display result search
منو
تفسیر آیه 196 سوره بقره

تفسیر آیه 196 سوره بقره

  • 1 تعداد قطعات
  • 12 دقیقه مدت قطعه
  • 569 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع سوره بقره آیه ی 196

در این آیه، کلیّات و گوش ه‏اى از احکام حج و عمره آمده است، ولى تفصیل آن در روایات و فتاواى علما مى‏ باشد.
«حج» مناسکى است که بنیان‏گذار آن حضرت ابراهیم (ع) بوده و در میان عرب از زمان آن حضرت متداول بوده و به فرمان خداوند این برنامه در اسلام نیز امضا شد و تا روز قیامت نیز خواهد بود.
«عمره» به معناى زیارت است و هرکس وارد مکّه شود باید با لباس احرام به زیارت کعبه و طواف آن برود. حج و عمره مثل اذان و اقامه، دو عمل مشابه هستند که اندکى تفاوت دارند. «هَدى»، نام قربانى حج است.
این آیه، عمره‏ ى تمتّع را در کنار حج تمتّع آورده است؛ «فمن تمتّع بالعمرة الى الحج»، لکن یکى از خلفا به اجتهاد خود آنرا منع کرد. البتّه این اجتهاد در برابر فرمان صریح خداوند است.
حکم مسائل اضطرارى، محدود به زمان ضرورت است. و لذا بر خلاف موارد عادّى که در سفر روزه جایز نیست، در این سفر در صورت عدم ذبح قربانى، روزه واجب است و آن هم باید در سه روز هفتم، هشتم و نهم ماه باشد، چرا که روز دهم عید قربان است که روزه‏ ى آن حرام مى‏ باشد.
امامان معصوم در تفسیر جمله‏ ى «اتمّوا الحج» فرمودند: حجِ تمام، حجى است که در آن کلام زشت، گناه و نزاع نباشد و از محرّمات پرهیز شود. و انسان توفیق یابد امام زمان خود را ملاقات کند.


پیام ها

1- وظایف دینى را باید تمام و کمال به انجام رسانید. بعد از شروع اعمال حج، نمى‏ توان آن را ناتمام و ناقص گذارد. «اتمّوا»
2- در اعمال حج، قصد قربت و عبادت لازم است. به انگیزه‏ ى جهانگردى و سیاحت نمى‏ توان حج بجا آورد. «اتمّوا... للّه»
3- احکام اسلام، در مقام سخت‏گیرى بر مردم نیست. تمام نمودن حج وعمره بر کسى که از درون مریض یا از بیرون ترس دارد، واجب نیست. «فان اُحصرتم فما استیسر من الهدى»
4- مکان در عبادات سهم دارد. «یبلغ الهدى محلّه»
5 - بیمارى سبب تخفیف در احکام است، نه تعطیل آن. لذا در حج، افراد معذور باید با روزه یا صدقه یا قربانى، وظایف خود را جبران کنند. «فمن کان منکم مریضاً او... ففدیة من صیام او صدقة او نسک»
6- ملاک وجوب قربانى در حج، آسان و سهل بودن آن است. «فما استیسر من الهدى فمن لم یجد فصیام ثلاثة ایام...»
7- قانون عمره و حج تمتّع، تنها براى حجاجى است که ساکن مکّه نباشند، حج ساکنان مکّه نوع دیگرى است. «اتموا الحج و العمرة... ذلک لمن لم یکن اهله حاضرى المسجد الحرام»
8 - توجّه به کیفر الهى، زمینه‏ ساز تقواست و تقوى، زمینه‏ ساز انجام تکالیف. «واتمّوا الحج و العمرة... واتّقوا اللَّه واعلموا انّ اللَّه شدید العقاب»
9- توّجه به تقوا، در انجام تمام فرمان‏ هاى الهى مطرح است. «اتمّوا الحج... و اتّقوا اللّه»
10- اعمال حج، قبل از اسلام به نحو دیگرى بوده است. لذا قرآن بر مراعات این تغییرات تأکید نموده است. «انّ اللّه شدید العقاب»
11- براى کسانى که در احکام حج تغییرى دهند، کیفر شدیدى است. «شدید العقاب»


منیع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 12:27

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    عالی با صدای اقای قرایتی و بیان شیواشون

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی