست دارید، چرا اینطور است؟
عرض کردیم از آن دلایلِ امامتِ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه که قطعی بنظر میرسید، طهارتِ اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین بود، که الآن در این بحثِ طهارت هستیم.
از بین تمام مسلمین هم تقریباً فقط ما هستیم که قائل به نص هستیم، یعنی بیانِ روشنِ واضحِ خدشهناپذیر. بقیه در این نص یک گیر دارند، یا اصل آن را انکار میکنند، یا نص را توصیفی میبینند، که خودِ مردم بروند و بگردند و پیدا کنند. هیچ کسی به اینطور نصّی که ما قائل هستیم قائل نیست، علّت این امر هم این است که اصلاً برای دیگران چنین مطالبی نبوده است.
به بحث طهارتِ اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین رسیدیم. اگر طهارت اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین مطرح شود و تبیین شود، دیگر اصلاً جایی برای غیرطاهری وجود ندارد.
شما تفسیر طبری را که از قدیمیترین تفاسیر مورد اعتناست و وهابیها و ابن تیمیه و… خیلی این کتاب را قبول دارند، ذیل همین آیه تطهیر حدود شش صفحه بحث میکند و در هر صفحه چند روایت میآورد که بحث کند در این آیهی تطهیر منظور از «اهل بیت» کیست؟
نظر بعدی گفته است که روایات دال بر اینکه آیه تطهیر راجع به همسران پیغمبر است گفته است «إکرِمه» میگفت من حاضر هستم مباهله کنم که راجع به همسرانِ پیغمبر است.
بیش از بیست روایت را میآورد که همه قائل به پنج تن هستند، یک نقل هم از «إکرِمه» نقل میکند که میگویند همسران پیامبر است!
اگر جای دیگر بود اصلاً آیا این دو مقابل یکدیگر قرار میگرفتند؟
عمدهی آن بیست روایت از پیغمبر است، اینطرف هم یک «إکرِمِه» است که اگر از این «إکرِمِه» در صحیح بخاری روایتی نبود، دیگر هیچ چیزی نداشت. پسر ابن عباس این «إکرِمِه» را در سرویس بهداشتی حیاط خانه حبس کرده بود و او را کتک میزد و میگفت اینقدر به بابای من دروغ نبند.
«سعید بن مُسَیّب» که سیّدالتّابعین است و از اعاظم است و میگویند برجستهترین فرد بعد از اصحاب پیغمبر است، میگفت «إکرِمِه» کذاب است. «مالک بن أنس» که امام مالکیهاست میگفت روایت کردن از «إکرِمِه» حرام است. بعد این «إکرِمِه» را در مقابل بیش از بیست روایت پیامبر قرار داده است! جز اینجا کجای دنیا قول چنین شخصی را جلوی سی روایت قرار میدهند؟ چون بنا بر این باشد که اهل بیت این پنج تن میبودند، این جریان نمیپسندیدند.
علمای ما مانند ابن شهرآشوب، مانند کراجکی و قدمای ما، هزار سال قبل اشکالی به این آقایان کردهاند و گفتهاند شما ادّعای محبّت اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین دارید اما هر کسی با اهل بیت دشمنتر است را بیشتر دوست دارید، چرا اینطور است؟
تاکنون نظری ثبت نشده است