display result search
منو
دشواری همراهی با اولیاء الهی، جلسه ششم

دشواری همراهی با اولیاء الهی، جلسه ششم

  • 1 تعداد قطعات
  • 60 دقیقه مدت قطعه
  • 99 دریافت شده
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع "دشواری همراهی با اولیاء الهی"، "بهم ریختن بساط لهو لعب شیطان با حزن سیدالشهداء"، جلسه ششم، سال 1397

توجه به اسباب موجب می شود در متن شادی ها، رنج و حزن و اندوه و خوف وجود داشته باشد.از آنجا که در جبهه شیطان، یقین و رضا وجود ندارد، سراسر آن جبهه هَمّ و حزن است و همچنین از آنجا که در جبهه حق، یقین و رضا وجود دارد، سراسر این جبهه و حتی حزن های آن، شادی و انبساط است. پس باطن شادکامی های جبهه باطل، حزن و اندوه، و باطن تلخکامی های جبهه مؤمنین، فرح و انبساط است. در دستگاه شیطان شادی و فرح حقیقی وجود ندارد کما اینکه در دستگاه نبی اکرم تلخکامی وجود ندارد. به این معنا که باطن شادی دستگاه شیطان تلخکامی و باطن تلخکامی و حزنی که در دستگاه پیامبر وجود دارد، شادی و انبساط است. از امام رضا (ع) نقل شده است که فرمودند نعیم ولایت ماست و در دار دنیا نعیم حقیقی وجود ندارد. پس در دستگاه شیطان نعیم حقیقی هم وجود ندارد.

بنابراین باطن جبهه شیطان حزن و تلخ کامی است و حتی باطن شادی های آن این گونه است کما اینکه باطن جبهه حق، حتی غم ها و ابتلائات آن شادی و انبساط است. این باطن، هم در دنیا و هم در برزخ و قیامت وجود دارد اما عده آن را در دنیا را و عده ای هم در هنگام مرگ یا ورود به عالم برزخ یا قیامت می بینند. پس هر کسی از عالمی که در دنیا در آن بوده است وارد عالم برزخ می شود. آنان که در وادی حزن سیدالشهداء (ع) بوده اند، ورودشان به برزخ با انبساط خاطر خاصی می باشد کما اینکه در قیامت نیز اینگونه است و روایات فراوانی وجود دارد که می فرماید آنان که بر مصیبت سیدالشهداء گریه می کنند، در قیامت اهل فرح و انبساط هستند. در کامل الزیارات و برخی کتب دیگر نقل شده است هنگامی که در قیامت تمام مردم مشغول محسابه هستند، آنان که در دنیا مشغول عزاداری سیدالشهداء بوده اند، در قیامت هم گرد حضرت جمع شده اند و گرم صحبت با امام حسین هستند و آن تلخی ها و سختی های قیامت را احساس نمی کنند.

نشاط ها و غصه های انسان تربیت پذیر است. هم انبیاء و اولیاء می خواهند با تربیت حزن و شادی، انسان را به جایی برسانند تا با هر چیزی غمگین یا شادمان نشود و به هر خوشی رو نیاورد و اسیر رنج های کوچک نشوند، و هم شیاطین دنبال سامان دادن و مدیریت غصه و شادی انسان هستند. اولیاء شیطان با تربیت و مدیریت غصه ها و شادی های انسان ها، جامعه را در مسیری حرکت می دهند که شادی ها و غصه ها خاصی داشته باشند و برای آن مناسکی نیز قرار می دهند. شادی ها و غصه های اهل بهشت از وادی اولیاء معصوم و شادی ها و غصه های اهل جهنم از وادی اولیاء طاغوت می آید.

در قبال این بازار لهو و لعب و تجارت، سیدالشهداء (ع) مسیر دیگری را باز کردند و بازی و بساط لهو و لعب شیطان را به هم ریختند. امام حسین (ع) بین حق و باطل، فضای درگیری ایجاد کردند که این فضای درگیری، این بساط لهو و لعب را به هم ریخته است. سیدالشهداء با برپاکردن وادی از حزن الهی، کاری کردند تا کسانی که وارد این وادی می شوند کلا از لهو و لعب جدا شوند. لذا شیاطین از اول امر تا به حال، به شدت با این دستگاه مخالف بوده اند و جایگاه این حزن و تاثیر آن را می دانسته اند.

مسیر تقرب حتما از این مسیر صف بندی، درگیری و قتال با دشمن عبور می کند. کیفیت آن نیز به این شکل است که شخص در ورای این مصیبت سیدالشهداء (ع) به بصیرت می رسد و دشمن را می شناسد و پس از آن به موضع گیری می رسد که تمام این موارد، مقدمات طی کردن این مسیر می باشند و مسیر تقرب به خداوند متعال، عوالم و شرایط خاص خود را دارد که همگی در معیت با امام است. بکاء بر سیدالشهداء مدخلی آسان شده برای ورود به جبهه حق می باشد و انسان را به برائت، صف بندی و قتال می رساند. بنابراین مسیر تقرب خداوند، از بکاء، حزن و سپس برائت از جبهه باطل شروع می گردد و به صف بندی و درگیری با آن می کشاند و در نهایت انسان را در معیت با امام حسین به مقام ثباتِ «عندالله» می رساند. بنابراین وادی سیدالشهداء راه نجات از لهو و لعب شیطان می باشد و حضرت با این حزن، بساط دستگاه شیطان را به هم ریختند و کید پیچیده او را برملا کردند.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 60:48

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی