display result search
منو
تفسیر آیه 177سوره بقره

تفسیر آیه 177سوره بقره

  • 1 تعداد قطعات
  • 5 دقیقه مدت قطعه
  • 700 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع سوره بقره آیه 177

کلمه «برّ» به معناى نیکى است، ولى به هرکس که خیلى نیکوکار باشد، مى ‏گویند او «برّ» است. یعنى وجودش یکپارچه نیکى است.
«بأساء» از «بؤس» به معناى فقر و سختى است که از خارج به انسان تحمیل مى‏ شود. «ضرّاء»، درد و بیمارى است که از درون به انسان فشار مى ‏آورد. و «حین البأس» زمان جنگ و جهاد است.
بعد از ماجراى تغییر قبله خواندیم، سخنِ روز، پیرامون قبله و تغییر آن بود که مى‏ فرماید: چرا به جاى محتواى دین که ایمان به خدا و قیامت و انجام کارهاى نیک است، به سراغ بحث‏ هاى جدلى رفته ‏اید.
این آیه جامع‏ترین آیه قرآن است. زیرا اصول مهم اعتقادى، عملى و اخلاقى در آن مطرح گردیده است. در تفسیر المیزان از رسول خدا نقل شده است که فرمودند: هر کس به این آیه عمل کند، ایمانش کامل است.
این آیه پانزده صفت نیک را در سه بخشِ ایمان، عمل و اخلاق بیان نموده است. در بخش ایمان، به مسئله ایمان به خدا، فرشتگان، انبیا، قیامت و کتب آسمانى اشاره شده و در بخش عمل، به مسائل عبادى مانند نماز و اقتصادى مانند زکات و اجتماعى مانند آزاد نمودن بردگان و نظامى مانند صبر در جبهه و جنگ، و روحى و روانى مثل صبر در برابر مشکلات، اشاره گردیده است. و در بخش اخلاقى به وفاى به عهد و دل کندن از مادّیات و ترحّم به فقرا اشاره شده است.
ایمان به خدا، سبب خضوع در برابر حقّ و عدم تسلیم در برابر طاغوت‏ هاست. ایمان به قیامت، موجب وسعت دید و بلندى همّت مى ‏گردد. ایمان به وجود ملائکه، نشانه‏ ى ایمان به تشکیلات ماوراى طبیعت است. ایمان به انبیا، ایمان به وحى و جریان هدایت در طول تاریخ است و دلیل بر اینکه انسان در این جهان رها و بى‏ برنامه نبوده است. انفاق، بیانگر تعاون و نوع دوستى، و نماز، پیوند مستقیم با خدا، و زکات برنامه ‏ریزى براى حل مشکل محرومان، و وفاى به عهد موجب تحکیم ارتباطات، و صبر عامل آبدیده شدن انسان‏ هاست.
جمله «آتى المال على حبّه» را سه نوع معنا نموده ‏اند:
الف: پرداخت مال به دیگران با وجود علاقه ‏اى که به آن هست.
ب: پرداخت مال بر اساس حبّ خداوند.
ج: پرداخت مال بر اساس علاقه ‏اى که به فقیر است.
صبر، مادر همه کمالات است و قرآن راه رسیدن به بهشت را صبر مى‏ داند؛«اولئک یجزون الغُرفة بما صبروا» به آنان جایگاه بلند داده مى‏ شود، به پاس بردبارى که کردند. چنانکه فرشتگان به بهشتیان مى ‏گویند: «سلامٌ علیکم بما صبرتم» درود بر شما که پایدارى کردید. همچنین درباره رهبران الهى مى‏ فرماید: «جعلنا منهم‏ ائمّة یه دون‏ بامرنا لمّا صبروا» آنان را بخاطر صبرشان، پیشوایانى قرار دادیم که به امر ما هدایت مى‏ نمودند.
مشابه این آیه، در روایات نیز براى معرفى معارف دینى چنین آمده است:
* «لیس العاقل من یعرف الخیر من الشرّ و لکن العاقل من یعرف خیر الشّرین» عاقل آن نیست که خیر را از شرّ بشناسد، عاقل آن است که میان دو شرّ، خیرش را برگزیند.
* «لیس العلم بکثرة التعلّم انّما هو نور یقذفه اللّه فى قلب من یرید» دانش، به آموختن بسیار حاصل نمى‏ شود. دانش واقعى، نورى الهى است که به دل ها مى‏ تابد.
* «لیس البرّ فى حُسن الزّى و لکن فى السکینة و الوقار» بزرگى، در ظاهرِ آراسته نیست، بلکه در آرامش و وقار است.
* «لیس السخى... الذى ینفق ماله فى غیر حقّه و لکنه الّذى یؤدّى الى اللّه ما فرض علیه» سخاوتمند کسى نیست که در هرجا و لو بى‏جا انفاق کند، بلکه کسى است که در هرجا خشنودى خداست انفاق کند.
* «لیس العبادة کثرة الصیام و الصلاة و انّما العبادة کثرة التفکّر فى امر اللّه» عبادت به نماز و روزه بسیار نیست، به تفکّر درباره خدا و آثار اوست.
* «اشدّ من یَتم الیتیم یتیمٌ انقطع عن امامه» آنکه از سرپرستى پیشواى حقّ محروم گشته، یتیم‏ تر از کسى است که پدر و مادرش را از دست داده است.
براى رسیدن به کمالِ تقوا، انفاقِ واجب و غیر واجب، هر دو لازم است. بعضى از مردم به مستمندان کمک مى ‏کنند، ولى حقوق واجب خود را نمى‏ پردازند و برخى دیگر با پرداخت خمس و زکات، نسبت به فقرا و محرومان بى‏ تفاوت مى‏ شوند. این آیه، مؤمن واقعى را کسى مى‏ داند که هم حقوق واجب را بپردازد و هم انفاق مستحبّ را انجام دهد.
به همین دلیل در روایات مى‏ خوانیم: در اموال ثروتمندان، غیر از زکات نیز حقّى براى محرومان است. و کسى که سیر بخوابد در حالى که همسایه او گرسنه باشد ایمان به خدا و قیامت ندارد.


