display result search
منو
تفسیر آیه 21 سوره  بقره

تفسیر آیه 21 سوره بقره

  • 1 تعداد قطعات
  • 4 دقیقه مدت قطعه
  • 3214 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه 21

یَأَیُّهَا النّاسُ اعْبُدُواْ رَبَّکُمُ الَّذِى خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ‏

ترجمه

اى مردم! پروردگارتان که شما و پیشینیان شما را آفرید، پرستش کنید تا اهل تقوا شوید.


در کتاب‏هاى قانون، مواد قانون، بدون خطاب بیان مى‏ شود، ولى قرآن کتاب قانونى است که با روح و عاطفه مردم سر وکار دارد، لذا در بیان دستورات، خطاب مى ‏کند. البتّه خطاب‏ هاى قرآن مختلف است.
هدف از خلقت جهان و انسان، تکامل انسان‏هاست. یعنى هدف از آفرینش هستى، بهره‏ گیرى انسان‏هاست و تکامل انسان‏ها در گرو عبادت و اثر عبادت، رسیدن به تقوى و نهایت تقوى، رستگارى است.
سؤال: چرا خدا را عبادت کنیم؟
پاسخ: در چند جاى قرآن پاسخ این پرسش چنین آمده است:
* چون خداوند خالق و مربّى شماست. «اعبدوا ربّکم الّذى خلقکم»
* چون تأمین کننده رزق و روزى و امنیت شماست. «فلیعبدوا ربّ هذا البیت الذى اطعمهم من جوع و آمنهم من خوف»
* چون معبودى جز او نیست. «لا اله الاّ أنا فاعبُدنى»
عبادت انسان، هدف آفرینش انسان است نه هدف آفریننده. او نیازى به عبادت ما ندارد، اگر همه مردم زمین کافر شوند او بى‏ نیاز است: «ان تکفروا انتم و من فى الارض جمیعاً فانّ اللَّه لغنى...» چنانکه اگر همه مردم رو به خورشید خانه بسازند یا پشت به خورشید، در خورشید اثرى ندارد.
با اینکه عبادت خدا بر ما واجب است، چون خالق و رازق و مربّى ماست، ولى بازهم در برابر این اداى تکلیف، پاداش مى‏ دهد و این نهایت لطف اوست.
آنچه انسان را وادار به عبادت مى‏ کند امورى است، از جمله:
1- توجّه به نعمت‏هاى او که خالق و رازق و مربّى ماست.
2- توجّه به فقر و نیاز خود.
3- توجّه به آثار و برکات عبادت.
4- توجّه به آثار سوء ترک عبادت.
5 - توجّه به اینکه همه هستى، مطیع او ودر حال تسبیح او هستند، چرا ما وصله ناهمرنگ هستى باشیم.
6- توجّه به اینکه عشق و پرستش، در روح ماست وبه چه کسى برتر از او عشق بورزیم.
سؤال: در قرآن آمده است: «واعبد ربّک حتّى یاتیک الیقین» یعنى عبادت کن تا به یقین برسى. پس آیا اگر کسى به یقین رسید، نمازش را ترک کند؟!
پاسخ: اگر گفتیم: نردبان بگذار تا دستت به شاخه بالاى درخت برسد، معنایش این نیست که هرگاه دستت به شاخه رسید، نردبان را بردار، چون سقوط مى‏ کنى. کسى که از عبادت جدا شد، مثل کسى است که از آسمان سقوط کند؛ «فکانّما خرّ من السماء» به علاوه کسانى که به یقین رسیده اند مانند: رسول خدا و امامان معصوم، لحظه‏ اى از عبادت دست برنداشتند. بنابراین مراد آیه،بیان آثار عبادت است نه تعیین محدوده‏ عبادت.
آیات و روایات، براى عبادت شیوه‏ ها وشرایطى را بیان نموده است که در جاى خود بحث خواهد شد، ولى چون این آیه، اوّلین فرمان الهى خطاب به انسان در قرآن است، سرفصل‏هایى را بیان مى‏ کنیم تا مشخّص شود عبادت باید چگونه باشد:
1- عبادت مامورانه، یعنى طبق دستور او بدون خرافات.
2- عبادت آگاهانه، تا بدانیم مخاطب و معبود ما کیست. «حتّى تعلموا ماتقولون»
3- عبادت خالصانه. «ولا یشرک بعبادة ربّه احداً»
4- عبادت خاشعانه. «فى صلاتهم خاشعون»
5 - عبادت مخفیانه. پیامبر صلى الله علیه وآله فرمودند: «اعظم العبادة اجراً اخفاها»
6- عبادت عاشقانه. پیامبر صلى الله علیه وآله فرمودند: «افضل الناس مَن عَشق العبادة»
و خلاصه در یک نگاه باید بگوییم که براى عبادت سه نوع شرط است؛
الف: شرط صحّت، نظیر طهارت و قبله.
ب: شرط قبولى، نظیر تقوى.
ج: شرط کمال، نظیر اینکه عبادت باید آگاهانه، خاشعانه، مخفیانه و عاشقانه باشد که اینها همه شرط کمال است.


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 4:10

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی