display result search
منو
تلاش های انبیا برای هدایت به سوی ظهور، 4

تلاش های انبیا برای هدایت به سوی ظهور، 4

  • 1 تعداد قطعات
  • 56 دقیقه مدت قطعه
  • 3 دریافت شده
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع "تلاش های انبیا برای هدایت به سوی ظهور"، جلسه چهارم: جایگاه کفر در مسیر هدایت، سال 1404


نکاتی رو درباره سوره ابراهیم بیان می کردیم، خدای متعال به حضرت خطاب می فرماید که ما قرآن رو این کتاب با عظمت رو بر شما نازل کردیم که همه مردم رو با این کتاب از وادی ظلمات به سمت نور هدایت کنید. اون ها رو در صراط عزیز و حمید بیارید و راهی براشون باز کنید به سوی خدا. بعد به حضرت هشدار داده می شود که یک عده ای کفران نسبت به این راه دارند. کافرند این خدا و این رسول رو این کتاب رو نمی پذیرن ایمان نمی آرن، اینا دچار عذاب و رنج شدید می شن. این ها کسانی هستند که حیات الدنیا رو دوست می دارند تمایلی به این حیات دنیا دارن در مقابل آخرت و راه خدا رو می بندن. راه رو بر مومنین هم می بندن و این راه رو منحرف می کنن مسیری که گشوده شده به سوی خدا این مسیر رو دین خدا رو این رو هم منحرف می کنن به سمت دنیا. خدای متعال از همون آغاز به حضرت بیان می فرمایند کفر به این کتاب و این رسول می ورزند و راه رو می بندند و راه رو منحرف می کنن اینا در وادی ضلالن نزدیک به هدایت هم نیستن. دیگه اینا از وادی هدایت دورن دستشون به وادی هدایت نخواهد رسید. بعد خدای متعال می فرماید که ما حضرت موسی رو فرستادیم ایشونم رسول بود آیاتی دستش بود نشانه های دستش بود ماموریت ایشون هم نسبت به قوم خودش بود که قوم خودت رو از ظلمات به سمت نور بیرون ببر از دست فراعنه و شیاطین و حیات الدنیا نجات بده به سمت خدای متعال. اونایی که کنار انبیا می ایستن کنار تو می ایستن قدر تو رو کتابی که برت نازل شده راهی که با تو به سوی خدا باز می شه می دانن وقتی اونا رو متذکر می شی به ایام الله براشون آیات نشانه های راه هست امیدوار می شن خب این ایام الله چیه عرض کردیم روزهایی که روزهای پیروزی، نزول نعمت خدا، شکست دشمن هست اینا روز ایام الله است. بنابراین ایام الله یعنی این یعنی اون روزی که نصرت خدا نازل می شه جبهه مومنین دوران سختیشون پشت سر می رسه این بلا و ابتلا به نتیجه می رسه پیزو پیروز می شن. بساط دشمن جمع می شه. فرعون غرق شده دیگه اون امکاناتی که دست فرعون بوده دست به دست قوم حضرت موسی افتاده. خدای متعال اعلام فرموده اگر شکر کنید ما نعمت رو بر شما زیاده می کنیم ولی اگر کفر ورزیدید عذاب خدا شدید دچار عذاب شدید می شید. در این آیه خدای متعال یه وعده قطعی داده که اگر شکر کنید حتما امکاناتی که به شما دادیم نعمت هایی که براتون نازل کردیم اینا زیاد می شه از اونور هم اگر کفر بورزید البته خدا امتحان نفرموده عذابتون می کنم عذاب خدا شدید این هم بیانی است که خدای متعال داره در مورد شکر می فرماید قطعا نعمت رو براتون زیاد می کنه .در یه روایت مفصلی که در کتاب کافی باب شکر هست اونجا حضرت فرمودند کفر پنج قسمه فرمودند قسم سومش کفره در مقابل نعمت هاست، خدا محال نعمتی بده کفران نعمت کنی یه معنای کفر در قرآن کفران نعمته معانی دیگه هم داره کفر بالله ولی اینجا معنای این آیه این حضرت این آیه رو ذیل همین خوندن فرمودند که از مصادیق کفره به نعمت اینجاست. مهم ترین نعمت ها که ایام الله اند قدر نعمت مهمه که یوم الله دیگه نعمت پیروزی جبهه ی بر باطله عذاب جبهه باطله. این یک قاعده عمومی است نسبت به همه نعمت ها هست از نعمت ریز و درشت که خدا امتحان به انسان داده سنت الهی اگر شکر کردید اضافه می شه نعمت اگر کفران داشتید نسبت به نعمت ممکنه دچار عذاب شدید بشید خدا نعمت بده انسان کفران کنه دچار رنج می شه عذاب شدید خدا شامل کسانی می شه که کفر می ورزند. انسانی که توجه به نعمت نکنه شاکر نیست انسانی که متوجه نعمت می شه این آغاز شه ممکنه این امکانات رو به خودش نسبت بده موجب بشه ممکنه دچار شرک اسباب بشه مشرک بشه. این امکانات از ناحیه خدای متعاله دست خدا رو در امکانات ببینه سر سفره می شینه غافل نخوره. اگر انسان خدا رو دید خودش موحد می شه دائما انسان دائما غرق در نعمت ما فقیر مطلقیم و او غنی علی ال دائما بر ما نعمتش جاریه سبق علیکم ظاهرا و باطنت انسان اگه این امکانات رو دید بعد این امکانات رو به خدا نسبت داد خودش رو سر سفره خدا امتحان دید بعد خدا رو حمد کرد بر این کارش این قدم اول در نعمته، لذا در روایات زیادی داریم شکر رو همینجوری معنا می کنه می گه انسان نعمت رو ببینه خدا رو حمد کنه سر سفره نشستی پایانش خدا رو حمد کن با بسم الله شروع کن همین ظاهرش هم اثر می گذاره ها و ته انسان توجه رو بیشتر کنه خلوصش بیشتر می شه. سنت خداست انسانی که امکاناتش رو در راه خدا خرج می کنه این داره در واقع در سرزمین حاصلخیز کشت می کنه حتما به نتیجه می رسه. انسانی که غافله از دست خدا نمی گیره خرج خدا هم نمی کنه می شه کفران نعمت ندیدن نعمت انکار نعمت نعمت رو به خودت نسبت بدی به اسباب نسبت بدی مشرک بشی موجب بشی اینا مانع شکر از خدا نعمت رو از خدا دیدی خدا رو حمد نکنی اینم کفران نعمت خدا را حمد کردی این امکانات رو در راهرو به حرکت نیاری خیال کنی حالا اگه خدا داده داده دست خودم هر کاری می خوام باهاش بکنم قطعا اینجوری نیست امکاناتی که خدا انتقال می ده یه مقصدی می ده باید انسان این امکانات رو در مسیر اون مقصد برگرد می شه کفر.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 56:31

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخن