- 3733
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 118 سوره بقره
سخنرانی حجتالاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیهی 118
باز هم تقاضاى نابجا از سوى گروه دیگرى از کفّار! افراد ناآگاه، در برابر دعوت رسول خدا (ص) چنین مى گویند: چرا خداوند مستقیماً با خود ما سخن نمى گوید؟ چرا بر خود ما آیه نازل نمى شود؟!
قرآن براى جلوگیرى از اثرات سوء احتمالى این گونه سخن هاى یاوه و بى جا بر سایر مسلمانان و دلدارى به رسول خدا (ص) سؤال و خواست آنها را خیلى عادّى تلقّى مى کند که این سؤالات حرف تازه اى نیست و کفارِ قبل از اینها نیز از انبیاى پیشین چنین توقّعات نابجا را داشته اند. سپس مى فرماید: طرز تفکّر هر دو گروه به یکدیگر شباهت دارد، ولى ما براى این گونه درخواست ها اعتبار و ارزشى قائل نیستیم. چرا که آیات خودمان را به قدر کفایت براى طالبان حقیقت بیان کرده ایم.
توقّعات نابجا، یا به خاطر روحیّه استکبار و خودبرتربینى است و یا به خاطر جهل و نادانى. آنکه جاهل است، نمى داند نزول فرشته وحى بر هر دلى ممکن نیست و حکیم، شربت زلال و گوارا را در هر ظرفى نمى ریزد. در قرآن مى خوانیم: اگر پاکدل و درست کردار بودید، فرقان و قوه تمیز به شما مى دادیم.
ان تتّقوا اللّه یجعل لکم فرقاناً« انفال،
پیام ها
1- اصالت به تلاش و لیاقت است، نه تقاضا و توقّع. گروهى هستند که به جاى تلاش و بروز لیاقت، همیشه توقّعات نابجاى خود را مطرح مى کنند. «لولا یکلّمنا اللّه»
2- سنّت خداوند اتمام حجّت و بیان دلیل است، نه پاسخگویى به خواسته ها و تمایلات نفسانى هر کس. «قد بیّنا الایات»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
باز هم تقاضاى نابجا از سوى گروه دیگرى از کفّار! افراد ناآگاه، در برابر دعوت رسول خدا (ص) چنین مى گویند: چرا خداوند مستقیماً با خود ما سخن نمى گوید؟ چرا بر خود ما آیه نازل نمى شود؟!
قرآن براى جلوگیرى از اثرات سوء احتمالى این گونه سخن هاى یاوه و بى جا بر سایر مسلمانان و دلدارى به رسول خدا (ص) سؤال و خواست آنها را خیلى عادّى تلقّى مى کند که این سؤالات حرف تازه اى نیست و کفارِ قبل از اینها نیز از انبیاى پیشین چنین توقّعات نابجا را داشته اند. سپس مى فرماید: طرز تفکّر هر دو گروه به یکدیگر شباهت دارد، ولى ما براى این گونه درخواست ها اعتبار و ارزشى قائل نیستیم. چرا که آیات خودمان را به قدر کفایت براى طالبان حقیقت بیان کرده ایم.
توقّعات نابجا، یا به خاطر روحیّه استکبار و خودبرتربینى است و یا به خاطر جهل و نادانى. آنکه جاهل است، نمى داند نزول فرشته وحى بر هر دلى ممکن نیست و حکیم، شربت زلال و گوارا را در هر ظرفى نمى ریزد. در قرآن مى خوانیم: اگر پاکدل و درست کردار بودید، فرقان و قوه تمیز به شما مى دادیم.
ان تتّقوا اللّه یجعل لکم فرقاناً« انفال،
پیام ها
1- اصالت به تلاش و لیاقت است، نه تقاضا و توقّع. گروهى هستند که به جاى تلاش و بروز لیاقت، همیشه توقّعات نابجاى خود را مطرح مى کنند. «لولا یکلّمنا اللّه»
2- سنّت خداوند اتمام حجّت و بیان دلیل است، نه پاسخگویى به خواسته ها و تمایلات نفسانى هر کس. «قد بیّنا الایات»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است