display result search
منو
تفسیر آیه 1 - 8 سوره تکاثر

تفسیر آیه 1 - 8 سوره تکاثر

  • 1 تعداد قطعات
  • 22 دقیقه مدت قطعه
  • 979 دریافت شده
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره تکاثر- آیه‌ 8- 1

أَلْهَاکُمُ التَّکَاثُرُ

حَتَّى‏ زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ

کَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ

ثُمَّ کَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ

کَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیَقِینِ

لَتَرَوُنَّ الْجَحِیمَ

ثُمَّ لَتَرَوُنَّهَا عَیْنَ الْیَقِینِ

ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ‏

ترجمه
فزون طلبى (و تفاخر) شما را سرگرم کرد.
تا آنجا که به زیارت مقبره‏ ها رفتید.
چنین نیست (که مى‏پندارید) به زودى خواهید فهمید.
باز چنین نیست (که مى‏پندارید)، در آینده خواهید دانست.
چنین نیست (که مى‏پندارید)، اگر شما (به آخرت) علم یقینى داشتید.
قطعاً دوزخ را مى‏دیدید.
سپس آن را با عین الیقین مى‏دیدید.
سپس در آن روز از نعمت‏ها سؤال خواهید شد.
«تکاثر» از «کثرت» به معناى فزون‏طلبى و فخرفروشى به دیگران به واسطه کثرت اموال و اولاد است.

جلوه ‏هاى تکاثر
تکاثر در شرک و چند خدایى. «ءَاَرباب متفرّقون خیرٌ ام اللّه الواحد القهّار» (حضرت یوسف به هم زندانى‏هاى خود که مشرک بودند، گفت: آیا ارباب متفرق بهتر است یا خداوند یکتاى قهار؟)
تکاثر در غذا. بنى اسرائیل مى‏گفتند: ما بر یک نوع غذا صبر نداریم «لن نصبر على طعام واحد» ما خوردنى‏هاى دیگر همچون پیاز و سیر و عدس و خیار مى‏خواهیم. «قثائها و فومها و عدسها و بصلها»
تکاثر در عمر. چنان که بعضى دوست دارند هزار سال عمر کنند. «یَوَدّ احدهم لو یعمّر الف سنة»
تکاثر در مال. قرآن مى‏فرماید: برخى افراد به دنبال جمع مال و شمارش آن هستند. «الّذى جمع مالاً و عدّده»
تکاثر در مسکن. قرآن در مقام سرزنش بعضى مى‏فرماید: در دامنه هر کوهى ساختمان‏هاى بلند بنا مى‏کنید. «أتبنون بکلّ ریع آیة تعبثون»
تکاثر در شهوت. اسلام براى مسئله جنسى، راه ازدواج را تجویز کرده و بهره‏گیرى از همسر را بدون ملامت شمرده: «الا على ازواجهم او ما ملکت ایمانهم فانهم غیر ملومین» و ارضاى شهوت از غیر راه ازدواج را تجاوز دانسته است. «فمن ابتغى وراء ذلک فاولئک هم العادون»
«الهاکم» از «لهو» به معناى سرگرم شدن به امور جزئى و ناچیز است که انسان را از اهداف بلند باز دارد.
«زُرتم» از زیارت و «مقابر» جمع مقبره است.
میان دو قبیله بر سر تعداد نفرات گفتگو شد، تصمیم گرفتند سرشمارى کنند بعد از زنده‏ها به قبرستان رفتند تا آمار مردگان را نیز به حساب آورند.
حضرت على در خطبه 221 نهج البلاغه، بعد از تلاوت این سوره مطالبى دارند که ابن ابى الحدید در شرح آن مى‏گوید: در طول پنجاه سال، بیش از هزار بار این خطبه را خوانده‏ام و عظمت این خطبه به قدرى است که سزاوار است بهترین گویندگان عرب جمع شوند و این خطبه برایشان تلاوت شود و همه به سجده افتند، همانگونه که هنگام تلاوت بعضى از آیات قرآن، همه به سجده مى‏افتند. ما دو جمله از آن خطبه را در اینجا بازگو مى‏کنیم:
«ابائهم یفخرون» آیا به مقبره پدرانشان افتخار مى‏کنند؟
«ام بعدید الهلکى یتکاثرون» یا به تعداد معدومین فزون‏طلبى مى‏کنند؟
«اجساد خرّت و حرکات سکنت» آنان جسدهایى بودند که متلاشى شدند و متحرک‏هایى بودند که ساکن شدند.
«و لئن یکونوا عبراً احقّ من ان یکونا مفتخرا» آن جسدها سزاوارترند که سبب عبرت شوند تا مایه افتخار.
از حضرت على علیه السلام حدیثى نقل شده که فرمودند: اولین «سوف تعلمون» مربوط به عذاب قبر است و دومى مربوط به عذاب آخرت.
یقین، باور قلبى است که عمیق‏تر از دانستن است. مثلا همه مردم مى‏دانند که مرده کارى به کسى ندارد ولى حاضر نیستند در کنار مرده بخوابند، ولى مرده‏شور در کنار مرده به راحتى مى‏خوابد، زیرا مردم فقط مى‏دانند ولى مرده‏شور باور کرده و به یقین رسیده است. راه بدست آوردن یقین عمل به دستورات الهى است، همانگونه که مرده‏شور در اثر تکرار عمل به این باور رسیده است.
بر اساس روایات، نشانه یقین، توکل بر خداوند و تسلیم او شدن و راضى بودن به مقدرات او و واگذارى امور به اوست.
یقین درجاتى دارد که دو مرحله‏اش در این سوره آمده و مرحله دیگرش در آیه 95 سوره واقعه آمده است. مراحل یقین عبارتند از: علم الیقین، حق الیقین و عین الیقین. انسان، گاهى از دیدن دود پى به آتش مى‏برد که این علم الیقین است، گاهى خودِ آتش را مى‏بیند که عین الیقین است و گاهى دستى بر آتش مى‏نهد و سوزندگى آن را احساس مى‏کند که حق الیقین است.
مراد از دیدن آتش در «لَترونّ الجحیم»، یا دیدن آن در قیامت است و یا دیدن آن با چشم برزخى و مکاشفه در همین دنیا که این معنا با یقین سازگارتر است.
بر اساس احادیث، مراد از نعمتى که در قیامت مورد سوال قرار مى‏گیرد، آب و نان نیست، که بر خداوند قبیح است از این امور سؤال کند. بلکه مراد نعمت ولایت و رهبرى معصوم است امام رضا فرمود: سؤال از آب و نان و... از مردم قبیح است تا چه رسد به خداوند، بنابراین مراد از سؤال از نعمت، همان نعمت رهبرى معصوم است.
تکاثر تنها در آمار و نفرات جمعیّت نیست، بلکه گاهى در ثروت و فرزند است. «و تکاثر فى الاموال و الاولاد» و لذا در قرآن سفارش شده که مال و فرزند شما را سرگرم نکند. «لاتلهکم اموالکم و لا اولادکم»
پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله به دنبال تلاوت این سوره فرمودند: «تکاثر الاموال جمعها من غیر حقها و منعها من حقها و سدّها فى الاوعیة» گردآورى اموال از راه نامشروع و نپرداختن حقوق واجب آنها و نگهدارى آنها در صندوق‏ها تکاثر است.
در شعرى منسوب به حضرت على‏ (ع) آمده است:
یا من بدنیاه اشتغل‏
قد غرّه طول الامل‏
الموت یأتى بغتة
والقبر صندوق العمل‏


پیام ها
1- فزون طلبى و فخرفروشى انسان را به کارهاى بیهوده و عبث مى‏کشاند. «الهاکم التکاثر»
2- فزون‏طلبى، عامل غفلت از حساب قیامت است. «الهاکم التکاثر - لتسئلنّ یومئذ عن النعیم»
3- دامنه فزون‏‌طلبى تا شمارش مردگان پیش مى‏رود. «حتى زرتم المقابر»
4- بى‏خبرى از احوال قیامت، انسان را به انحراف مى‏کشاند. «الهاکم التکاثر... کلاّ لو تعلمون»
5 - در برابر افکار و رفتار انحرافى باید هشدار را تکرار کرد. «کلاّ - ثمّ کلاّ - کلاّ»
6- از طریق ایمان و یقین انسان مى‏تواند آینده را ببیند. «لو تعلمون علم الیقین لترونّ الجحیم»
7- در فرهنگ جاهلى، کمیّت و جمعیّت، تا آنجا ارزش دارد که حتى مردگان را در شمارش به حساب مى‏آورند. «حتى زرتم المقابر»
8 - تکاثر و تفاخر، کیفر سختى دارد. «الهاکم التکاثر... لترونّ الجحیم»
9- عاقبت اندیشى مانع فخر فروشى است. «کلاّ سوف تعلمون...»
10- باید براى رسیدن به یقین و شناخت حقایق تلاش کرد تا از خطرات قیامت درامان بود. «لو تعلمون علم الیقین لترونّ الجحیم»
11- کسانى ‏که به دنیا سرگرم هستند، هرگز به درجه یقین نمى‏رسند. «لو تعلمون علم الیقین» (کلمه لو در موارد نشدنى بکار مى‏رود.)
12- ایمان و یقین، درجاتى دارد. «علم الیقین... عین الیقین»
13- حساب قیامت بر اساس امکاناتى است که خداوند به هرکس داده است و لذا هر کس متفاوت از دیگرى است. «لتسئلنّ یومئذ عن النعیم»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 22:24

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    سلام. زنده و موید باشید. ممنون از تفسیر خوبتون
  • کاربر مهمان
    عالی و فوق العاده بود
  • کاربر مهمان
    سلام و با تشکر ان شاءالله ماجور باشید. کسب فیض نمودم و دعاگو هستم

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی