- 1190
- 1000
- 1000
- 1000
مسأله ظهور
سخنرانی حجتالاسلام محسن قرائتی با موضوع «مسأله ظهور»، سال 1396
حدیث در بحار جلد دوم صفحه 292 . یک جلسهای بود امام صادق علیه السلام با ابوحنیفه داشت. ابوحنیفه دو سالی شاگرد امام صادق بود. میگفت: اگر این دو سال نبود خیلی دستم خالی بود. یک روز امام صادق علیه السلام از او پرسید: این آیه را چطور معنا میکنی؟ «سیروا فیها» سیر کنید در زمین، «سِیرُوا فِیها لَیالِیَ» شبها، «وَ أَیَّاماً» روزها، «آمِنِینَ» در امان، شبها و روزها در زمین سیر کنید، در امان هستید. امام صادق علیه السلام فرمود: کجا در امان هستند؟ گفت: مراد سفر مکه و مدینه است. امام صادق علیه السلام فرمود: سفر مکه و مدینه، شما خودت شاهد هستی که چقدر سارقین میآیند و اموال مردم را میگیرند. اینها در امان نیستند. بین راه مکه و مدینه خیلی خلاف شده است. ابو حنیفه ماند. امام صادق علیه السلام فرمود: این آیه را چطور معنا میکنی؟ «وَ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً» ابوحنیفه گفت: هرکس وارد مسجدالحرام شود در امان است. گفت: چقدر تا به حال آدم در مسجدالحرام کشته شده است. مگر وقتی میخواستند ابن زبیر را بگیرند، یزید سال اول کربلا را به وجود آورد و سال بعد هم ابن زبیر رقیب سلطنتی او بود. ادعای خلافت داشت. مکه را به آتش کشید. خود آل سعود کم آدم کشتند؟ «وَ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً» یعنی چه؟ امام علیه السلام فرمود: معنا این است که در زمان حکومت حضرت مهدی علیه السلام هرکس وارد مسجدالحرام شود در امان است. «سِیرُوا فِیها لَیالِیَ وَ أَیَّاماً آمِنِینَ» این آیه برای زمانی است که حضرت مهدی علیه السلام ظهور کند، امنیت مطلق و امنیت صد در صد باشد.
هرچه حرفها ریشهی قرآنی داشته باشد محکم تر است. یک وقتی یکی از امامان فرمود: اگر یک چیزی از ما شنیدید بگویید: این حدیثی که نقل کردید از کدام آیه قرآن درآوردید. من بگویم: تمام حدیثهای امامان ما بند به یکی از آیات و کلمات قرآن است. منظور از «والعصر» در سوره عصر، عصر ظهور میتواند باشد. به امام زمان علیه السلام ولیعصر میگویند. البته عصر به معنای فشرده هم هست. «وَ أَنْزَلْنا مِنَ الْمُعْصِراتِ ماءً ثَجَّاجا» یعنی ابرها به هم فشرده میشود و آب از آن میآید. «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی کَبَد» انسان در سختی قرار میگیرد و در سختیها جبرانش پیدا میشود. ما تصور نمیکردیم آمریکا و عربستان و اسرائیل و هم پیمانهای آنها جمع شوند و یک داعش به وجود بیاورند و طراحی دهها ساله بکنند و یک مرتبه همه اینها کلافشان در هم گره بخورد و به درک واصل شوند. اینها چیزهایی است که در این جبههها معلوم میشود. قرآن درباره حضرت سلیمان میگوید: «وَ حُشِرَ لِسُلَیْمانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ الطَّیْرِ فَهُمْ یُوزَعُونَ» حضرت سلیمان حکومت داشت. ذوالقرنین حکومت داشت، یوسف حکومت داشت. داوود حکومت داشت. اینکه امام زمان علیه السلام بیاید حکومت تشکیل بدهد عجیب نیست.
حدیث در بحار جلد دوم صفحه 292 . یک جلسهای بود امام صادق علیه السلام با ابوحنیفه داشت. ابوحنیفه دو سالی شاگرد امام صادق بود. میگفت: اگر این دو سال نبود خیلی دستم خالی بود. یک روز امام صادق علیه السلام از او پرسید: این آیه را چطور معنا میکنی؟ «سیروا فیها» سیر کنید در زمین، «سِیرُوا فِیها لَیالِیَ» شبها، «وَ أَیَّاماً» روزها، «آمِنِینَ» در امان، شبها و روزها در زمین سیر کنید، در امان هستید. امام صادق علیه السلام فرمود: کجا در امان هستند؟ گفت: مراد سفر مکه و مدینه است. امام صادق علیه السلام فرمود: سفر مکه و مدینه، شما خودت شاهد هستی که چقدر سارقین میآیند و اموال مردم را میگیرند. اینها در امان نیستند. بین راه مکه و مدینه خیلی خلاف شده است. ابو حنیفه ماند. امام صادق علیه السلام فرمود: این آیه را چطور معنا میکنی؟ «وَ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً» ابوحنیفه گفت: هرکس وارد مسجدالحرام شود در امان است. گفت: چقدر تا به حال آدم در مسجدالحرام کشته شده است. مگر وقتی میخواستند ابن زبیر را بگیرند، یزید سال اول کربلا را به وجود آورد و سال بعد هم ابن زبیر رقیب سلطنتی او بود. ادعای خلافت داشت. مکه را به آتش کشید. خود آل سعود کم آدم کشتند؟ «وَ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً» یعنی چه؟ امام علیه السلام فرمود: معنا این است که در زمان حکومت حضرت مهدی علیه السلام هرکس وارد مسجدالحرام شود در امان است. «سِیرُوا فِیها لَیالِیَ وَ أَیَّاماً آمِنِینَ» این آیه برای زمانی است که حضرت مهدی علیه السلام ظهور کند، امنیت مطلق و امنیت صد در صد باشد.
هرچه حرفها ریشهی قرآنی داشته باشد محکم تر است. یک وقتی یکی از امامان فرمود: اگر یک چیزی از ما شنیدید بگویید: این حدیثی که نقل کردید از کدام آیه قرآن درآوردید. من بگویم: تمام حدیثهای امامان ما بند به یکی از آیات و کلمات قرآن است. منظور از «والعصر» در سوره عصر، عصر ظهور میتواند باشد. به امام زمان علیه السلام ولیعصر میگویند. البته عصر به معنای فشرده هم هست. «وَ أَنْزَلْنا مِنَ الْمُعْصِراتِ ماءً ثَجَّاجا» یعنی ابرها به هم فشرده میشود و آب از آن میآید. «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی کَبَد» انسان در سختی قرار میگیرد و در سختیها جبرانش پیدا میشود. ما تصور نمیکردیم آمریکا و عربستان و اسرائیل و هم پیمانهای آنها جمع شوند و یک داعش به وجود بیاورند و طراحی دهها ساله بکنند و یک مرتبه همه اینها کلافشان در هم گره بخورد و به درک واصل شوند. اینها چیزهایی است که در این جبههها معلوم میشود. قرآن درباره حضرت سلیمان میگوید: «وَ حُشِرَ لِسُلَیْمانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ الطَّیْرِ فَهُمْ یُوزَعُونَ» حضرت سلیمان حکومت داشت. ذوالقرنین حکومت داشت، یوسف حکومت داشت. داوود حکومت داشت. اینکه امام زمان علیه السلام بیاید حکومت تشکیل بدهد عجیب نیست.
تاکنون نظری ثبت نشده است