پیام ها

1- به جاى محتواى دین، به سراغ ظاهر نرویم و از اهداف اصلى باز نمانیم. «لیس البرّ... ولکن البرّ»
2- یکى از وظایف انبیا وکتب آسمانى، تغییر فرهنگ مردم است. «لیس البرّ... و لکن البر»
3- شناخت مفاهیم، مهم نیست عمل به آن مهم است. کلمه «برّ» به مفهوم نیکى است، ولى دانستن آن مهمّ نیست، کسى که این مفهوم را محقّق مى‏ سازد ارزش دارد. «لکن البرّ من آمن»
4- ایمان، مقدّم بر عمل است. «من آمن باللَّه... آتى المال»
5 - ایمان به همه انبیا و ملائکه لازم است. «آمن باللَّه... والملائکة والکتاب والنبیّین»
6- ارتباط با خدا در کنار ارتباط با مردم و تعاون اجتماعى در حوادث و گرفتارى‏ ها مطرح است. «آمن باللَّه و الیوم الاخر... وآتى المال على حبه»
7- تمام کارهاى نیک در سایه ایمان به خدا شکل مى‏گیرد. «آمن باللّه... آتى المال»
8 - هدف اسلام از انفاق، تنها سیر کردن گرسنگان نیست، بلکه دل کندن صاحب مال از مال نیز هست. «على حبّه»
9- نیکوکاران، مال و دارایى خود را با رغبت و علاقه در راه خدا انفاق مى ‏کنند. «آتى المال على حبّه»
10- با دست خود به فقرا و یتیمان و بستگان انفاق کنید. «آتى المال على حبّه»
11- در انفاق، بستگان نیازمند بر سایر گروه‏ه اى مستمند، اولویّت دارند. «ذوى القربى و الیتامى...»
12- سائل را ردّ نکنید، گرچه فقیر، مسکین، در راه مانده و فامیل نباشد. کلمه‏ «السائلین» به صورت مستقل مطرح شده است. «والمساکین و... السائلین»
13- ایمان و نماز و زکات، بدون شرکت در جهاد کامل نمى‏ شود. «وحین البأس... اولئک الّذین صدقوا»
14- مدّعیان ایمان بسیارند، ولى مؤمنان واقعى که به تمام محتواى دین عمل کنند، گروهى اندک هستند. «اولئک الّذین صدقوا»
15- نشانه‏ صداقت، عمل به وظایف دینى و تعهّدات اجتماعى است. «اولئک الّذین صدقوا»
16- متّقى کسى است که عملش، عقایدش را تأیید کند. «آتى المال... اولئک الّذین صدقوا اولئک هم المتقون»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 5:41

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    مسابقه قرآنی خیلی دوست دارم وهمیشه درمسابقه پیامکی شرکت میکنم

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی