display result search
منو
تفسیر آیه 145 سوره بقره

تفسیر آیه 145 سوره بقره

  • 1 تعداد قطعات
  • 4 دقیقه مدت قطعه
  • 506 دریافت شده
سخنرانی حجت‌الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ 145

وَلَئِنْ أَتَیْتَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَبَ بِکُلِّ ءَایَةٍ مَّا تَبِعُواْ قِبْلَتَکَ وَمَآ أَنْتَ بِتَابِعٍ قِبْلَتَهُمْ وَمَا بَعْضُهُمْ بِتَابِعٍ قِبْلَةَ بَعْضٍ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَآءَهُمْ مِّنْ بَعْدِ مَا جَآءَکَ مِنَ الْعِلْمِ إِنَّکَ إِذاً لَمِنَ الظَّلِمِینَ‏

ترجمه
و (اى پیامبر!) اگر هرگونه آیه، (نشانه و دلیلى) براى (این گروه از) اهل کتاب بیاورى، از قبله‏ى تو پیروى نخواهند کرد، و تو نیز پیرو قبله آنان نیستى، (همانگونه که) بعضى از آنها نیز پیرو قبله دیگرى نیست. وهمانا اگر از هوسهاى آنان پیروى کنى، پس از آنکه علم (وحى) به تو رسیده است، بى‏شکّ در این صورت از ستمگران خواهى بود.


آیه 145 ، از عناد و لجاجت اهل کتاب پرده برداشته و سوگند یاد مى‏ کند که هرچه هم آیه و دلیل براى آنان بیاید، آنها از اسلام و قبله‏ ى آن پیروى نخواهند کرد. چون حقیقت را فهمیده ‏اند، ولى آگاهانه از پذیرش آن سر باز مى‏ زنند.
تهدید و هشدارهاى قرآن نسبت به پیامبر، به منظور جلوگیرى از بروز و رشد غلّوگرایى و نسبت نارواى خدایى به اولیاست. آنگونه که در ادیان دیگر، مردم به غلّو، عیسى (ع) را فرزند خدا و فرشتگان را دختران خدا مى‏ دانستند. در واژه «لئن» حرف لام براى جواب قسم است.


پیام ها

1- لجاجت و تعصّب، مانع تفکّر، استدلال و حقّ‏ بینى است. آنان نه تنها نسبت به اسلام تعصّب مى ‏ورزند، در میان خودشان نیز عناد و لجاجت دارند. «ماتبعوا قبلتک... و مابعضهم بتابع قبلة بعض»
2- در برابر هیاهو و غوغاى مخالفان نباید تسلیم شد و براى مأیوس کردن دشمنان، قاطعیّت لازم است. «وما انت بتابع»
3- یهود ونصارى هر یک داراى قبله‏ ى ویژه ‏اى بودند. «ومابعضهم بتابع قبلة بعض»
4- انحراف دانشمندان، بسیار خطرناک است. «...من بعد ماجاءک من العلم»
5 - علم، به تنهایى براى هدایت یافتن کافى نیست، روحیّه ‏ى حقّ پذیرى لازم است. یهود صاحب کتاب بودند، ولى با وجود تعصّب نابجا، این علم چاره ‏ساز نشد. «اهوائهم من بعد ماجاءک من العلم»
6- پیامبر، حقّ تغییر قانون الهى را بر اساس تمایلات مردم ندارد. «اهوائهم من بعد ماجاءک من العلم»
7- آئین اسلام از سرچشمه‏ ى علم واقعى است. «جاءک من العلم»
8 - قوانینى شایسته پذیرش و پیروى هستند که از هواهاى نفسانى پیراسته و بر پایه ‏ى علم بنا شده باشند. «لئن اتّبعت اهوائهم من بعد ماجاءک من العلم»
9- قانون، براى همه یکسان است. اگر بر فرض پیامبر نیز تابع هوا و هوس شود، گرفتار کیفر خواهد شد. «انّک اذاً»
10- با وجود قانون الهى، پیروى از خواسته‏ هاى مردم ظلم است. «اذاً من الظالمین»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 4:18

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی