display result search
منو
تفسیر آیه 188 سوره بقره

تفسیر آیه 188 سوره بقره

  • 1 تعداد قطعات
  • 7 دقیقه مدت قطعه
  • 416 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع سوره بقره آیه ی 188

«تدلوا» به معناى سرازیر کردن دَلو در چاه است که در این آیه، رشوه به قاضى به آن تشبیه شده است. مراد از «اموال‏النّاس» هم اموال عمومى است و هم اموال خصوصى. علاوه بر آنکه رشوه براى گرفتن حقوق غیرمالىِ مردم نیز ممنوع است.
رشوه‏ رشوه، یکى از گناهان بزرگى است که مفاسد اجتماعى متعدّدى را به دنبال دارد، از جمله: حذف عدالت، یأس و ناامیدى ضعفا، جرأت و جسارت اقویا، فساد و تباهى حاکم و قاضى، از بین رفتن اعتماد عمومى.
با توجّه به این آثار و عوارض منفى، در روایات شدیداً از این عمل انتقاد شده است. رسول اکرم (ص) خطاب به حضرت على (ع) فرمود: «یا على ثمن المیتة والکلب والخمر و مهر الزانیة والرشوة فى الحکم» اى على! درآمد حاصل از فروش مردار، سگ، شراب، زنا و رشوه یکسان و حرام است. همچنین على (ع) در ذیل آیه شریفه‏ «اکّالون للسّحت» فرمود: رشوه‏ خواران کسانى هستند که مشکل مردم را حل نموده و در برابر، هدایاى آنان را مى‏ پذیرند. امام صادق (ع) رشوه را در حد کفر به خدا مى ‏داند. و رسول اکرم (ص) رشوه دهنده و گیرنده و واسطه را لعنت کرد و فرمود: بوى بهشت به صاحب رشوه نمى ‏رسد.
در حدیث دیگر مى‏ خوانیم: هر حاکمى که نسبت به گرفتارى‏ هاى مردم بى تفاوت باشد، خداوند لطفش را نسبت به او مى‏ پوشاند و اگر هدیه قبول کند تا کار مردم را انجام دهد، در زنجیر است و اگر رشوه بگیرد، مشرک مى‏ باشد.
حضرت على (ع) رشوه گیرنده را از حقّ ولایت محروم مى ‏داند. و در جاى دیگر آن حضرت فرمودند: هیچ گروهى گرفتار رشوه نشدند، مگر آنکه گرفتار ترس و اضطراب و نگرانى شدند!
بعضى براى توجیه خلاف خود، نام‏ هاى مختلف بر رشوه مى‏گذارند، از جمله: هدیه، تحفه، حقّ‏ الزحمه، چشم روشنى و... . شخصى به نام «اشعث‏بن قیس»، حلوائى به در خانه على (ع) به عنوان هدیه آورد تا در محکمه شاید امام به نفع او حکم صادر کند. امام فرمود: به خدا سوگند! اگر هفت اقلیم را بر من ببخشند تا پوست جوى را به ناحقّ از دهان مورچه ‏اى بگیرم این کار را نخواهم کرد.
شخصى به رسول اکرم (ص) گفت: من متصدى و مسئول کارى هستم، مردم برایم هدایایى مى‏ آورند، چگونه است؟! حضرت در جواب فرمود: چه شده است که عُمّال ما از هدایا سخن مى ‏گویند! آیا اگر در خانه مى‏ نشستند کسى به آنان هدیه مى‏ داد؟!


پیام ها

1- مالکیّت باید از راه صحیح باشد. مانند: حیازت، تجارت، زراعت، صنعت، ارث، هدیه، امثال آن، ولى تصرف از طریق باطل و رشوه ایجاد مالکیّت نمى کند. «لا تاکلوا اموال الناس بالباطل»
2- جامعه در حکم یک پیکر واحد است. «بینکم، اموالکم»
3- رشوه، حرام است و انسان حقّ ندارد براى تصاحب اموال مردم رشوه دهد. «تدلوا بها الى الحکام لتاکوا فریقاً من اموال الناس»
4- اسلام، مردم را مالک اموالشان مى ‏داند. «اموال الناس»
5 - لغزش ‏هاى آگاهانه خطرناک است. «وانتم تعلمون»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 7:07

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی