display result search
منو
تفسیر آیه 57 - 60 سوره حجر

تفسیر آیه 57 - 60 سوره حجر

  • 1 تعداد قطعات
  • 4 دقیقه مدت قطعه
  • 198 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره حجر- آیه 57 -60

قَالَ فَمَا خَطْبُکُمْ أَیُّهَا الْمُرْسَلُونَ‏

قَالُواْ إِنَّآ أُرْسِلْنَآ إِلَى‏ قَوْمٍ مُّجْرِمِینَ‏

إِلَّا آلَ لُوطٍ إِنَّا لَمُنَجُّوهُمْ أَجْمَعِینَ‏

إِلَّا امْرَأَتَهُ قَدَّرْنَآ إِنَّهَا لَمِنَ الْغَابِرِینَ

ترجمه

سپس (ابراهیم) گفت: اى فرستادگان (الهى) کار شما چیست؟
گفتند: ما به سوى قومى تبهکار فرستاده شده ‏ایم (تا آنان را هلاک کنیم)
مگر خاندان لوط که ما قطعا همه آنان را از هلاکت نجات مى‏ دهیم.
مگر همسرش که مقدر کرده ‏ایم او از بازماندگان (در کیفر) باشد.

پیام ها
1- فرشتگان قبل از انجام مأموریّت، رهبران الهى را در جریان مى‏ گذاشتند. «قالوا انّا ارسلنا»
2- فرشتگان ماموران خدا هستند. همان‏گونه که براى مؤمنان دعا مى ‏کنند «و یستغفرون للّذین آمنوا» نسبت به مجرمان حامل قهر الهى مى‏ شوند. «ارسلنا»
3- سلسله مراتب باید حفظ شود. با اینکه مسئله مربوط به قوم لوط است، امّا فرشتگان ابتدا حضرت ابراهیم را در جریان قرار دادند، سپس حضرت لوط را، زیرا حضرت لوط تحت ولایت حضرت ابراهیم بوده است. «انّا ارسلنا»
4- کیفر مجرمان تنها در آخرت نیست. «ارسلنا، مجرمین»
5 - اگر گناه، عمومى شد و توبه ‏اى در کار نبود، قهر الهى حتمى است. «ارسلنا الى قوم مجرمین»
پیروان واقعى انبیا، از کیفرهاى دنیوى نیز بیمه هستند. «الاّ ال لوط»
6- مخالفت همسر لوط با او، بهترین دلیل بر اختیار انسان است و اینکه انسان محکوم و مجبور محیط نیست. «الاّ امراته»
7- وابستگى اقتصادى دلیل وابستگى فکرى و فرهنگى نیست. (همسر لوط از نان لوط مى‏ خورد، ولى ضد او فکر مى ‏کرد)
8- در مکتب انبیا، اصل ضابطه است. نه رابطه. لذا همسر پیامبر نیز به قهر الهى گرفتار مى‏ شود. «الاّ امراته انها لمن الغابرین»
(پیوندهاى خانوادگى نباید مانع اجراى اهداف الهى باشد)

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 4:39

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی