display result search
منو
عبادت و عجب

عبادت و عجب

  • 1 تعداد قطعات
  • 36 دقیقه مدت قطعه
  • 40 دریافت شده
سخنرانی آیت الله سید روح الله خاتمی پیرامون عبادت و عجب

امام سجاد (ع) چند دعا می فرمایند و در ادامه ی هر دعا از خداوند می خواهد او را از پیامد های منفی آن دور نگه دارد. می فرمایند: خدایا به من توفیق عبادت بده، و هنگامی که به من توفیق عبادت دادی به واسطه ی عُجبی که ممکن است گریبان گیر من شود و موجب فساد عبادت من بشود، مرا به عُجب مبتلا نکن.
عبادت به معنای نیایش و پرستش به قصد تعظیم و احترام است که خاص خداست. کیفیت و چگونگی عبادت باید از طرف خدا مشخص و معین شده باشد و به قصد تقرب و اطاعت امر انجام شود.
احکام دو قسمت دارد: اول عبادات که فقط برای عبادت خدا وضع شده اند، دوم بعضی از احکام که مانند بسیاری از واجبات و محرمات، قوانین خرید و فروش و غیره در فقه برای عبادت نیستند، این امور اگر به قصد قربت هم انجام نشود، باز هم اطاعت خدا را به جا آورده است.
عُجب نظیر کبر خود بزرگ بینی است، ولی در عُجب انسان کاری به غیر ندارد و در مقام مقایسه با دیگران قرار نمی گیرد.
در روایت آمده است که کسی که در عُجب وارد شد هلاک و تباه شده است. عُجب در عبادت نه تنها آن کار را فاسد می کند بلکه خود انسان را نیز نابود می کند.
در روایت دیگری آمده است: اگر کار بد و فسقی انجام دهید و از خودتان بدتان بیاید بهتر از این است که کار خوبی انجام دهید و از خودتان خوشتان بیاید.
آمده است دو نفر وارد مسجد می شوند یکی فاسق و یکی عابد، هر دو از مسجد خارج می شوند در حالی که جایگاهشان عوض شده است، فاسق یاد گناهانش می افتد و شرمنده می شود و توبه می کند. عابد از خود و عملش خوشش می آید و این عُجب موجب هلاکتش می شود و فاسق می شود.
یکی در علم، عقل، هوش، فراست، سخاوت ممکن است عُجب پدیدار شود، یکی در اعمال عبادی که دو نوع دارد، یکی آدمی که خوشحال است از عبادتی که انجام داده، و خوشحالی نشات گرفته از این است که خدا توفیق عبادت به او داده و یکی انسانی که از کار خودش خوشحال است و جنبه ی الهی ندارد.
گاهی انسان کمالاتی دارد و برای آن عُجب می کند، ولی گاهی کسی کمالاتی ندارد و عُجب می کند که می گوییم "عزیز بلاجهت".
انسان گاهی نه تنها کار خوبی انجام نمی دهد بلکه کار بد انجام داده است و گمان می کند کار خوب کرده و عُجب می کند که قرآن در مورد این افراد می فرماید: قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالًا الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا
هنگامی که انسان به عقل خود عُجب کند، دیگر حاضر نیست از مشورت دیگران استفاده کند.
همه ی بلاهای اخلاقی منشاء عُجب دارند و منشاء عُجب خدا نشناسی و خود نشناسی است.
خدا کسی است که به مردم نعمتی می دهد که اصلا استحقاق آن را ندارند و فکر به این موضوع که تمام نعمت های الهی را خدا در اثر فضل و محبت به انسان عطا کرده است، باعث می شود انسان به جای عُجب دائم شکر خدا را به جا بیاورد.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 36:22

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی