display result search
منو
تفسیر آیه 130 سوره بقره

تفسیر آیه 130 سوره بقره

  • 1 تعداد قطعات
  • 2 دقیقه مدت قطعه
  • 465 دریافت شده
سخنرانی حجت‌الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ی 130

در آیات قبل، گوشه‏ هایى از اهداف و شخصیّت حضرت ابراهیم بیان گردید. این آیه با توجّه به تابناکى و پاکى چهره ابراهیم و آئین او مى‏ پرسد، چه کسى جز افراد نادان و سفیه از ابراهیم و اهداف او اعراض مى‏ کند؟! آئین او به قدرى ارزش دارد که پیامبر(ص) مفتخر است که راه او راه ابراهیم است. ابراهیم کسى است که در منطق، مخالف کافر را مبهوت مى‏ کند: «فبهت الذى کفر » و در شجاعت یک تنه همه بت‏ها را مى‏ شکند: «فجعلهم جذاذاً» قرآن او را حلیم معرّفى مى‏ نماید و در صبر و توکّل نیز نمونه و سرآمد است تا آنجا که درون آتش افکنده مى‏ شود بى‏آنکه واهمه‏ اى داشته باشد. در سخاوت گوساله چاقى را براى مهمانان کباب مى‏ کند. در تسلیم، کودک خود را در بیابان بى آب و گیاه مکه رها کرده و آنگاه که او به سن نوجوانى مى‏رسد، به امر خداوند کارد بر گلوى او مى‏ گذارد. آرى، انسان تنها با فریب دادن خرد خویش مى‏ تواند از ادیان الهى گریزان باشد. «سفه نفسه»
حضرت ابراهیم (ع) در دعایى از خداوند خواست که: «ألحقنى بالصالحین» خداوند دعاى او را استجابت کرده و مى‏ فرماید: ابراهیم (ع) در آخرت از صالحان است.
کسى که راه ابراهیم را که براى نسل بشر، مرکز امن، رهبر معصوم، رزق فراوان، توفیق اسلام و تسلیم، قبول توبه و سعادت از خدا طلب مى‏ کند، رها کرده و به دنبال دیگران برود، سفیه و نادانى بیش نیست!!
در فرهنگ قرآن، به افرادى که حقائق را نادیده انگاشته و کفران نعمت کنند، سفیه گفته مى‏ شود. چنانکه به بنى‏‌ اسرائیل به جهت بهانه ‏هاى بى موردى که درباره‏ تغییر قبله مى‏ گرفتند، سفیه گفته شده است: «سیقول السفهاء» در ذیل آیه‏ ى «و لاتؤتوا السفهاء اموالکم» نیز از امام (ع) نقل شده است که فرمود: کسى که شراب بخورد، سفیه است. چنین شخصى به جاى نوشیدنى‏ هاى مفید و حلال، به سراغ آشامیدنى مضرّ و حرام مى ‏رود. آرى، کسانى که راه حقّ را رها نموده و بى‏راهه مى ‏روند، سفیه هستند و آن کس که در انتخاب رهبر و مکتب، قدم درست بردارد عاقل است. در حدیث مى‏ خوانیم: عقل همان چیزى است که به وسیله آن خدا عبادت شود وگرنه شیطنت است.

پیام ها

1- سفیه کسى است که منطق، مکتب، رهبر و راه حقّ را نادیده گرفته و به دنبال هوس هاى خود یا دیگران رهسپار شود. «سفه نفسه»
2- دین‏دارى، خردورزى، واعراض از آن، دلیل بى‏خردى است. «من‏یرغب... سفه‏نفسه»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 2:22

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی